Ordbog for lærere, 2. udgave

Gik du lige og var lidt trist over det kolde vintermørke og uoverskuelige mængder af vand, forklædt som sne? Måske har du bare brug for lidt hjælp til at forstå sammenhængene i din hverdag. Det hjælper Klaus Møller med i denne uges blog. I dag udkommer 2. udgave af 'Ordbog for lærere'. Du får den gratis her.

Lærerblog: Strakte Hænder | Af: Klaus Møller 24. februar 2017

Ordbog for lærere, 2. udgave (læs 1. udgave her)

 

A

Ansvar For Egen Læring/AFEL-princippet Forhistorisk forståelse af rollefordelingen i læringsmiljøer. Hviler på den primitive antagelse, at også den lærende part har interesse i udvikling, hvorved motivationen er etableret og forudsætningen for læring sikret. I dag erstattet af evaluering, metaevaluering og mere moderne pædagogiske principper som udenadslære og teaching-to-the-test.

B

Bogbind Åbenbart meget vigtigt. Ingen kan huske hvorfor.

C

CFU/Center for Undervisningsmidler Offentlig udlånssamling, hvor lærere kan bestille klassesæt af bøger, hvis de kan svare nej på to eller flere af følgende spørgsmål:

1) Har du mere end 10 elever i klassen?

2) Skal bruge materialet i mere end to dage?

3) Er du usikker på læringspotentialet ved at arbejde med litteratur, der også i din egen skoletid virkede stærkt forældet?

D

Den Dybe Tallerken Noget, man siger til hinanden, at man ikke altid behøver at opfinde, når man har fundet et sted at springe over, hvor gærdet er endog overordentlig lavt.

E

Elevplan Uundværligt værktøj i lærerens løbende arbejde med at holde kritiske spørgsmål fra forældre og ledelse på afstand ved at tæppebombe dem med udtryk som læringsfeltets multimodale kompetenceløftperspektiver og andre substansløse pædagogiske buzzwords i et omfang, der knuser enhver modstand.

 

F

Forberedelse Ind til 2013 var det en udbredt misforståelse, at god undervisning kræver planlægning og tid til at rette opgaver samt give eleverne konkret respons for dermed at sikre faglig progression. I dag heldigvis erstattet af møder, hvor fagpersoner skiftes til at bruge tid på at udskyde forskellige punkter til fremtidige møder.

G

Gårdvagt Du ved. De der frikvarterer, hvor du skulle have været ude i gården for at passe dit arbejde, men i stedet stod i kø ved kaffeautomaten og lod som om, du havde glemt det.

H

Historiebog Typisk udgivet midt i 80’erne og på den måde smart, fordi den på samme tid både er læremiddel og historisk kilde fra den kolde krigs tid. Hvis det også lykkes dig at finde det kassettebånd, der følger med lærervejledningen, vil de andre historielærere have svært ved at skjule deres beundring, når de bagtaler dig misundeligt, mens du skødesløst kaster årsplaner op i luften og griner som en filmskurk.

K

Klasseledelse Naiv forestilling om, at særlige håndbevægelser, fagter og kodeord kan motivere 28 seksårige børn til at sidde stille og lære, som kom der ingen dag i morgen, selvom de har tilbragt det meste af natten med at se Paradise Hotel på deres iPads i sengen og spist chokolade med mælk på til morgenmad.

L

Livslede Den følelse, du får, når en konsulent fra specialområdet tjener en bedre løn end dig på at forklare dit team, at elever med ADHD kan have svært ved at forstå en kollektiv besked, og at du gør klogt i også at give beskeden til eleverne en ad gangen.

M

Musiklærer Høreskadet, håndsky og stammende type, der farer nervøst sammen, når du siger godmorgen. Frygter emneuger om muligt mere end det resterende undervisningspersonale.

N

Nej-hatten Usynlig beklædningsgenstand. Bæres angiveligt af undervisningspersonale med intakt faglig stolthed og en naturlig skepsis over for verdensfjernt mellemleder-bullshit.

O

Opgaveoversigt Sagnomspunden liste med uigennemskuelige forkortelser og henvisninger. Opfattes som en slags bindende aftale, der beskriver dine opgavers art og omfang, men er typisk så gennemgående tvetydig, at skolens ledelse smilende kan tildele dig ekstra arbejde efter forgodtbefindende.

