Kan man egentlig malke en ged? Og kan man lave is af gedens mælk? Det ved eleverne på Ellebjerg Skole efter fire intense dage på madkoloni. Projektet er arrangeret i et samarbejde mellem Københavns Madhus og Københavns Lærerforenings Kolonier. Til næste år er der planlagt hele 18 uger med madkoloni for de københavnske skolebørn.

Et økseskaft falder tungt ned over en brændeklods, og træet deler sig i to springende dele, der lander på jorden sammen med de øvrige kløvede stykker. Det er Emre fra Ellebjerg Skole, som håndterer det effektive værktøj, og han har fuldstændigt styr på sikkerhed og metode.  Øksen hæves en anelse over hovedhøjde, og inden det store sving går Emre lidt ned i knæ for hurtigt at hæve hele kroppen klar til at hugge. Med præcision får han hurtigt kløvet det brænde, som skal bruges til bålet, når børnene på madkolonien på Egilsholm skal grille makreller, de selv har fileteret. Dagens frokost er under forberedelse.

Emre er afsted sammen med sine klassekammerater og naboklassen på Ellebjerg Skoles 5. årgang. I foråret var de heldige at blive udtrukket som testklasse til en nyoprettet madkoloni, der fra næste år tilbyder koloniophold til københavnske skoleklasser med fokus på maddannelse.

Det er et samarbejde mellem Københavns Madhus og Københavns Lærerforenings Kolonier, der har gjort det muligt at udvikle madkolonien, som blandt andet skal give børnene i 5. og 6. klasse et større kendskab til madlavning og fødevareproduktion.

De to klasser har deres fire lærere med, og Københavns Madhus har to kokke og et par madfaglige kulinariske læringsmestre med til at skabe rammerne om elevernes koloniophold. 

Vi skal have børnene til gryderne

Mens flammerne fra bålet slikker sig omkring fadet med makreller, er projektleder i Københavns Madhus, Rasmus Gøtsche, i fuld gang med at hjælpe nogle elever i et udendørs køkken. Han er en af kokkene, der underviser eleverne på madkolonien. 

”Vi vil gerne kombinere det bedste fra lejrskolen med madoplevelserne, som man kender fra Københavns Madhus. Fordelen ved en madkoloni er, at vi er her en hel uge sammen. Så vi har tiden til, at det vi laver sammen kan modne sig,” fortæller Rasmus Gøtsche.

Han oplever, at børnene får mulighed for at vise, at de kan noget andet, end de er vant til hjemmefra. Når eleverne har været på madkolonien i en dags tid, er de faldet til ro og føler sig trygge. Det er ifølge Rasmus Gøtsche med til, at de voksne kan forvente mere af børnene på madkolonien, når de arbejder omkring gryderne i køkkenet.

Til næste år får langt flere klasser mulighed for en uge med maddannelse på skemaet, når madkolonien tilbyder i alt 18 uger på Københavns Lærerforenings bornholmerkoloni Egilsholm ved Pedersker. Rasmus Gøtsche har efter to ugers testforløb store forventninger til næste år:

”Som lærer kan man forvente en uge, hvor man kan være sammen med eleverne på en anden måde end hjemme på skolen. Vi har temadage på madkolonien, hvor børnene får store oplevelser både ude, inde og i køkkenet. Vi tager det bedste fra det at arbejde praktisk i køkkenet og kombinerer det med lejrskolelivet. Så eleverne får et ordentlig skud maddannelse og en følelse af fællesskab ved at være her.

SE FOTOSERIE: Madkoloni på Egilsholm

Selvom mad er i centrum, er det faglige i høj grad en del af en madkoloni. Rasmus Gøtsche vil også gerne være med til at styrke de fag, som lærerne til daglig underviser i. På den måde kan faglig læsning bruges til madopskrifter, og fotosyntesen bliver pludselig mere spiselig, når eleverne står ude på landmandens mark og smager de sødmefyldte gulerødder, forklarer han.

