Ny lærer: En skam der ikke var flere unge til generalforsamlingen

Det var noget helt nyt for den nyuddannede lærer Jacob Bagiran, da han i fredags deltog i Københavns Lærerforenings generalforsamling. Han er overrasket over, hvor meget han fik ud af det – og ærgerlig over, at så få unge lærere var med.

Ny i skolen | Af: Jennifer Jensen 13. oktober 2016
Jacob Bagiran deltog for første gang i KLF's generalforsamling og sms'ede med journalist Jennifer Jensen undervejs (se korrespondancen i artiklen). Foto: Jennifer Jensen
Jacob Bagiran deltog for første gang i KLF's generalforsamling og sms'ede med journalist Jennifer Jensen undervejs (se korrespondancen i artiklen). Foto: Jennifer Jensen

Fredag var det første gang, den nyuddannede lærer Jacob Bagiran var til generalforsamling i Københavns Lærerforsamling. Faktisk var det første gang, han var til en generalforsamling overhovedet. 

Derfor vidste han heller ikke helt, hvad han skulle forvente af sådan en størrelse. 3,5 time lød som lang tid på en fredag efter en lang arbejdsuge – og det var ikke ligefrem alt på dagsordenens opremsning af budgetter, regnskaber og vedtægtsændringer, som klingede helt relevant for ham.

Heldigvis blev han positivt overrasket over, hvor relevant generalforsamlingen faktisk viste sig at være, fortæller han, da dagens møde er ovre:

”I starten frygtede jeg, at det ville blive kedeligt, men det har vist sig at være virkelig spændende og relevant. Jeg har fået en forståelse for, hvad der bliver kæmpet for og hvorfor. Et meget bedre indblik i den lokalpolitiske lærerpolitik, end jeg havde regnet med.”

Forstår hvad der kæmpes for

Før generalforsamlingen håbede Jacob Bagiran, at det ville give ham en bedre forståelse af, hvorfor der kæmpes for, at de københavnske lærere får mindst fem timers forberedelse, som de må placere hvor og hvornår, de vil.

Han synes, det er en rigtig god ide – og han har også skrevet under på den underskriftsindsamling, hvor flere end 2200 københavnske lærere erklærede deres opbakning til KLF’s arbejde for en kollektiv aftale i forhandlingerne med forvaltningen.

Men som ny lærer manglede han alligevel en forståelse af, hvorfor der blev kæmpet for netop dette – og det synes han, generalforsamlingen har givet ham:

”Jeg forstår meget bedre, hvad der er på spil. Lærerne på talerstolen siger tingene, som de er, og det har været godt at høre dem tale om, hvor lidt forberedelsestid der er, for det oplever jeg også selv – at vi knokler, fordi der er for mange undervisningstimer med for lidt forberedelsestid,” siger han. 

Spændende debat om undervisningsloft

Generalforsamlingen har også givet ham mulighed for at opdage, hvordan tingene står til på kommunens andre skoler.  

LÆS OGSÅ: Ny lærer: Det er overraskende hårdt, men spændende 

”Det er interessant at høre, at presset også bliver oplevet på andre københavnske skoler. Derfor synes jeg også, det mest spændende i dag har været debatten om et loft på undervisningstimetallet,” siger han og tilføjer:

”Det er godt, at der bliver kæmpet for, at der skal være fælles vilkår på alle skolerne. Det er ikke fair, hvis der er forskellige vilkår på skolerne i København, for så bliver nogle skoler mere attraktive for lærerne end andre, og det er ikke retfærdigt overfor eleverne på de andre skoler.”

Meget er relevant for nyuddannede

Selvom debatterne om arbejdsvilkår og pædagogiske og faglige forhold er interessante, er der også en del af generalforsamlingen, som Jacob Bagiran ikke forstår, fordi han er ny i foreningen. Oveni en lang uge kan det derfor være svært at koncentrere sig gennem hele dagsordenen, fortæller han.

”Det har været en lidt lang uge, så jeg er lidt træt, og derfor var det en smule svært at koncentrere sig nogle gange. Især når der bliver talt om noget, man skal være mere inde i debatten for at forstå. Det er jo første gang, jeg er med, så når de taler om sidste generalforsamling eller tidligere møder, ved jeg ikke, hvad de mener,” siger han og vurderer, at han trods det nok har forstået 70 procent af, hvad der er blevet sagt fra talerstolen.

Alligevel mener han, der har været meget på dagens program, som har været relevant for ham som ung lærer. 

”Der blev for eksempel talt om den manglende eller forkerte løn og ansættelsesbreve til de nyansatte, og det er meget relevant, for jeg er én af dem, som var ramt,” siger han og fortsætter:

”Det var også rigtig spændende med tosprogsdebatten, for det interesserer mig meget. Det er for dårligt, at der bliver skåret så meget på modersmålsområdet. Det er skræmmende og ærgerligt, for det er jo mennesker – og vores fremtid – det handler om, når der spares på børnene.”

Hvor er de unge?

Jacob Bagiran er blevet overrasket over, at der kun var fire deltagere fra Rådmandsgades Skole, hvor han arbejder. Han havde troet, en generalforsamling var noget, man som udgangspunkt bare tog med til.

”Det er vildt, at der er næsten 30 fra nogle skoler, men fra andre nærmest kun tillidsrepræsentanten og suppleanten. Jeg havde regnet med, der var mange flere af mine kolleger med.”

Med de mange relevante ting på dagsordenen mener han også, det er en skam, at der ikke var flere unge lærere til stede til generalforsamlingen.

”Der er en ret høj gennemsnitsalder. Det kunne have været fedt at møde andre nye lærere, så jeg kunne snakke med dem om, hvordan de oplever det på deres skoler,” siger han og tilføjer:

”Jeg havde ikke de store forventninger til dagen, fordi jeg ikke har prøvet at være til noget lignende før. Men nu, hvor jeg har prøvet det, mener jeg, at mange flere nyuddannede burde tage med, for det er fedt at få et indblik i, hvad der bliver kæmpet for lokalt på vores område. Jeg regner med at komme igen til næste år.”

 

 

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.

Thomas Roy Larsen | 19. oktober 2016 KL. 23:34

Definér lige en ung lærer ;-)

Jan Trojaborg | 14. oktober 2016 KL. 09:47

Tak Jacob for din positive beskrivelse af generalforsamlingen. Det er dejligt at høre, at du som ny lærer oplever, at det er værd at deltage i foreningsfællesskabet, og at det giver udbytte også i det daglige arbejde. Jeg håber, at du kan være med til, at der kommer flere med til GF fra din skole næste år, og at der i det hele taget kommer flere unge med. Jeg sporede dog i år flere yngre end vanligt. Jeg har altid syntes, at det hører med til at være lærer at deltage i generalforsamlinger, for dér får man overblik over hele skoleområdet og en indsigt, du ikke kan få andre steder. Og så det gode kollegiale samvær ikke mindst som rummer en stærk energi.