"Når eleverne trives i fællesskabet, kan vi åbne verden for dem"

Politiken gav i år en særpris til tre lærere fra Hanssted Skole i Valby for deres fremragende måde at dele ansvaret på i deres teamsamarbejde. Britt Østergaard med 10 års lærererfaring, Cecilie Krahl Larsen i sit 20. lærerår og Annette Mains Bastholm, der nu har tilbragt mere end 30 år i skolens tjeneste, har i fem år i et frugtbart arbejdsfællesskab delt to parallelklasser. De blev indstillet til Undervisningsprisen af elevernes meget tilfredse forældre.

Skole | Af: Jan Trojaborg 13. juni 2019
Fra venstre Cecilie Larsen, Anette Mains og Britt Østergaard – alle tre vindere af Politikens særpris. Foto: Jan Trojaborg
Fra venstre Cecilie Larsen, Anette Mains og Britt Østergaard – alle tre vindere af Politikens særpris. Foto: Jan Trojaborg

Alle tre lærere blev meget rørte over og glade for prisen. Det viser jo, at vi har gjort noget rigtigt, når forældre tager sig tid til at skrive ind og indstille os for det teamsamarbejde, vi har haft, fortæller de samstemmende. Dagen efter prisfesten i Politikens Hus bød skoleleder Kåre Landgren på bobler og rosende ord, der var blomster fra KLF og fra Børne- og Ungdomsborgmester Jesper Christensen, som mødte op på skolen og holdt en flot tale. Festen på Politiken var fantastisk, der var virkelig fremragende taler, fornem underholdning og et dommerpanel, der imponerede og bevægede os ved virkelig at være gået i dybden med anbefalingerne, er teamet rørende enige om. ”Vi følte os virkelig forkælede, det er noget, alle lærere burde opleve”, fortæller Cecilie. Og Britt fastslår: ”I virkeligheden fortjener alle kolleger en pris for deres indsats”.

Tre par øjne ser mere

”Vi går godt i spænd. Vi har det samme menneskesyn, og vi har de samme ambitioner på børnenes vegne. Herudover dækker vi tilsammen alle grundskolens fag, og det letter og inspirerer det tværfaglige samarbejde”, lyder det fra Annette.

Teamet har delt to parallelklasser fra 1. til nu 5., og dét at arbejde tæt sammen tog nok ekstra tid i begyndelsen, men frigiver nu ressourcer til den sparsomme tid til forberedelse. Det letter arbejdsbyrden, giver bedre idéer og et tæt forhold til børnene, som de taler om hver eneste dag. Dem spørger de også om, hvilke emner de kunne tænke sig at beskæftige sig med det kommende skoleår, og om de har forslag til ture ud af huset.

LÆS OGSÅ: Lærernes undervisning skal snakkes op

Årsplanen skriver trioen i fællesskab, ofte med en storyline, hvor de fx et år brugte ´Andelsforeningen Frydendalsvej´ som ramme, hvor eleverne i deres bordgrupper skulle befolke denne forening og vælge familiestrukturer og samlivsformer m.v. Ugeplaner og dagbøger til børn og forældre bliver ligeledes skrevet i fællesskab. Med den demokratiske dannelse for øje, er der i alle fem år, blevet holdt ugentlige klassemøder, hvor børnene skiftes til at være mødeledere. Det tager tid, men tiden er givet godt ud. Det vigtigste for teamet er børnenes tryghed og fællesskabsånden. At børnene er gode venner og føler sig som en del af fællesskabet er forudsætningen for, at de lærer noget.

Vi skal elske alle

Dén vending er måske ikke lige alle forældres kop te, og i praksis betyder den bl.a., at intet barn må sige nej til at lege, hvis han eller hun bliver spurgt af en klassekammerat. Bliver der indbudt til fødselsdage, skal alle piger eller drenge inviteres. For at sikre børnenes trivsel er der bl.a. blevet holdt lege/spisegrupper siden 1. klasse. Grupperne fungerer fortsat under forældrenes ansvar og skifter gennem skoleforløbet. Vi har et tæt og godt forældresamarbejde. Et samarbejde hvor vi klart melder ud, hvad vi ønsker af børnene og forventer af forældrene. Ud over at vi er heldige med forældresamarbejdet, så er vi bestemt også heldige med de 52 skønne, videbegærlige børn. Det er vemodigt nu at skulle give afgive dem til overbygningen”, fortæller de tre samstemmende.

Mobiltelefoner er bandlyst

Lige fra 1. klasse har mobiltelefoner været bandlyst i de to klasser. I dag har den indstilling bredt sig, således at alle klasser op til og med 6. klasse får deres telefoner låst inde i dertil indrettede skabe. Det giver ro og plads til fællesskabet. Så selv om det kan være hårdt for de små poder, er de glade for nu at kunne lege sammen. Individualismen bliver så at sige sat på stand by, og fællesskabet kommer i centrum. Det giver også ro til indlæringen. Læsekontrakten på Intra er blevet flittigt brugt gennem årene, hvor hver elev har været i konkurrence med sig selv om at kunne læse flere og flere bøger efter eget valg. Eleverne er blevet godt forberedt på læsningens mysterier af de dygtige børnehaveklasseledere, og op i klasserne er der blevet stillet store krav til deres læseevner. Der er dannet læsegrupper, hver elev har en læsemakker, og lærerne har gjort meget ud af at høre hver enkelt elev læse og tjekke deres læseforståelse. Månedens Bog er et andet omdrejningspunkt, som fører til gode samtaler i klassen. Teamet er enige om, at de afleverer nogle rigtig gode læsere til kollegerne, der skal have dem i 6. klasse. Det skyldes bestemt ikke de nationale tests, som efter teamets mening ikke giver et retvisende billede af, hvad eleverne kan. ”Det er jo noget, vi skal gøre. Måske fordi forældrene er blevet orienteret på en mere kvalificeret vis, har de ikke vist synderlig interesse for udfaldet af testene.”

Alle elever burde komme på madlejrskole

Det var en fantastisk oplevelse for både elever og lærere at være på madlejrskole på KLF´s feriekoloni Egilsholm på Bornholm sidste år. ”Alle børn burde have den oplevelse”, fastslår Britt. Og hun fortsætter: ”Det var ren luksus, for børnene mødte dygtige og dedikerede kokke, de var besøg på en økologisk bondegård og lærte, hvor maden kommer fra, de kunne lege i naturen og samle urter til den mad, det hele drejede sig om. De voksede mindst en meter. Ugen indeholdt alle fag, jeg var fuldstændig høj bagefter. Vi fik virkelig meget forærende, og børnene taler stadig om turen. Det er synd og skam, at projektet er lukket. Det burde genoptages, for den oplevelse fortjener alle københavnske skolebørn”.

Trioen skal det kommende år have to 1. klasser. Som første forberedelse tager de i sommerhus for at planlægge næste skoleår. Og mon ikke de nye børn får en god mobilfri skoletid.

Se video med trioen her. Scroll ned til – Et ´Alle for en´-team”

Ud over hæderen indbringer særprisen en kontant anerkendelse på 25.000 kr., hvoraf en tredjedel skal bruges til projekter på skolen eller til efteruddannelse. Resten disponerer modtagerne selv over.

Teamsamarbejde som en fastslået samarbejdsform i folkeskolen blev indført ved Overenskomstfornyelsen i 1999 og kan således i år fejre sit 20 års jubilæum. Det blev beskrevet i et tillæg til overenskomsten kaldet ´En skole på vej´.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.