I fire hektiske dage danner Allinge på Bornholm rammen om Danmarks største debatfestival, Folkemødet. Der er happenings, sofasnakke, paneldebatter, taler og festivalstemning på det meste af havnefronten i den lille Bornholmske by på nordkysten. Igen i år er KLF repræsenteret og sætter foreningens præg på Folkemødet.

 

Københavns Lærerforening er på Folkemødet igen i år, hvor tillidsrepræsentanter, lærere og medlemmerne af Københavns Lærerkor aktivt tager del i Danmarks Lærerforenings arrangementer.

Nogle af lærerne fra København står i caféen og serverer kaffe og te til gæsterne i Danmarks Lærerforenings hus, der ligger ved havnen i Allinge. En anden gruppe af lærere står og deler heliumsfyldte DLF-balloner ud til forbipasserende, og andre igen udfordrer folkemødedeltagerne i en miniquiz om folkeskolen.

Nede ved havnen, hvor de fleste deltagere på Folkemødet defilerer forbi, står Københavns Lærerkor og tiltrækker sig positiv opmærksomhed med deres flerstemmige potpourri af danske sange, nye som gamle.

Det handler nok mest om at netværke

Torben Fleckner, lærer og TR på Øresundsskolen, er en af de lærere, der debuterer på Folkemødet sammen med KLF. Han er blevet positivt overrasket over stemningen, og kan sagtens se meningen med lærernes tilstedeværelse i Allinge. 

”Jeg har nok været lidt fordomsfuld i forhold til, hvem der deltager på Folkemødet, men jeg er blevet positivt overrasket. Dem, jeg kender, som har været her de andre år, har talt positivt om det, og nu hvor jeg selv har oplevet stemningen, kan jeg godt se, hvad de mener. Her er ret fedt, og det ville være mærkeligt, hvis lærerne ikke var her”.

Han har været aktiv i politik det meste af sit liv, og derfor har han et stort netværk af politikere og foreningsfolk. På Folkemødet er han rendt på flere af dem. Det er de små samtaler og netværket, som ifølge Torben Fleckner gør Folkemødet stærkt. Han tror til gengæld ikke så meget på, at debatterne rykker på holdninger eller fører til forandringer.

”Alle, der kommer herover, har synspunkter i forvejen – jeg tror ikke på, vi rykker på dem på Folkemødet. Men sammenholdet har stor værdi for os, der er med sammen med KLF. Vi får en tættere relation til hinanden. Man får nok også nogle nye bekendtskaber i andre faglige organisationer, og det er også vigtigt,” mener Torben Fleckner.

Han medgiver dog, at de forbipasserende folkemødegæster, som han har været med til at få til at deltage i en folkeskolequiz foran DLF’s hus, ofte bliver overraskede over nogle af de faktuelle oplysninger, som de præsenteres for.

”Mange har en bestemt opfattelse af, hvordan tingene ser ud, så det er godt, vi kan få en samtale om forholdene på skolerne. Det bør vi gøre meget mere,” foreslår Torben Fleckner.

Lærerne er med til at sætte præg på debatterne

Det betyder noget, at lærerne er med til at sætte præg på debatterne inden for børne-ungeområdet. Det mener næstformand i KLF, Lars Sørensen:

”Vi forsøger at være med så mange steder som muligt på Folkemødet for at gøre vores stemme gældende, men også for at lytte til de signaler, der kommer fra politikerne – især dem vi kender fra København,” fortæller han og nævner også dialogen med de andre faglige organisationer, som han mener er med til at styrke sammenholdet på tværs af organisationerne.

”Det er rigtig godt, at vi har flere af vores tillidsrepræsentanter med. De gør en forskel med den store indsats, de yder på flere niveauer. Koret er også en gevinst, som bliver taget rigtig godt imod alle de steder, hvor de dukker op og synger.”

Ifølge Lars Sørensen har KLF’s deltagelse i Folkemødet også en langsigtet effekt. Han kan se, at foreningens repræsentanter bliver bedre til at navigere i de mange politiske dagsordner, der er, fordi de aktivt deltager i debatter, samtaler og netværksdannelse.

Folkemødet giver inspiration til det videre politiske arbejde 

Udover en masse praktiske opgaver, der løses under Folkemødet, står KLF også for to debatter i Undervisernes Telt, som er placeret i den nordlige ende af Allinge. For Lars Sørensen er debatterne vigtige, fordi de giver viden og inspiration til det politiske arbejde, når KLF’erne vender retur til København.

”I går havde vi en rigtig spændende debat om uligheden mellem børn og unge i Danmark. Her fik vi serveret en masse gode og relevante pointer fra paneldeltagerne, som vi vil tage med hjem og arbejde videre med. I dag har vi uddannelsesvejledningen på dagsordenen, og her er jeg spændt på at høre, hvilke problemer fageksperterne oplever på vejledningsområdet, for vi har alt for mange unge, der ikke kommer ordentligt igennem uddannelsessystemet, ” fortæller han.

Københavns Lærerforenings deltagere er på Folkemødet fra fredag til søndag.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.