Foreningen Sveskens Venner kårer 25. januar ‘Årets Sveske’. Prisen gives til en person eller gruppe, som i folkeskoledebatten tør tale lige ud af posen uden at lægge fingre imellem. Kort sagt, turde smide svesken på disken.

 

De nominerede til ‘Årets Sveske’ er fundet. Feltet består af fem personligheder, der alle har markeret sig skarpt og ofte i den danske folkeskoledebat. Formålet med prisen er at hylde debattører, der vil have sandheden frem i lyset og bekæmpe sammensværgelser og fortielser. 

Bag prisuddelingen står foreningen Sveskens Venner, som netop er kommet med deres årlige rapport om, hvordan det egentlig står til at med at få svesken på disken i folkeskoledebatten. Sidste år løb sociologen Rasmus Willig med prisen, og om få dage skal vi altså have endnu en debattør indlemmet i sveske-familien.

De nominerede er:

Professor ved DPU Per Fibæk Laursen, som i 2017 har udgivet bogen "Dialog - realistiske ambitioner for folkeskolen”. Her tager han et opgør med den fremherskende påstand om den danske folkeskole som en af verdens dyreste, men absolut ikke den bedste. Han mener, at den danske folkeskole er verdensklasse. Per Fibæk Laursen sætter et stort spørgsmål ved den ensidige skelen til evidens- og effektforskning, hvor man argumenterer for at eleverne kan lære mere ved at bruge en bestemt metode, som man så presser ned over skolerne som nye projekter, lyder det i nomineringen af professoren.

Anders Kronborg, lærer og folketingskandidat, var selv lockoutet i 2013. Han kritiserer som kommende folketingskandidat for Socialdemokratiet - i Bjarne Corydons gamle valgkreds - den tidligere partiledelse, idet han mener, at det var forkert at blande folkeskolereform og overenskomstforhandlingerne sammen. Han mener, det ville være rimeligt, hvis lockouten og lovindgrebet førte til sen dyb selvransagelse i socialdemokratiet, skriver Sveskens Venner i motiveringen.

Blogger og underviser Peter Kofod arbejder med journalistikkens rolle og relation til magthaverne. Han ser det som mediernes opgave at forholde sig kritisk til magthavernes ord og handlinger. Han forholder sig stærkt kritisk til regeringens og KL’s rolle i forløbet omkring lov 409, men især til de store mediers ukritiske dækning. 
”Når mediernes krav til dokumentation lægger virkeligheden i benlås; Når på-den-ene-side-på-den- anden-side journalistik legitimerer åbenlyst absurde synspunkter; Når magthavere kan diktere hvad debatten skal handle om, blot ved at holde kæft... Så er det os — offentligheden — der taber”, fremhæves han i nomineringen for at have sagt.

Kaare Dybvad Bek, MF for Socialdemokratiet, har skrevet debatbogen ”De lærdes tyranni” i 2017. Bogen handler blandt andet om, hvordan den kreative klasse skaber ulighed og undergraver det danske velfærdssamfund og har efterfølgende medført en livlig debat i medierne.
Nogle af de stærkeste budskaber er beskrivelsen af uligheden i uddannelsespolitikken gennem de sidste 20 år, hvor drømmen om åbne døre på universiteterne ikke har medført den forventede lighed, men tværtimod. Uddannelsessystemet i dag er en omvendt Robin Hood pga. finansieringen af uddannelse, står der i nomineringen af Kaare Dybvad Bek.

Lærer Anette Lind, der også har en kandidatgrad i pædagogisk psykologi og er næstformand i forening Folkeskoleforældre, har været særdeles flittig og aktiv i folkeskoledebatten siden lov 409 og reformens indtog. Hun har pt. 98 indlæg på folkeskolen.dk og 557 kommentarer, men hun færdes rutineret på mange medier og går aldrig af vejen for en debat. 

Indlægget ”Balladen over Riisagers breve: Hvem ejer og leder folkeskolen?” skal fremhæves, da det tydeligt illustrerer Anettes grundige analyser, og hvordan hun deraf drager konklusioner og får svesken på disken, skriver Sveskens Venner om baggrunden for nomineringen. 

Kåringen foregår i Salon K i Huset i Magstræde 25. januar klokken 16.30. Prisen bliver overrakt af Niels Kjeldsen fra Sveskens Venner med hjælp fra skuespiller Anne Marie Helger. Med prisen følger naturligvis en pose svesker uden sten.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.