Hjemmearbejde er ikke løsningen på det pres, mange lærere oplever. Det løser ikke det grundlæggende problem, at krav og forventninger ikke følges af tilsvarende tid. Læs Nina Boertmann

Diskussionen er igen aktuel her ved skolestart, hvor mange kollegaer har valgt at sige farvel til København og goddag til en omegnskommune. Mange med den begrundelse, at de der kan få lov til at arbejde hjemme (og samtidig får bedre vilkår).

Jeg har stor forståelse for de kolleger og småbørnsfamilier, som skal bringe og hente børn i daginstitutioner, og som derfor er afhængige af en åbningstid. Men hjemmearbejde er ikke løsningen på det pres, mange lærere oplever. Det løser ikke det grundlæggende problem, at krav og forventninger ikke følges af tilsvarende tid.

Vi har meget sparsom tid til at forberede og efterbehandle undervisningen. Og man kan spørge sig selv, om den tid udnyttes bedst ved den detaljegrad, der lægges op til i den målstyrede undervisning. Der skal klikkes og krydses af i et helt enormt omfang blot for at dokumentere den undervisning, man planlægger, og det man har tænkt sig, at elevene skal have ud af den.

Og samtidig kommer der opgaver ind fra venstre, som ingen havde planlagt. Sommeruni havde fx liiige glemt, at det kunne være rart, hvis lærerne havde forberedt sig lidt inden kurset. Det er beskæmmende, at forvaltningen her fuldstændig tilsidesætter alle aftaler og gerne vil have forberedelse på efterbevilling, når man i øvrigt ikke vil være med til at aftale puljer af tid til lærerne. Måske er det forvaltningens erkendelse af, at den aftale, de har lavet med lærerne, ikke er god nok?

Lærerarbejdet er sæsonbetonet, lyder det ofte. Men det er ikke en naturlov, at det skal være sådan. Det burde ikke være forbundet med overarbejde at komme i gang med skoleåret. Det burde ikke være nødvendigt at planlægge med lange dage. Hovedproblemet er ikke tilstedeværelsespligten, men at vi ikke kan nå de alt for mange opgaver, vi hver især skal løse, i den tid, der er til rådighed. Vi har brug for flere kollegaer til at dele undervisningsopgaven og alt det andet, der følger med at være lærer.

Det er ikke os lærere, der har ønsket en ny arbejdstidsaftale - den er indført ved lov. Og den grundlæggende fejl i den aftale skal ikke afbødes ved, at vi lærere skal arbejde om aftenen hjemme, for at få enderne til at mødes. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.