"Den enkelte lærer skal have mere tid. Jeg ved, at lærere gerne vil give undervisning af høj kvalitet. Gerne vil have tid til at arbejde i dybden med det enkelte barn, så barnet kan få det bedste ud af sit potentiale. Det kræver, at man kan forberede sig ordentligt, og at man har tid til at tale med børnene og give god efterkritik på opgaverne," skriver Tommy Petersen (R) i sit valgindlæg på KLFnet.dk

Der løbes hurtigt i folkeskolen i dag. Alt for hurtigt. Det ser vi både på sygefravær, på efterbehandlingstiden og på, at lærerne må tage fritiden i brug for at forberede sig. Og det holder ikke. Den enkelte lærer skal have mere tid. Jeg ved, at lærere gerne vil give undervisning af høj kvalitet. Gerne vil have tid til at arbejde i dybden med det enkelte barn, så barnet kan få det bedste ud af sit potentiale. Det kræver, at man kan forberede sig ordentligt, og at man har tid til at tale med børnene og give god efterkritik på opgaverne.

Derfor har jeg på Københavns Rådhus i flere år kæmpet for penge til at ansætte flere lærere. Det lykkedes mig én gang at få 70 millioner til flere hænder, men det er langt fra nok. Jeg er også blevet stemt ned gang på gang, når jeg har foreslået at friholde folkeskolen for de årlige effektiviseringer på mange millioner kroner. Hvis man ikke vil være med til at afsætte penge til flere hænder i folkeskolen, så kan man som minimum lade være med at skære. Men nej, det har der desværre ikke været flertal for.

Jeg og Radikale tog derfor initiativ til at få lavet en lokalaftale, netop fordi vi ville sikre lærerne ordentlig tid til forberedelse og efterbehandling. Vi måtte kæmpe hårdt for det sammen med Københavns Lærerforening, og til sidst fik vi langt fra det antal timer, som vi ønsker. Men det var en start. Og nu kæmper jeg videre for flere timer. 

Og den kamp sker i fælleskab med jer lærere, jeres tillidsrepræsentanter og Københavns Lærerforening. Jeg og Radikale inviterede for et års tid siden jeres tillidsrepræsentanter og lærerforeningen ind til et møde, hvor vi i fællesskab satte ord på nogle af de ting, vi nu skal kæmpe for. Og her er tid til forberedelse og efterbehandling en top-prioritet. 

Det går simpelthen ikke, at man som lærer ikke har tid til at forberede sig ordentligt og til at rette opgaver, og at man er tvunget til at gøre det i fritiden. Det går udover undervisningen, og skaber stress hos lærerne. Derfor er mit mål for den næste periode på Københavns Rådhus fortsat at få flere hænder i folkeskolen og at sørge for, at I har tid til det vigtigste: børnene. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.