To hold af elever har dagens opgave med at være koloni-journalister. Udstyret med en iPad er de rundt på kolonien og tage fotos og lave interviews med deres klassekammerater, som de klipper sammen til dagens nyhedshistorie. Alle videoerne, der produceres, vises sidste aften på madkolonien, når hele kolonien skal holde afslutningsfest.

Madlavning øger elevernes fokus

Rundt på hele kolonien er børnene optaget af forskellige aktiviteter. Nogle få holder en velfortjent pause, mens andre i hold arbejder med at tilberede dagens frokost. Nogle er inde i køkkenet og er ved at forberede det store festmåltid – en treretters luksusmenu, som afslutter klassernes ophold på madkolonien. Overalt kan man høre glade børnestemmer. Det er tydeligt, at det er tiltrængt for børnene at komme væk fra den almindelige skolehverdag – også selvom flere af dem har mærket hjemveen, når mørket falder på.

Det blæser kraftigt på Bornholm torsdag formiddag, og selvom pavillonerne, der overdækker udekøkkenet, er godt fastspændt til jorden, så rykker det godt i stænger og dug. Ude på pladsen er lærer Tommy Dandanel. Han er en af de fire lærere fra Ellebjerg Skole, som er med sammen med 5. årgang, og han er ikke i tvivl om elevernes udbytte.

”Eleverne er rigtig glade, og der er en helt anden ro og fordybelse, når de har opgaver, de skal lave. Vi ser også et stærkt fællesskab børnene imellem. Det er med vilje, at vi har placeret dem i grupper med nogen, de normalt ikke plejer at være sammen med. Det fungerer rigtig godt.” 

Det, at madkolonien har rigtige kokke med som undervisere, gør, ifølge Tommy Dandanel, at eleverne er ekstra motiverede.

”Det får en afsmittende effekt, så alle føler sig engageret i arbejdet omkring madlavningen. Det betyder også, at de får prøvet at lave og spise noget andet end pasta og kødsovs. De smager på maden, de er nysgerrige – netop fordi de selv har lavet maden. Der er ikke nogen, der ikke spiser maden – det er ret vildt.”

For lærerne på madkolonien er det vigtigt, at det hele ikke kun kommer til at handle om at lave mad. Tommy Dandanel fortæller, at der også har været tid til at besøge en rundkirke og gå en tur i Ekkodalen, som man også ville gøre på en traditionel lejrskole. Klasserne har også været ude og besøge nogle produktionsvirksomheder, blandt andet et gedemejeri – hvor gedernes mælk bliver anvendt til oste og lækker is, som eleverne fik smagsprøver af.

Kok Martin ’Guf’ Becker kalder en gruppe børn sammen. De har i de sidste tyve minutter samlet brombær i en kurv, som skal bruges som pynt til en hemmelig Master Chef-konkurrence, som eleverne skal dyste i senere på dagen. Nu skal de ikke samle flere bær, forklarer Martin ’Guf’ Becker. Han vil tage gruppen med hen og få en på opleveren, som han udtrykker det.

De bevæger sig ned på stranden, som ligger små tyve meter væk fra kolonien. Havet bruser voldsomt, og sandet pisker mod ansigterne, men stemningen er høj. Nærmeste nabo til Egilsholm er den kendte restaurant Kadeau. Her kender Martin ’Guf’ Becker flere af kokkene. Gruppen af børn har fået lov til at kigge ind i køkkenet på restauranten.

Nede på stranden er en anden gruppe af friske drenge på vej ud i bølgerne. Inklusionspædagog Jan Fugl står i vandkanten, mens de modige drenge dypper benene i det kolde vand. Madkolonien er både fritid, maddannelse og fællesskab.

SE OGSÅ: Eleverne på madkolonien har på skift haft opgaven som koloni-journalister. KLFnet.dk har lånt en af de mange videoer, som eleverne har produceret.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.