Tid til forberedelse af undervisning skal på opgaveoversigten

I disse dage bliver der i København forhandlet om lærernes arbejdstidsaftale, og det er afgørende for kvaliteten i de københavnske folkeskoler, at der kommer tid på alle opgaver – også på forberedelse af undervisning.

Synspunkt | Af: Janne Riise Hansen 27. marts 2019

Som vores arbejdstidsaftale er nu, giver min opgaveoversigt mig et billede af bl.a. følgende:

  • hvor meget tid jeg skal bruge på at undervise
  • hvor meget tid jeg skal bruge på møder med mine forskellige arbejdsteams, forældre, min leder og (de fleste af) mine andre samarbejdspartnere
  • hvor meget tid jeg skal bruge på elev- og forældrearrangementer
  • hvor meget tid jeg skal bruge på efter-/videreuddannelse
  • hvor meget tid jeg skal bruge på vejlederopgaver

Men hvorfor er det ikke synligt, hvor meget tid jeg skal bruge på at forberede min undervisning?

Man kan jo også spørge sig selv om velforberedt undervisning ikke er lige så vigtigt som mine andre opgaver?

Som vores arbejdstidsaftale er nu, er tiden til at forberede min undervisning den tid, der er tilbage, når alle andre opgaver er løst. Med de nye opgaver, der havner på mit bord i løbet af skoleåret, bliver denne tid mindre og mindre, uden at jeg selv kan gøre ret meget ved det.

Det er simpelthen ikke rimeligt. Eleverne har krav på, at undervisningen er velforberedt, og at de ikke skal vente flere uger for at få feedback på deres arbejde. For at undgå dette har lærerne brug for, at tiden til forberedelse, evaluering og feedback tydeligt bliver prioriteret som en meget vigtig opgave i opgaveoversigtet.

Og det er altså ikke lige meget, om jeg laver dette arbejde alene eller sammen med andre. I den daglige undervisning står de fleste lærere alene med eleverne, og derfor giver det for mig mening, at en betydelig del af min daglige forberedelse til og evaluering af undervisningen nødvendigvis også foregår, når jeg har mulighed for at fordybe mig alene. Som i ethvert andet arbejde er det ikke al forberedelse, der er mest effektiv og frugtbar, når det gøres i teams.

Derfor håber jeg, at man i den kommende arbejdstidsaftale vil vise, at forberedelsen og efterbehandlingen af min undervisning skal prioriteres minimum lige så højt som mine andre opgaver. 

God forhandlingslyst og på forhånd tak!

'Synspunkt' er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk. 

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.