P

Pisa-test Tvangsindført og komplet ubrugeligt evalueringsværktøj, som man om få år vil se tilbage på helt uden nostalgi, når det er afløst af noget, der er endnu dummere.

Q

Quiz Hjerteløst evalueringsredskab forklædt som selskabsleg. Eleverne opdager ingenting, før det er for sent. Som sommerfugle, sprællende i edderkoppespind. Delfiner fanget i fiskenet. Et møl mod en flamme.

R

Robust Bruges af offentligt ansatte mellemledere om type af lønmodtager, der har stamina som en parasolfod og samme refleksionsniveau. 

S

Skriftlig prøve Den ubetinget mest effektive metode til at skabe ro i en udskolingsklasse, særligt op til skolehjemsamtaler. 

T

Tosproget Politisk korrekt og på alle planer meningsløs betegnelse for uhomogen gruppe af elever, hvoraf en ikke nærmere angivet procentdel taler flere sprog lige dårligt.

U

Understøttende undervisning Skoleaktivitet, hvor underbetalte pædagoger sent på eftermiddagen forgæves prøver at forklare 15-årige drenge, hvordan man udregner cirklers areal og bøjer uregelmæssige franske verber. Desperationen lurer lige under overfladen. Minder om de samtaler, visse ældre damer har med deres katte. 

V

Videreuddannelse Stammens ældste fortæller ind imellem om svundne tider, hvor kolleger drog af sted på kursus og kom hjem med hovederne fulde af nye idéer, inspiration og masser af gåpåmod. Der findes ingen øjenvidner eller skriftlige kilder, og fænomenet opfattes i dag generelt som en vandrehistorie. 

W

World Wide Web Uudtømmelig kilde til information samt muligheden for dialog med et endeløst, globalt kapel af kapaciteter inden for ethvert tænkeligt videnskabeligt område. Primær anvendelse er digital mobning, deling af videoer med dyreunger og skænderier med fremmede, der støtter Brøndby IF.

Y

Yndlingsaversion Stadig folkeskolereformen. 

Z

Zappergenerationen Læreres nedsættende betegnelse for unge mennesker, der er mere interesserede i snapchat og sms’er fra deres venner end i kommaregler og historieforløb om landboreformerne. Kampen er uværdig for begge parter.

Ø

Øvre grænse for antallet af møder, skolens ledelse kan indkalde dig til. En myte.

 

Har Klaus Møller glemt vigtige ord i ordbogen for lærere? Hjælp os med at lave den perfekte udgave. Skriv dine forslag i kommentarfeltet herunder. Tak!

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.

Han Berglund | 13. marts 2017 KL. 12:39

Undervisningsdifferentiering: Antagelse om, at det kan lade sig gøre at undervise elever, der burde være på forskellige årgange, i det samme emne. Udarter for det meste i, at der kopieres 3 forskellige årganges opgaver fra en let tilgængelig hjemmeside og at disse uddeles til eleverne. Omtales ofte af ledelsen som en fantastisk måde at skabe læring (tidligere at undervise) samt skabe ro på.

Kim Boje Thomsen | 04. marts 2017 KL. 18:22

Fælles faglige fokusområder

Modelleringskompetence

Perspektiveringskompetence

Osv.

Mette | 04. marts 2017 KL. 17:33

Skøøøønt

Maja Kvist | 04. marts 2017 KL. 11:02

Genialt! Tak for stort træk på smilebåndet.

Du mangler klart en definition af Særligt Sensitive Børn (og deres endnu mere særligt sensitive forældre)


Mvh Maja

Tenna Andersen | 04. marts 2017 KL. 10:55

Frustrationsrobusthedskompetence

Jeanette Larsen | 28. februar 2017 KL. 18:31

Hold kæft! det er morsomt!

Heidi Fragtrup | 27. februar 2017 KL. 17:57

Målstyret undervisning og Nationale test mangler helt klart.

Line Florager | 27. februar 2017 KL. 12:52

Klasseoptimering. Når man lægger flere klasser sammen, med det formål at proppe flest mulig elever ind i et lokale, med færrest mulige lærerkræfter på.

