Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Af Kjell Nilsson, lærer og bestyrelsesmedlem i KLF.

Tilbage i november 2016 indgik BUF, skolelederne og KLF den lokalaftale om arbejdstid, som indførte en fleksibilitet på 5 timer i forhold til LOV 409´s krav om 100 %´s tilstedeværelse.

I august 2019 blev der indgået en ny udvidet lokalaftale, som indførte forberedelsesfaktoren. Med den blev der på det overordnede plan givet en strategisk ramme for niveauet af forberedelsestiden. Aftalen betonede samtidig den fælles opgave for skoleleder, tillidsrepræsentant og lærere og børnehaveklasseledere at samarbejde om en prioritering af skolens øvrige opgaver, så der blev en reel mulighed for at udføre ens arbejde med kvalitet til gavn for eleverne.

Nu i 2021 er både fleksibiliteten på 5 timer og forberedelsesfaktoren blevet en værdsat og virksom del af arbejdet med at skabe bedre arbejdsforhold for lærerne og en god skole for eleverne.

På den anden side står det også lysende klart, at de to tiltag ikke har været tilstrækkelige til at løse de problemer, som skolerne nu har haft i mange år. Den københavnske folkeskole er ikke god nok hverken for lærerne eller for eleverne. Alt for mange elever reagerer ved at blive voldelige over for deres klassekammerater og lærere. Arbejdsforholdene er så ringe, at BUF ikke er i stand til at rekruttere uddannede lærere til alle stillinger. Alt for mange af de nyansatte bliver slidt op alt for hurtigt. Der er utilstrækkelig mulighed for efteruddannelse og ingen seniorpolitik med effekt. 

Ja, det ser ikke kønt ud på skrift.

Så ja, jeg deler ikke vores formand, Lars Sørensens synspunkt: At den nye lokalaftale er et glædeligt resultat for lærerne, børnehaveklasselederne og eleverne i folkeskolen i København.

Jeg er vred over, at BUF ikke vil indgå i et reelt partssamarbejde og udbygge lokalaftalen og skabe de bedste rammer for folkeskolen i København. Lokalaftalen 2021 indeholder ingen nye indsatser og aftaler, som ville kunne afhjælpe de alvorlige problemer, som i årevis har trukket folkeskolen i København ned. Den landsdækkende A20 kommer med bestemmelsen om, at lederen sætter tid på de opgaver, som lederen skønner tager mindst 60 timer. Men det er ikke nok med de særlige problemstillinger, vi har i København. Derfor efterlyser jeg, at partssamarbejdet i København lever op til A20´s krav om, at det kommunale niveau også skal bidrage til udviklingen af skolen.

Skole laver vi i samarbejde. Det har vi tit hørt og læst fra politikere og direktører. Hvorfor overlader BUF det så til hver enkelt skole at klare sig selv alene? Med en lokalaftale, som de ved ikke kan løse problemerne?

Følg KLF på Facebook

Tilmeld klfnet's nyhedsbrev