Det føles for mange lærere, som om de hver især ikke har tid nok, men det er ikke rigtigt. Vi har præcist lige så meget tid, som vi havde sidste år, vi har for mange opgaver!

Vi er gennem de sidste mange år blevet stadig færre lærere til flere børn, og fra dette skoleår skal der også læses flere timer med eleverne.  Jeg tror, at det er vigtigt, at vi hele tiden har fokus på, at denne oplevede mangel på tid ikke er et individuelt problem, men et organisatorisk problem.

Anders Bondo opfordrede på kongressen til opsamling af data, så vi ved hvordan situationen er. Det har vi allerede et første indtryk af i København. Den er kaotisk og på trods af det, får eleverne undervisning. Lærerne i København er gået professionelt til opgaven. Men det ændrer ikke ved det faktum, at kun 6 % af lærerne i den lynundersøgelse, som KLF lavede straks efter skolestart, mener, at de har den nødvendige tid til de opgaver de er sat til at løse. Vi er nu i en virkelighed, hvor den enkelte lærer har så lidt tid til alle de opgaver, der følger med undervisningen, at kvaliteten er truet.

Jeg har i øjeblikket 15 minutter pr. lektion a 45 min. til alle opgaver i forbindelse med undervisningen (bortset fra skole-hjemsamarbejdet der ligger i en særlig pulje). I al fald hvis jeg regner med tilgængelig tid, Der er selvfølgelig hele planlægningsdage i starten af elevernes sommerferie næste år, med den tid kan jeg ikke regne med nu. Så når skolepsykologen indkalder til et to timers møde (der er både vigtigt og relevant), er det en stor del af den tid jeg har til rådighed, jeg bruger af. Og den slags opgaver kommer jævnligt. Selv med det bedste teamsamarbejde, deling af opgaver osv. kan det ikke hænge sammen.

Vi kun er kun en måned inde i skoleåret, og alting skal finde sit leje, men der er nødt til at ske ændringer. Som det er nu, er det meget vanskeligt for ikke at sige umuligt af leve op til folkeskolereformens mål.

 

 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.