Del:

Modersmålets Dag

På Ellebjerg Skole blev Modersmålets Dag 21. februar markeret ad musikalske veje, da to musikere præsenterede deres instrumenter og flere forskellige musikalske traditioner fra Sydøsteuropa, over Tyrkiet og videre til Indien. Musikerne introducerede også en fællessang på en sproglig syntese af Balkan-dialekter og ledsaget af sang og musik blev der spillet op til kædedans i skolens store aula.

Nyhed | 21. februar 2014
Et kor af fem piger fra 1.-2. klasse sang en tyrkisk sang under ledelse af Fuat Talay. Han og Anne Eisensee spillede for hele skolen, og der var kædedans til østlige toner.
Et kor af fem piger fra 1.-2. klasse sang en tyrkisk sang under ledelse af Fuat Talay. Han og Anne Eisensee spillede for hele skolen, og der var kædedans til østlige toner.
Et kor af fem piger fra 1.-2. klasse sang en tyrkisk sang under ledelse af Fuat Talay. Han og Anne Eisensee spillede for hele skolen, og der var kædedans til østlige toner.

Tekst og foto: Peter Garde

Dagen startede med en workshop for elever i 7.-9. klasse med de to musikere.

Anne Eisensee, der er sanger og musiker, demonstrerede med egen stemme og egne strenge musiktraditioner fra Transylvanien til Indien. Hun fortalte om ikke-harmonisk musik, skæve takter og kvarttoner i folkemusikken, som i vestlige lande betegnes som falsk – en noget falsk varebetegnelse.

Anne spillede et klassisk tyrkisk strengeinstrument, yayli tanbur, og skiftede mellem de østlige stilarter. Hun har i perioder bosat sig i flere lande for at lære lokalområders musik og sang.

Mange steder har musiklærere haft svært ved at undervise i deres egen musik, så hun har måttet lære ved at imitere.

I delstaten Punjab i Nordindien har hun boet hos en familie, der spiller trommer, for at lære den særlige kunst. I den første tid skulle hun lære rytmen ved at tromme med stemmen.

Da hun ikke selv spiller tabla, medbragte hun en trommemaskine, der mestrede rytmerne til digital perfektion.

I Transylvanien skulle hun synge på ungarnsk, og her måtte hun også høre sig frem, for mange mellemtoner skrives ikke ned som noder – dem må man selv lære at sætte ind. Hendes fantastiske stemme var mere end lærkesang, og den spændte over sangteknik og klange fra flere kontinenter.

Fuat Talay spillede det tyrkiske strengeinstrument saz. Han er uddannet musiklærer i Tyrkiet og har musikpædagogisk uddannelse i Danmark.

Fuats fingre galopperede ekvilibristisk hen over instrumentets syv strenge, og sammen med Anne Eisensee’s sang bevægede Ellebjergs smukke aula i Sydhavnen sig langt væk til dalene på Balkan og videre til den Anatolske Højslette.

Workshoppen sluttede med verdensmusikalsk kædedans i modersmålets navn.

Koncert for modersmålet

Efter workshoppen med de store elever var der koncert for alle elever fra 0. til 9. klasse. De to musikere spillede løs og spredte glade, melankolske og poetiske stemninger.

Mizgin Zeliha Deniz, der er lærer på Elle, og som var tovholder ved dagens arrangement for modersmålet, fortalte om dagen, der i 1999 blev indstiftet af FN.

Verdensorganisationen opfordrer landene til at ’fremme bevarelse og beskyttelse af alle sprog, der anvendes af verdens folk’, fordi hvert sprog er en unik kilde til at kunne forstå, skrive og udtrykke virkelighed.

”Modersmålet er en del af vores identitet og kultur. Vi kommunikerer med hinanden på modersmålet, og det er vigtigt at være god til det, for så kan man også bedre lære andre sprog."

"Når I går ud af 9. klasse har mange af jer fire sprog. To sprog, som I er vokset op med og desuden to fremmedsprog, som I har lært på skolen”, sagde Mizgin Deniz til eleverne på denne Modersmålets Dag.

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.

Jan Trojaborg | 24. februar 2014 KL. 17:45

Fantastisk spændende. Sikke en oplevelse for de børn med de to dygtige musikere. En veritabel rejse ud i verden med musik af en helt anden karakter.

Det er en både smuk og rigtig tanke at fejre modersmålet, et som vi alle har, og dermed noget der binder os sammen på et højere plan.

Er der gjort nogle bestræbelser på fra centralt hold at gøre opmærksom på denne vigtige dag, så mange flere skoler kunne festligholde den?