Linn Lykkegaard-Larsen | 27. februar 2017 KL. 00:01

Inklusion

Jobrotation

Læringsmål

Årsplaner

Måske også Ære

Jens Nielsen | 26. februar 2017 KL. 18:57

Pædagogisk ledelse: Uanmeldte kontrolbesøg.

Knud Kristensen | 26. februar 2017 KL. 15:31

Der er kun en vej frem for folkeskolen: DISRUPTION

Per Tidemand | 26. februar 2017 KL. 07:51

Argumentresistens. Skole-hjem-samarbejdet, hvor end ikke håndfast magtanvendelse viser sig nyttig..

Knud Kristensen | 26. februar 2017 KL. 00:43

Om folkeskolen: "Disrupt eller Dø!"

Peter Christensen | 25. februar 2017 KL. 22:51

Læringsplatforme: Noget i en computer, som ingen forstår, men som man skal bruge fordi det skal man. Det gør ens arbejde så synligt, at man kan se, hvor meget tid man spilder på læringsplatformen. Det man ellers skulle have nået at lave er man derfor nødt til at udsætte. Dog først efter man har noteret tidspunkt, årsag og lavet en handleplan med beskrivelse af fremtidige tiltag. Her kan man med stor sandsynlighed benytte ordet "retrospektivt"

Peter Christensen | 25. februar 2017 KL. 22:37

Retrospektivt : noget man siger, når man har fundet ud af at det man gjorde tidligere var bedre end det man nu har fundet på at gøre. Det betyder ikke at man har tænkt sig at ændre på sin nuværende fremgangsmåde. Det betyder bare, at man nu har italesat fakta. Se under italesat.


Italesat: betyder at man siger noget negativt om noget, ofte om den måde man arbejder på. Når man italesætter, bruger man ofte ordet retrospektivt. Når man har italesat fortsætter man med at arbejde videre som hidtil.

Anne-Birthe Graae | 25. februar 2017 KL. 20:15

Hulk, hulk. Hvor er der meget godt, der er gået tabt

Nadia Bech Jensen | 25. februar 2017 KL. 19:38

I 90'erne havde vi elever med problemer. I 00'erne havde vi elever med udfordringer. I dag har vi kun elever med udviklingspotentialer, og der er ingen grænser for hvor det forlorne udtryk kan bruges henne af ledelsestyper

Anette Bjørnholt | 25. februar 2017 KL. 18:56

Åben Skole

Fænomen hvor man gør alt det, man hele tiden ville have gjort. Men nu husker man tydeligt at fremhæve overfor sin leder og uskyldige kolleger hver gang, man tager eleverne med ud i verden. Og i øvrigt skal dokumentere det med en fem sider lang rapport med billeder efterfølgende ????????

Charlotte Ingeholm | 25. februar 2017 KL. 17:00

* ...udskifter man SkoleIntra med..

Charlotte Ingeholm | 25. februar 2017 KL. 16:57

SkoleIntra:

Intranet opfundet til afløsning af den hessianbetrukne opslagstavle, der i forrige århundrede prydede væggene på landets lærerværelser. Intranettet blev indført for at lette kommunikationen på skolen, så deling af diverse materialer m.v. kunne forløbe problemfrit og tidsbesparende. Nu sidder lærerne dagen lang og skal udfylde læringsmål i stedet for at undervise. Resultatet taler for sig selv. I stedet for at genindføre undervisning, udskifter man SkileIntra med endnu et offentligt it-projekt AULA.

Kay Detlef Petersen | 25. februar 2017 KL. 15:48

Forældremøde: Endeløs gentagelse af oplæsning af matematikbøgernes indholdsfortegnelse. Nu dog indskrevet i MeeBook inkl. synlige læringsmål fra UVM på kaudervælsk.

Pia Rask Jensen | 25. februar 2017 KL. 15:03

Forløsende humor :-)

Lotte Kirkegaard | 25. februar 2017 KL. 10:53

Tak, for grinet. Det fik mig næsten til at glemme at vinterferien snart er slut.


