GF16: Arbejdstid og opgavemængde

Et af de emner, der fyldte godt på generalforsamlingen, var medlemmernes arbejdstid og mangel på tid til de opgaver, som skal løses. Her kan du læse en kort opsummering af de synspunkter, der kom fra talerstolen.

KLF | Af: Peter Garde 10. oktober 2016
Dorte Meyer fra Gasværksvejens Skole var på talerstolen med et resolutionsforslag om et loft over undervisningstallet. Foto: Jan Klint Poulsen
Dorte Meyer fra Gasværksvejens Skole var på talerstolen med et resolutionsforslag om et loft over undervisningstallet. Foto: Jan Klint Poulsen

Lærerne har brug for at få tålelige forhold i arbejdet, og hvilken vej fører bedst til det? Tillidsrepræsentant Dorte Meyer, Gasværksvejens Skole, stillede forslag om at arbejde for et loft over antallet af undervisningstimer gennem en kollektiv aftale, så det ikke er den enkelte lærer, der skal kæmpe for et overkommeligt arbejdsliv.

Der er ikke primært brug for et maksimalt undervisningstimetal, for der er mange andre opgaver på en skole. Det er den samlede opgavemængde, der skal begrænses, mente Kirsten Kubstrup, TR på Katrinedals Skole.

Johan Elkjær, Blågård Skole, mente at et loft på 26 timer vil føles bedre, for tørre tal vil måske få udenforstående til at se sammenhængen mellem undervisningstimetal og kvalitet.

Eva Stemann, Sortedamskolen, var vidende om, at kolleger i øjeblikket forbereder sig hjemme, fordi de føler, det er nødvendigt. Opgavemængden overskrider altså arbejdstiden.

Over 400 medlemmer deltog i KLF's generalforsamling. Foto: Jan Klint Poulsen
Over 400 medlemmer deltog i KLF's generalforsamling. Foto: Jan Klint Poulsen

De 5 timer er en fleksibilitetsskabende biting

Janne Riise, bestyrelsen, henviste til debatten på facebook, der tydeligt viste, at lederne ikke vil være med til noget som helst. Ledelsesretten er kardinalpunktet for dem, som ingen i KLF i øvrigt betvivler, og de 5 timer er kun en biting.

De 5 timer til egen placering af forberedelsessted kan give noget tiltrængt fleksibilitet til forberedelsen, nævnte Jan Trojaborg, og Inge Thomsen, bestyrelsen, understregede, at de 5 timer kun er en del af det samlede problem. Hun følte sig bombet tilbage til lockout-perioden, da hun hørte SF’s og Socialdemokratiets taler i Borgerrepræsentationen. 

”Godt det er valgår næste år,” sagde hun med henvisning til kommunalvalget i 2017.

Når forhandlingerne med BUF ikke førte til noget, var en årsag ifølge Johan Elkær, at overborgmesteren var en nøglefigur for Bjarne Corydon i overgrebet på lærerne og lockout-strategien. I dag bliver Frank Jensens linje administreret af dem, der sidder og forhandler.

KLF’s næstformand, Lars Sørensen, omtalte skolelederforeningens rolle i forhandlingerne som meget uheldig, og det er beklageligt, at BUF har lyttet så ensidigt til skoleledernes forening. Han mente, at Johan Elkjær har en klokkeklar pointe om Frank Jensen – han er både problemet og nøglen til en løsning.

Endelig bemærkede Jan Trojaborg, at de politikere, der står bag reformen og lov 409, ikke er meget for at indrømme deres fejltagelser, men BR-politikerne må snart komme til forståelse. ”16 procent af lærerne forsvinder årligt, og på nogle skoler endnu flere. Andre steder kan det lade sig gøre, i Odense 5 og i Frederikssund 7,5 timer. Ellers får de ikke dygtige lærere”.

Se billedserie fra generalforsamlingen:

  • Jan Trojaborg. Foto: Jan Klint Poulsen

  • Foto: Jan Klint Poulsen

  • Foto: Jan Klint Poulsen

  • Foto: Jan Klint Poulsen

  • Thomas Roy Larsen. Foto: Jan Klint Poulsen

  • Foto: Jan Klint Poulsen

  • Johan Elkjær. Foto: Jan Klint Poulsen

  • Kjell Nilsson. Foto: Jan Klint Poulsen

  • Allan Severin. Foto: Jan Klint Poulsen

  • Foto: Jan Klint Poulsen

  • Foto: Jan Klint Poulsen

  • Line Hultengren. Foto: Jan Klint Poulsen

  • Foto: Jan Klint Poulsen

  • Foto: Jan Klint Poulsen

  • Søren Freiesleben. Foto: Jan Klint Poulsen

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.