Kongres 16: Mere humor ind i kampagnerne

Lange udredninger om, hvordan lærernes arbejde er skruet sammen, er ikke vejen frem, hvis man vil nå den brede befolkning. Det mener Inge Thomsen fra KLF’s bestyrelse. Der skal humor ind i kampagnerne, og det skal gøres ordentligt, lød hendes budskab på DLF’s kongres tirsdag.

KLF | Af: Jan Klint Poulsen 14. september 2016
Inge Thomsen efterlyser mere humor i DLF's kampagner. Foto: Jan Klint Poulsen
Inge Thomsen efterlyser mere humor i DLF's kampagner. Foto: Jan Klint Poulsen

Under dagsordenspunktet ’Lærernes arbejdsliv’ var bestyrelsesmedlem i KLF Inge Thomsen på talerstolen med et budskab om mere humor i kampagnerne fra Danmarks Lærerforening.

Ifølge Inge Thomsen løb KL med dagsordenen i 2012/13, da de i dagblade og med store reklameplakater tegnede et billede af lærerne med let fordøjelige paroler, og efterlod et indtryk hos mange af, at lærere tilsyneladende ikke lavede det helt store arbejde:

”Tre timer og 16 minutter – så meget tid bruger en gennemsnitlig lærer på at proppe viden ind i hovederne på landets folkeskoleelever om dagen,” læste Inge Thomsen op for salen og fortsatte:

”Det er 40 % af lærernes samlede arbejdstid, selv når ferier og helligdage er trukket fra”.

For Inge Thomsen står det klart, at KL vandt stillingskrigen i 2013 ved at kommunikere i enkle og let forståelige overskrifter. Hun mener, at KL lykkedes med at kommunikere et budskab ud om lærerne, der blev forstået af en stor del af befolkningen – og resultatet udeblev ikke:

”KL ønskede et nyt syn på folkeskolen: Elevernes læring skal i centrum, og lærerarbejdet skal fornys,” opremsede hun og tilføjede: ”Og sådan blev det!”

Vi kan lære noget af KL

Inge Thomsen mener, at DLF skal tage ved lære af KL’s kommunikationspolitik. I stedet for at kommunikere i lange og tunge formuleringer, som kun en del af befolkningen forstår, skal lærerne bruge humoren til at få budskaberne frem. Ellers fremstår vi nemt som belærende og selvhøjtidelige, forklarede hun.

Som eksempel på vellykkede, humoristiske indslag, der fungerer godt på de sociale medier, nævnte Inge Thomsen komikerduoen Adam og Noah, der med deres ”Hva’ sker der for dig dansker?” har haft stor viral succes. Også tv-værten Signe Molde har vist sig at kunne få spredt budskaber med humor. Især en video, hvor hendes lille datter overraskende udbryder ”Fuck Egelund”, var nævneværdig, fortalte Inge Thomsen.

Med en henstillingen til DLF’s hovedstyrelse opfordrede Inge Thomsen til, at humor blev tænkt ind i DLF’s kampagner frem mod overenskomstforhandlingerne i 2018.

”Lad os bruge penge på at hyre de bedste komikere, så det er vores og ikke KL’s budskaber, som huskes. Det er vigtigt, at vi får de rigtige folk til at lave sådanne kampagner,” understregede hun.

I sin afrundingen på kongressens første dag tilkendegav Anders Bondo Christensen, at han delte Inge Thomsens analyse af forløbet før og under lockouten.

”Hver gang der kom nogle tal om lærernes arbejdstid, stod vi og skulle forklare os. Det havde vi ikke altid held med. Jeg er tilhænger af humor, men vi skal også være klar over, at det altså ikke er alle vores medlemmer, der kan se det sjove i, at man gør grin med vores arbejde,” forklarede han.

Formanden lovede dog, at han ville tage budskabet med til videre overvejelse.

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.