Forleden læste jeg et opslag på Facebook, som straks fangede min opmærksomhed. Det var borgmester Jesper Christensen, der delte et debatindlæg fra en folkeskoleelev - budskabet i debatindlægget var fair nok, men var borgmesterens deling en ordre eller et oplæg til drøftelse? Jeg har ikke hørt fra ham endnu!

”Lyt til eleverne”. Sådan lød en frisk facebookopdatering fra børne- og ungdomsborgsmester Jesper Christensen i fredags. Jeg tillod mig at kommentere på opslaget, men hørte ikke fra borgmesteren!

Jesper Christensens oplag på Facebook var ledsaget af et debatindlæg fra Politiken Skoleliv skrevet af Thea Enevoldsen, der er formand for Danske Skoleelevers lokalafdeling i Vendsyssel.

Thea Enevoldsen skriver, at hun er forundret og skuffet over, at hendes lærer ikke giver anden tilbagemelding end en karakter og ordet ”fint”. Det bemærkes også, at opgaven altså blev afleveret 3 uger før.

Jeg kan udmærket forstå Thea Enevoldsens frustration og er helt på linje med hende. Selvfølgelig er det ærgerligt, når man har lagt tid og energi i en opgave, at man kun modtager en hurtig tilkendegivelse fra sin lærer. Det er der ikke megen faglig udvikling i, som hun selv skriver.

Thea Enevoldsen efterlyser grundig feedback på hendes og kammeraternes opgaver. Og hun har gode argumenter på rede hånd – motivation og faglige progression hos den enkelte elev, Derfor (formoder jeg) skriver borgmester Jesper Christensen ”Lyt til eleverne”, for Thea Enevoldsen har da helt ret.

Problemet er bare, at der ikke er tid til at give eleverne grundig feedback på deres skriftlige arbejde. Derfor ender vi ofte med ”fint”, ”godt” eller ”på rette vej”, når vi skal give feedback.

Lad os tale om tid

Det er mit indtryk, at mange lærere giver færre skriftlige opgaver til eleverne af den ene årsag, at de heller ikke er tilfredse med ”fint”.

Undervisningsministeriets vejledning til censorer beskriver, hvordan der er en forventning om, at man kan rette 3,7 danske stile pr. time. Derudover understreges det i vejledningen, at der kun er tale om at give en karakter – ikke nogen feedback til eleven!

Hvor skal al den tid komme fra? En gennemgang af opgaveoversigter har vist, at en københavnsk lærer i gennemsnit har omkring 12 minutter pr. lektion til forberedelse og efterbehandling (herunder rettearbejde) – hvordan skal vi så kunne indfri elever som Thea Enevoldsens store ønske? Det må da kræve et politisk svar og handling!

Jeg har selv en 7. klasse med 28 elever. Hvis jeg skal følge ministeriets anbefalinger til censorer, kan jeg altså med god samvittighed bruge 7,5 time på at rette mine danske stile. Problemet er bare, at jeg ikke har 7,5 time til at forberede og efterbehandle min undervisning. Og hvis jeg brugte al min tid på retning og forberedelse af brugbar feedback en uge eller to, hvornår skulle jeg så forberede min undervisning?

Hvad så nu, Jesper Christensen? Skal vi så droppe at lytte til eleverne, når deres ønsker alligevel ikke hænger sammen med virkeligheden? Nej, vel!

Grib chancen, borgmester!

Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune har lige pt. en gylden mulighed for at ændre på disse forhold. I den kommende tid skal Københavns Lærerforening og Børne- og Ungdomsforvaltningen forhandle en ny (og forbedret) lokalaftale for lærerne i København. I udarbejdelsen af denne kunne vi jo med fordel ”lytte til eleverne”, som borgmester Jesper Christensen foreslår.

Jeg er 100% sikker på, at samtlige københavnske skolelærere gerne vil give feedback på alt fra skriftlige opgaver til sociale kompetencer. Vi vil gerne eleverne det bedste – det er derfor vi blev lærere!

Løsningen er sådan set enkel nok. Og den er omkostningsneutral: Prioritering af og afskaffelse af opgaver!

Gå i dialog med lærerne om, hvad de mener, der skal til. Spørg os oprigtigt om, hvilke opgaver vi mener der kan undværes i den københavnske folkeskole. Københavns Lærerforenings bestyrelse er i øjeblikket på besøg på samtlige folke- og specialskoler i København for at tale med vore kolleger og medlemmer. Derfor ved vi præcis, hvad de ønsker for at kunne lykkes med kerneopgaven. Beskeden er klar:

De ønsker en reduktion i mængden af unødvendig dokumentation, at der skæres ned på indsatser fra forvaltningen, at man fjerner de mange unødvendige møder, at MeeBook skal være frivillig for den enkelte lærer at benytte, at der sættes tid på opgaverne i opgaveoversigterne og endelig, at der er sammenhæng imellem undervisningsmængde og tiden til forberedelse og efterbehandling.

Så skal vi nok prioritere den feedback Thea Enevoldsen og de tusindevis af elever i folkeskolen efterlyser.

Jeg håber oprigtigt, at du læser mit brev og hører meget gerne fra dig – enten her eller på Facebook.

Mvh. Thomas Roy Larsen, lærer og bestyrelsesmedlem I KLF

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.