Skoleledere: Facebook tegner et positivt billede af skolen

Flere Københavnske skoler har kastet sig ud i at have en Facebook-side, hvor de deler små historier og informationer fra skolen. Klfnet.dk har talt med tre skolers Facebook-ansvarlige, og konklusionen er klar: Facebook-siderne er en gevinst for skolerne.

Skole | Af: Jennifer Jensen 04. februar 2016
Skærmbillede fra Ellebjerg Skoles facebook.
Skærmbillede fra Ellebjerg Skoles facebook.

Stemningsfyldte billeder fra en julekoncert, video fra en aula fyldt med elever i bevægelse og mundvandsfremkaldende beskrivelser af madskolens menu. Flere af de københavnske folkeskoler har oprettet sider på Facebook, hvor de deler hverdagens små historier med deres følgere.

En af de skoler, som har kastet sig ud i projektet, er Ellebjerg Skole, hvor skoleleder Anne Graah for tre år siden oprettede Facebook-siden, som i dag er skrevet ind i skolens kommunikationsstrategi. Skolelederen er ikke i tvivl om, at siden, som i dag har lige knap 500 følgere, er en gevinst for skolen.

”Det kan godt være lidt administrativt tungt at lægge billeder op på vores hjemmeside, så derfor bruger vi Facebook. Her er det hurtigt og nemt at fortælle de gode historier om skolen i billeder og korte tekster,” siger hun og tilføjer:

”Det har en stor betydning for os at kommunikere de gode historier fra skolen ud. På Facebook når vi bredt ud med de positive historier, så siden har været med til at ændre skolens ry i en rigtig positiv retning.”

Kritikken skal besvares

Det er kun Anne Graah selv og formanden for skolebestyrelsen, som er administratorer på siden, fordi der skal være helt styr på, hvad der bliver lagt op. Anne Graah ser siden som et supplement til skolens intranet og er også meget opmærksom på, at der skal komme hurtigt svar på siden, hvis folk skriver til skolen.  

”På Facebook får vi en bredere gruppe forældre i tale end på intranettet, fordi de fleste alligevel er på Facebook,” forklarer hun. Skolen har endnu ikke oplevet at få kritik på det sociale medie, men hvis det skulle opstå, er linjen klar fra skolelederen:

”Hvis der bliver skrevet noget rigtig grimt på siden, ville jeg slette det. Den slags skal man komme til mig med. Men hvis det var en mere generel kritik eller efterspørgsel, ville jeg selvfølgelig besvare det inde på siden,” siger hun.

Et perfekt sted til de positive historier

Også Vigerslev Allés Skole har siden efteråret haft en side på Facebook, og de har kun oplevet positiv respons på det. Det er souschef Jakob Buchvald Hansen, som sammen med skoleleder Anja Helmbæk Horst opdaterer siden, der udelukkende fokuserer på at fortælle skolens positive historier, forklarer han.

”Vi har mange andre kanaler til at formidle de officielle ting, og kontakten til forældre bliver derfor tit lidt formel – om deres barns faglige progression og lignende. Så vi savnede et sted, hvor vi kunne dele alle de store og små positive ting, som også er en vigtig del af vores skole. Facebook er helt perfekt til at vise et mere varieret og bredere billede af skolen,” siger Jakob Buchvald Hansen og tilføjer:

”Vi er meget konsekvente med, hvad vi vil bruge siden til. Vores skolebestyrelse spurgte, om vi kunne invitere til forældremøde derinde, men det sagde vi nej til. Det skal give mening, hvad vi bruger siden til”.

Han fortæller, at siden primært er tiltænkt de nuværende og tidligere elever og deres forældre, så der er ikke arbejdet specifikt for at tiltrække nye elevers forældre til siden. Skolen har ikke lavet en decideret strategi for tilstedeværelsen på Facebook, men det er blevet diskuteret grundigt i ledelsesteamet. 

Skærmbillede fra Vigerslev Allés Skole facebook.
Skærmbillede fra Vigerslev Allés Skole facebook.

