Undersøgelse viser, at størstedelen af lærerne ikke føler sig fagligt rustet til at tage den vigtige samtale med forældrene, når der er mistanke om et alkolholmisbrug i hjemmet. Undersøgelsen af lavet af Epinion for Alkohol og Samfund.

Alkoholproblemer er svære at tale om. Især hvis man gør det på baggrund af en mistanke. Det kan virke anklagende - tænk nu, hvis man tager fejl? Mange lærere har svært ved at tage kontakt til forældrene, hvis der er mistanke om et alkoholmisbrug i hjemmet. Det viser en undersøgelse, hvor godt 200 folkeskolelærere har deltaget. Undersøgelsen er lavet af Epinion for Alkohol & Samfund og Trygfonden.

52 procent svarer “nej” til spørgsmålet om, hvorvidt de føler sig rustet til at tage en samtale med forældrene, hvis der er mistanke om alkoholproblemer i hjemmet. 27 procent føler sig rustet. Det er enormt vigtigt, at netop lærerne kan tage affære, hvis der er tegn på, at et barn kommer fra et hjem med alkoholmisbrug. Det mener Ann Provis, der er faglig leder hos DeDrikkerDerhjemme, som er Københavns Kommunes tilbud til børn og unge der vokser op i hjem med rusmiddelproblemer:

“Vi har meget fokus på skolerne. Lærerne følger børnene over længere forløb, og derfor har de mulighed for at se tegn på mistrivsel, som kan at skyldes alkoholproblemer i hjemmet.”

Næsten alle lærere reagerer

Undersøgelsen viser dog, at lærerne i høj grad handler, hvis de har mistanke om alkoholmisbrug i et barns hjem. Hele 90 procent af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de handler, hvis de tror, der er forkert brug af alkohol hos barnets forældre. I de flestes tilfælde betyder det, at de taler med en kollega eller deres nærmeste leder, og det er også den helt rigtig vej at gå, mener Ann Provis.

“Det er en god ide at tale med ledere og kolleger om sin bekymring om et barns trivsel. Så er man ikke alene med sin bekymring, og man kan tale om, hvordan man skal håndtere det. Men det er vigtigt, at lærernes ageren ikke stopper her. Man skal huske at have målet for øjet - det handler om, at barnet skal få det bedre. Og det sker kun, hvis man når ud til forældrene,” siger hun.

Undersøgelsen viser desuden, at rigtig mange lærere bliver konfronteret med alkoholproblemer i hjemmet. 71 procent svarer nemlig, at de har været bekymret for en eller flere elever, fordi de har mistanke om et usundt forhold til alkohol i hjemmet.

Har brug for redskaber

Det kan være svært som lærer at vide, hvor man skal gå hen, hvis man vil hente hjælp til at håndtere samtaler om rusmiddelmisbrug. Ann Provis siger, at hun ofte forsøger at arrangere møder rundt omkring på skoler for at fortælle om, hvordan man kan agere i de svære situationer. Men skolens ansatte har travlt, så det kan være rigtig svært at finde tid til et møde med udefrakommende, hvor alle lærere kan deltage.

Meget tyder ellers på, at lærerne kunne have godt af den slags møder. I undersøgelsen svarer 54 procent nemlig “ja” til, at de har brug for redskaber til at spotte mistrivsel, der kan skyldes alkoholproblemer i hjemmet. I den forbindelse er DeDrikkerDerhjemme kommet med et kampagnemateriale, der netop er henvendt til skolelærere. Det kan man finde på deres hjemmeside. Her fortæller Ann Provis om, hvordan man først ser tegn på mistrivsel, der kan skyldes alkoholproblemer - og derefter hvordan man tager de vigtige samtaler med både barnet og forældrene.

“Man skal først og fremmest vide, hvad man skal holde øje med. Der er de mere synlige tegn hos barnet, men i mange tilfælde kan det være svært at spotte, om der er problemer. Nogle børn bliver nærmest usynlige og undgår kontakt, mens andre kan virke stærke og ekstraordinært ansvarsfulde. Så det er ikke sort/hvidt - der er flere ting, man skal være opmærksom på. Og hvis man har mistanke om alkoholproblemer, skal man også vide, hvor man kan gå hen,” siger Ann Provis.

Hør Ann Provis forklare, hvilke tegn man kan være opmærksom på i videoen herunder 

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.