Forslag til nye ord:

'Facilitere' forekommer oftere og oftere. Og bruges når godtroende mellemledere vil have en til at gøre noget. De indleder derfor ofte med:"Vil du være med til at facilitere...(og så det de vil have en til at gøre). Det lyder sådan lidt: "det-skal-lyde-som-om-du-er-noget-helt-vildt-specielt,-men -i-virkeligheden-vil-jeg-bare-have-dig-til-at-påtage-dig-en-opgave-som-ingen-andre-vil-påtage-sig,-og-så-har-jeg-lige-lært-dette-fremmedord-på-sidste-lederkursus"

Det andet ord er 'læringsplatform'. Det er platforme, der typisk går under navne som: EDUCA, Meebook og MinUddannelse. Disse platforme skulle lette dig i dit arbejde med elev- og årsplaner, men i virkeligheden gør de det meget vanskeligere. De er på ingen måde færdigudviklede, men du kan forstå på konsulenten, at de en dag vil køre lige så godt, som en velsmurt

og nyindkøbt Ferrari. Indtil da føles det mest som at køre i en bil uden dæk - og rat - og motor. Men en dag bliver det godt. Og efter et stort antal workshops modul 1-5 og et endnu større antal arbejdstimer er du næsten blevet dus med systemet og så udskiftes det.

Lotte Kirkegaard | 25. februar 2017 KL. 10:44

Tak, for grinet. Det fik mig næsten til at hjemmeværnet vinterferien næsten er slut.


Forslag til nye ord:

'Facilitere' forekommer oftere og oftere. Og bruges når godtroende mellemledere vil have en til at høre noget. De indleder derfor ofte med:"Vil du være med til at facilitere...(og så det de vil have en til at høre). Det lyder sådan lidt: "det-sjæl-lyde-som-om-du-er-noget-helt-vildt-specielt,-men -i-virkeligheden-vil-jeg-bare-have-dig-til-at-påtage-dig-en-opgave-som-ingen-andre-vil-påtage-sig-og-så-har-jeg-lige-lært-dette-fremmedord-på-sidste-lederkursus"

Det andet ord er læringsplatform. Det er platforme, der typisk går under navne som EDUCA, Meebook og MinUddannelse. Disse platforme skulle lette dig i dit arbejde med el-og årsplaner, men i virkeligheden gør de det meget vanskeligere. De er på ingen måde færdigudviklede, men du kan forstå på konsulenten, at de en dag vil køre lige så velsmurte som en nyindkøbt Ferrari. Indtil da føles det mest som at køre i en bil uden dæk - og rat - og motor. Men en dag bliver det godt. Og efter et stort antal workshops modul 1-5 og et endnu større antal arbejdstimer er du næsten blevet dus med systemet. Og så udskiftes det.

Trine Jensen | 25. februar 2017 KL. 10:38

netværksmøde - et møde, hvor alle fagpersoner og forældre omkring barnet er samlet for at lægge en plan for, hvordan vi får barnet til at makke ret. Men hvor du som lærer ikke får nogen informationer, som er underlagt tavshedspligt af terapeuter og sagsbehandlere, hvorfor du efterfølgende er lige vidt, og hvor din leder lover tiltag på tiltag fra din side, velvidende at det ikke er muligt indenfor rammerne af alm. undervisning.

niels asmussen | 25. februar 2017 KL. 09:52

hej.

Nu er det længe siden, men end det gemmes i mit sind...Jeg indrømmer, jeg er født for tidlig for at kunne drage nytte af disse dejlige alfabetiske kommentarer. Jeg er fra en tid, hvor den rigtige lærerinde havde knold i nakken og førstelæreren gik med pegepinden under armen til brug til forskellige formål. Alligevel er jeg ikke så gammel, at jeg ikke kan være med på vognen og synes, det her er fantastisk morsomt, og fortjener at deles(?). Til slut en bette vits. Drengen skriver stil om kvinder, og i indledningen skriver han: De fleste kvinder i verden er smukke, resten er lærerinder!! God Weekend og tak for dit bidrag.

Lisa Dalgaard Østerhegn | 25. februar 2017 KL. 09:04

Inklusion, rammebesparelse, effektivisetingsforslag, samlæsning, folkeskolereformen

Lisa Dalgaard Østerhegn | 25. februar 2017 KL. 09:02

Målstyret læring :-S

Danna Mosegaard | 25. februar 2017 KL. 08:22

Kerneopgaven!