Debatten må de tage et andet sted

Jakob Buchvald Hansen fortæller også, at der med Facebook-siden er gjort op med tanken om, at intet nyt fra forældrene er godt nyt. Mens skoleledelsen oftest kun plejer at høre fra forældre, når der er konflikter med deres barn, er der nemlig gennem Facebook skabt en ny kontakt med forældrene, lyder det fra souschefen:

”Vi får rigtig meget positiv respons ud af det. Forældre liker opslagene – også selvom deres eget barn ikke er med. Og når vi møder dem på skolen, nævner de tit et opslag og siger ’det så virkelig spændende ud – kommer vores barns klasse også til det?’ På den måde opdager de, hvor mange gode ting, vi laver som skole”.

Selvom der altså er godt gang i følgerne af siden, er han og skolelederen meget opmærksomme på ikke at lægge op til debat på Facebook-siden. Kritik skal der være plads til, hvis det er i en god tone – men generelt vil ledelsen ikke tage kritikken og diskussionerne i det offentlige rum, fortæller Jakob Buchvald Hansen. De har ikke oplevet kritik på deres side, men skulle det forekomme, vil de tage personligt kontakt for at løse det, forklarer han.  

Skærmbillede fra Skolen i Sydhavnens facebook
Skærmbillede fra Skolen i Sydhavnens facebook

Facebook skaber positiv respons

På Skolen i Sydhavnen var det skoleleder Morten Biering, der startede deres Facebook-side i 2012 i forbindelse med skolens brand.

”Vi havde brug for en bredere platform til at kommunikere de mere positive historier, fordi der var så meget fokus på branden. Og vores brugere er jo alligevel på Facebook, så der kan vi komme rigtig bredt ud,” fortæller skolelederen.

Også han holder fokus på at fortælle de positive historier om skolen ligesom de to andre skoler. Og så bruger han også siden til at dele opslag fra foreninger i lokalområdet for at støtte op om for eksempel spejderne eller klubben. Der er lutter positiv respons, fortæller han.

”Vi får rigtig mange positive tilbagemeldinger fra forældre, som liker og skriver kommentarer til vores opslag. Det er meget nemmere at give ros på Facebook end på intranettet, så der er mere af det end tidligere. Også vores madskole har fået rigtig meget ros – og selv nye medarbejdere har været inde og se siden, før de har søgt ved os,” siger Morten Biering.

De gode historier kommer helt af sig selv

På Skolen i Sydhavnen er det en lille gruppe bestående af ledelsen, køkkenchefen og to sekretærer, som har adgang til at poste på deres Facebook-side. Da der ikke er sat timer af til opgaven, er det ikke blevet lagt ud til lærere, forklarer Morten Biering. 

Han fortæller, at det ikke er nødvendigt at opsøge input til Facebook-siden, for der sker hele tiden så meget spændende på skolen, som det er oplagt at dele, lyder det fra skolelederen. 

”På Facebook er der ikke en forventning om fotos i tårnhøj kvalitet, så det er hurtigt og nemt at dele noget, når man passerer noget spændende i farten.”

Gode Facebook-råd

Har I selv fået lyst til at kaste jer ud i en Facebook-side, har Anne Graah, Jakob Buchvald Hansen og Morten Biering en række gode råd:

Opdater siden ofte – gerne flere gange om ugen. Det skal ikke være noget stort – bare et hurtigt stemningsbillede eller en sjov anekdote, som det er hyggeligt at læse.

Vær meget bevidst om, hvad I lægger op på siden, og hvad I vil bruge den til. Læg gerne en strategi, I kan styre efter. Og husk, at det ikke bare er hygge – det er professionel kommunikation, som kan være med til at ændre skolens ry.

Lad ikke eleverne opdatere siden.

Vær opmærksom på, hvis I har lærere eller elever, som ikke ønsker at få lagt billeder op. Læg derfor alt op med omhu.

Lav ikke for teksttunge opslag – det skal være nemt og hurtigt at læse det.

Sørg for, at opslagene er i orden – sæt kommaerne ordentligt og ret teksten, hvis du opdager en fejl.

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.

Jan Klint, webredaktør | 06. februar 2016 KL. 22:38

@Peter Vestergaard, naturligvis skal skolerne have styr på den slags. Langt de fleste skoler har også indhentet generelle tilladelser fra skolens forældre, til at man må bruge fotos af eleverne. Ellers indhentes der konkrete tilladelser i forbindelse med opslag på hjemmesiden eller fb.

Peter Vestergaard | 05. februar 2016 KL. 12:02

Det kræver forældretilladelse (ikke bare et ja fra eleverne), at uploade/bruge billeder af elever på offentlige sider.