Det treårige projekt om miljø og bæredygtighed med samarbejde mellem 300 elever fra skoler i Lund, Malmø og København blev afrundet med festlig faglig finale på Københavns Rådhus.

I tre år har 300 elever på begge sider af Øresund arbejdet sammen om miljø-emner under overskriften Öresundsklassrummet. 

Elever i 8. klasse på Guldberg, Utterslev og Husum skoler har haft venskabsklasser i Lund og Malmø, som de har korresponderet med og mødtes med på hver deres skoler.

I slutningen af maj mødtes de deltagende elever og lærere på Københavns Rådhus til sjov og fest med naturfaglige indslag for at markere afslutningen på det store faglige, sociale og demokratiorienterede projekt. 

I rådhusets festsal var der usædvanligt rykind med dj, musik, dans og farvelkram, mens Rådhuspladsen på den varme sommerdag lagde fliser til grønne konkurrencer med indlagte faglige og kreative opgaver og sociale koordineringsudfordringer. 

Bevar jeres drømme

I Öresundsklassrummet er der lagt vægt på at inddrage demokratiske processer og alternative arbejdsformer. Eleverne har medvirket i projektets udvikling, for et mål med læringen har været at klæde dem på til at blive vidende og handlingskompetente borgere i fremtidens bæredygtige samfund.

I sin velkomst i festsalen gratulerede børne- og ungdomsborgmester Anne Vang deltagerne for det store arbejde, de har udført gennem tre år.

– Politikere holder mange skåltaler om bæredygtighed, men somme tider glemmer vi at sige, hvorfor bæredygtighed er så vigtig. Her i Danmark og Sverige tænker vi ikke så meget over, når det bliver lidt varmere – glæder os nok nærmest, men det gør de ikke i Afrika, for dér er der mennesker, der dør af det, sagde Anne Vang og beskrev effekter af klimaforandringer, når regnen stopper, afgrøderne visner, dyrene bukker under og menneskene sidder alene tilbage uden mad.

– Bæredygtighed er livsnødvendig, og det er flot, at I har arbejdet så meget og indgående med det, tilføjede Anne Vang og komplimenterede Guldberg Skole på Nørrebro, der har startet det første projekt på en dansk skole med affaldssortering, der også omfatter organisk materiale.

– Det er netop det, vi har brug for – kreativitet og innovation, sagde borgmesteren og takkede de engagerede lærere og deltagende elever. Hun understregede også Øresundsprojektets demokratiske islæt, ikke mindst fordi forsamlingen netop nu befandt sig i demokratiets hus.

Kommunalråd i Malmø, Lari Pitkã-Kangas, nævnte, at når snakken drejer sig om miljø, tænker man straks på alvor og problemer, men med Öresundsklassrummet og ikke mindst på denne afslutningsdag er der også sjov, fællesskab og opfindsomhed. 

Han sagde, at hvis Martin Luther King dengang havde sagt, at han havde et mareridt, så var der nok ikke sket noget.

– Men han sagde, ’I have a dream’, og nu sidder Obama som præsident. Når I tænker på fremtiden, har I sikkert et dejligt liv og et godt job i tankerne. Bliv ved med det, sagde kommunalrådmanden.

EU-støtte til Øresundsprojektet

EU’s Interreg i København har støttet Öresundsklassrummet sammen med de tre deltagende byer og tre universiteter.

Louise Kjær, der er sekretariatschef i Øresundsprojektet under Interreg (EU) i København, var med på Rådhuspladsen. Hun er den, der modtager ansøgninger og hjælper med at forme ideerne, så de er gennemførlige, og så de lever op til nogle af de ambitioner, som EU’s strukturfonde har for øje. 

– Det sjove er jo at se, at der er nogen, der har udbytte af at være med, og politikere og befolkning må da gerne vide, at nogle af de penge, vi betaler til EU, kommer tilbage i form af noget, vi kan have glæde af, siger Louise Kjær.

pg

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.