Astas pennalhus fortæller historier

Asta Kruse Langvads pennalhus kom på museum i 2015. På udstillingen 'Børnenes by' på Københavns Museum gav pennalhuset sammen med 32 andre genstande et konkret indblik i nutidens børnefællesskaber.

Blandt Københavns Museums nyerhvervelser 2015 er 33 genstande indleveret af elever fra Blågård Skole. Heriblandt er Astas første pennalhus, som hun fik af sin faster, Katinkas hoppebold medtaget af leg med vennerne, og Mohammads diplom fra sit ophold på julemærkehjemmet Kildemose. Allesammen er det ting, der fortæller historier om fællesskaber og børns liv i byen anno 2015.

Ting bliver til genstande

Gennem seks måneder kunne besøgende på Københavns Museum nyde den smukt iscenesatte udstilling 'Børnenes by'. Så blev det december, og lyskasser, udstillingstekster og montrer skulle afmonteres.

Eleverne fra Blågård Skole blev hidkaldt og var med til at lukke udstillingen ned. Men nu måtte Asta ikke røre ved sit pennalhus. Og Katinka og Mohammad måtte ikke pille ved hoppebold og diplom. Tingene var ikke længere ting. De var museumsgenstande, som nænsomt skulle pakkes ned af museets konservator. 

Se video hvor eleverne lærer om nedpakning af museumsgenstandene

Når børn skriver historie

Grundtanken i projektet var, at eleverne skulle forstå deres rolle som både historieskabte og historieskabende og at det skulle foregå ved, at eleverne indleverede en genstand som afsæt for deres egen fortælling om fællesskaber.

"Det skulle være en konkret måde at være historieskabende på, for man er faktisk med til at skrive og skabe historie ved at sørge for at være et sted, hvor nogen forankrer historien i noget fysisk og formidler den," forklarer Sidsel Kirk, som er undervisningsansvarlig på Københavns Museum og initiativtager til udstillingen.

Det tog godt et år at udvikle og realisere udstillingen 'Børnenes by', hvor et team bestående af undervisere, historikere, en scenograf og en pr-ansvarlig fra Københavns Museum arbejdede sammen med elever og lærere. 

Eleverne var med i alle dele af udstillingsprocessen og mødte alle fagligheder på museet, ligesom flere fra museets udstillingsteam også var på besøg på skolen.

  • Museets folk på besøg på Blågård Skole

    Sidsel Kirk og team på besøg på Blågård, hvor der bliver talt og lavet øvelser om fællesskaber.

  • Museets folk på besøg på Blågård Skole

    Sidsel Kirk og team på besøg på Blågård, hvor der bliver talt og lavet øvelser om fællesskaber.

  • Museets folk på besøg på Blågård Skole

    Sidsel Kirk og team på besøg på Blågård, hvor der bliver talt og lavet øvelser om fællesskaber.

  • Eleverne møder museets forskellige fagligheder

    Museumsinspektør Andreas Pauck fortæller om indsamling og registrering af genstande.

  • Eleverne møder museets forskellige fagligheder

    Etnolog og direktør for Historie og Kunst, Lene Floris, tager imod 5.a og b i havesalen.

  • Eleverne møder museets forskellige fagligheder

    Arkæolog og fundkoordinator Mia Toftdahl viser arkæologisk materiale frem i museets fundkælder.

  • Eleverne møder udstillingsdesigner Mette og ser de første modeller af udstillingen.

  • Eleverne ser de første modeller af udstillingen.

  • Eleverne ser de første modeller af udstillingen.

  • Udstillingens åbning, koncert og besøg af publikum.

  • Udstillingens åbning, koncert og besøg af publikum.

  • Udstillingens åbning, koncert og besøg af publikum.

  • Udstillingens åbning, koncert og besøg af publikum.

  • Udstillingens åbning, koncert og besøg af publikum.

Partnerskab på prøve

Afsættet for samarbejdet mellem Blågård Skole og Københavns Museum udviklede sig sideløbende med, at 'det gensidigt forpligtende partnerskab mellem skole og museum' blev skrevet ind i den nye skolereform. Da projektet gik i gang var der derfor ikke tale om en formel aftale mellem museum og skole, som 'Åben skole'-modellen lægger op til i dag.

Men samarbejdet mellem lærere og museum viste sig smidigt og som en god prøve på, hvordan et dybdegående og længerevarende projekt kan virke gensidigt udviklende.

"Det har været ret vigtigt for os at få prøvet nogle formater af, så vi er blevet klogere på, hvordan vi kan være med til at løfte noget på skolerne, og hvordan skolerne kan være med til at løfte noget for os," konkluderer Sidsel Kirk.

Hun og kollegerne på Københavns Museum har da også fået lyst til mere af samme skuffe, men "næste gang skal vi nok være mere officielle fra begyndelsen. Til gengæld havde vi det sjovt og et nemt og smidigt samarbejde med lærerne hele vejen igennem. Vi gjorde det bare," smiler hun.

Information

Københavns Museum, der indtil september 2015 lå på Vesterbrogade er lukket frem til 2018, hvor museet genåbner i Stormgade.

Du kan læse om skoletjenestens aktiviteter i lukkeperioden på copenhagen.dk

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.

Mildred | 16. maj 2016 KL. 20:30

Purely wish to say your write-up is as incredible. The clearness with your publish is just cool and that i can suppose you happen to be an prenossiofal on this topic. High-Quality together with your permission permit me to grab your RSS feed to maintain up to date with forthcoming submit. Thanks a million and satisfy maintain up the satisfying get the job done.