For fjerde måned i streg bliver KLF’s Instagram-profil styret af københavnske lærere. Gitte Jensen fra Strandvejsskolen gav senest stafetten videre til Anders Linder Vad fra Nyboder Skole.

Et billede af et måleglas kendt fra fysiktimerne med lysebrun mælkekaffe i: ”Min kollega Mie synes, at vores kaffekopper er for små. I dag har jeg ”lånt” hendes kop. Gæt hvilket fag, hun underviser i?”, lyder den medfølgende tekst.

Sådan så et typisk opslag ud på KLF’s Instagram-profil i januar, hvor lærer Gitte Jensen har leveret daglige visuelle nedslag fra dagligdagen på Strandvejsskolen. Billedet indkapsler de tre ting, hun har ville sætte fokus på: Humor, arbejdsglæde og lærernes faglige stolthed.

”Jeg har prøvet at ramme en humoristisk tone og ironisere lidt over de klassiske forestillinger om lærere som kaffedrikkende og evigt brokkende over, at kopimaskinen er gået ned,” fortæller hun.

Samtidig har det været vigtigt for hende at fokusere på professionalismen i lærerfaget. At der er en velovervejet mening med galskaben, også når der leges, hoppes verber og når kreativiteten er i højsæde i billedkunsttimerne.

”Min målgruppe har været andre lærere, der kan genkende tingene fra deres egen dagligdag, men jeg har også opfordret mine venner og bekendte til at følge med. Jeg deler normalt ikke så meget ud af mit arbejdsliv på Instagram, så det har været sjovt at få lov til at vise den side af mig selv også,” siger Gitte Jensen.

Husk arbejdsglæden

For nogle år siden var den unge lærer tæt på at forlade folkeskolen på grund af stress. Nu har hun genfundet glæden vil at være lærer på Strandvejsskolen, og det har været et gennemgående tema i hendes opslag på det sociale medie.

”Med det massive fokus, der er på folkeskolen lige nu, er det vigtigt at holde fast i, at det i bund og grund er et sted, hvor nogle glade børn møder nogle glade lærere, de har nogle gode timer sammen og går glade hjem igen. Det er meget vigtigt for mig at kommunikere min arbejdsglæde og det positive grundsyn, jeg møder børnene med,” siger Gitte Jensen, der nu har givet stafetten videre til Anders Linder Vad fra Nyboder Skole.

Han har glædet sig til at formidle de små, skæve episoder og igennem dem fortælle den positive historie om skolen.

”Der er en tendens til, at vi i folkeskolen fokuserer på fejl, mangler og frustrationer. Nogle gange er det fint at fokusere på noget andet. Nogle små detaljer, der kan løfte det hele lidt,” siger han.

Vil løfte stemningen på lærerværelset

Anders Linder Vad er lærer og tillidsrepræsentant, og det er først og fremmest lærerlivet, han vil skildre med sine billeder, fortæller han:

”Som TR spiller jeg en rolle for skolens udvikling, og dukker der en mulighed op for at sætte en let afkodelig politisk dagsorden med et billede, så holder jeg mig ikke tilbage – men et billede fra et MED-udvalgsmøde er måske trods alt svært at gøre spændende”.

”Vi arbejder meget på at gøre tingene tydelige og gennemsigtige, og det er billedmediet fremragende til. Et billede taler for sig selv. Det er let at relatere til. Forhåbentlig kan mine billeder løfte stemningen på lærerværelset og være udgangspunkt for en snak, der er anderledes end den sædvanlige, siger Anders Linder Vad”.

Følg KLF på Instagram: Klik her.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.