"Lad nu skoleledelserne sammen med lærerne og UU-vejledningen komme med svarene på, hvordan man lokalt kan fastholde eleverne i udskolingen og sikre et fagligt løft af skolens elever," skriver Janne Riise Hansen i sit Synspunkt.

For et par uger siden var jeg til et møde med nogle af vores dygtige tillidsrepræsentanter. Det var et møde, som handlede om de 220 millioner, der er blevet budgetteret til udskolingen over de næste tre år.

Selv om 220 millioner er mange penge, som vi bestemt godt kan bruge, var det alligevel nogle meget forbeholdende tillidsrepræsentanter, der fik præsenteret de ni initiativer, som Borgerrepræsentationen lægger op til. Man kan jo undres over, hvorfor 220 millioner ikke mødes med ren jubel og klapsavler – men den noget skjulte begejstring skyldes nok lærernes mangeårige erfaringer med, at der med en pose penge fra kommunen, oftest følger nye projekter, flere krav, mere dokumentation og mange møder ledet af velmenende konsulenter, der ofte tilbyder ”gammel vin på nye flasker” til noget, der minder om overpriser. 

Det er en tendens vi ser overalt i landet. En undersøgelse på altinget.dk viser, at der fra 2006-2016 er blevet ansat 58% flere akademikere i den offentlige sektor, mens der i samme periode er sket en nedgang i ansatte lærere på 6%. Vores politikkere, forvaltning og ledelser skal være klar over, at der overalt på de københavnske lærerværelser ligger en kæmpe ressource i form af kompetente lærerkræfter, der både kan og vil løfte de opgaver, som i løbet af de sidste år er blevet udliciteret enten i form af konsulenter eller forskellige tiltag som københavnerakademiet, talentforløb mm.

I løbet af de næste par uger skal Børne- og Ungdomsudvalget beslutte, hvordan de mange penge skal bruges.

Jeg håber, at udvalget vil lytte til et godt råd:  Lad nu skoleledelserne sammen med lærerne og UU-vejledningen komme med svarene på, hvordan man lokalt kan fastholde eleverne i udskolingen og sikre et fagligt løft af skolens elever.  Spar os for en ny og dyr omgang konsulentitis og andre bydækkende tiltag, og ’one size fits all-logik’. Det er meget forskelligt, hvad den enkelte skole og den enkelte elev har brug for.

Lad pengene arbejde på skolerne – det vil uden tvivl skabe de allerbedste resultater!

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.