Der blev spejdet rundt i alle kroge af idrætshallen, da 82 nysgerrige og spændte 0. klasser tirsdag havde første skoledag. På Peder Lykke Skolen inddeles eleverne i mindre hold i stedet for traditionelle klassestørrelser. Det giver en bedre og mere tryg start på skolelivet, mener skoleleder Lennart Kjellerup.

Tirsdag formiddag kunne man tydeligt fornemme sommerfuglene i maverne på de mere end 80 nye 0. klasser på Peder Lykke Skolen, der sammen med deres mindst lige så spændte og stolte forældre var samlet i idrætshallen på stolerækker med behørig coronaansvarlig afstand.

Skoleleder Lennart Kjellerup bød velkommen og fortalte om sin og skolens store begejstring for ord og digte. Til lejligheden havde han fundet et digt frem skrevet af en af skolens 7. klasseselever.

”… Solen, fuglen, kuglen – det er alt sammen bare ord, som ligger på et bord. Når min lærer siger stop, siger vi bare ’hop’ …,” reciterede skoleleder Lennart Kjellerup og fortsatte et par linjer mere.

Lennart Kjellerup kunne ikke skjule sin begejstring for digtet og lovede børnene, at de også nok skulle nå at skrive mange digte i deres tid på Peder Lykke Skolen.

Der var fuld koncentration fra de mange skolestartere. Nogle var tydeligt på stikkerne, mens nogle få stirrede lidt betuttet ud i luften, mens mors hånd strøg gennem håret på de små, som i dagens anledning virkede en anelse mindre i den store sal. Det er noget særligt at starte i skole – for nogen ligefrem overvældende. 

”Man skal nogle gange være lidt modig”

Efter et par korte beskeder fik Københavns børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen ordet. Han havde et råd med til eleverne. En slags opskrift på et godt skoleliv, man også vil kunne huske tilbage til, når man bliver på borgmesterens alder, lod han salen forstå:

”I skal sørge for at få nogle rigtige gode kammerater i skolen. Jeg tror, det er vigtigt at have det rigtig sjovt og rart med hinanden, når man går i skole. Det ved jeg, man lægger meget vægt på her på skolen,” fortalte borgmesteren. Han fortalte også de nye elever, at man skal sige til, hvis det hele ikke går så godt.

”Man skal nogle gange være lidt modig og sige de ting, som godt kan være lidt svært. Man skal sige til, hvis der er noget, man ikke forstår, eller noget er lidt underligt.” 

”Jeg håber, I får en rigtig god skoletid her på Peder Lykke Skolen. Jeg ved, at Lennart og lærerne vil gøre alt, hvad de kan for, at det skal lykkes. Jeg håber også, at I er nysgerrige på at få rigtig mange nye venner, og at I får skrevet en masse digte i jeres skoletid, ” sluttede borgmesteren af.

Se flere billeder herunder:

Som en forsmag på, hvad der venter af kunnen hos de nye 0. klasser, fremførte en af skolens 1. klasser en ABC-sang med dans og fagter. Som afslutning på samlingen i idrætshallen blev de nye børnehaveklasseelever sendt afsted i hold til deres nye lokaler - med en forælder i hånden – til en veloplagt flagallé bestående af fjerdeklasserne på skolen.

Positivt med små holdstørrelser 

De i alt 82 elever i de nye 0. klasser er fordelt på fem hold af 16 til 17 elever. Hvert hold har én børnehaveklasseleder tilknyttet. Den løsning har ifølge skoleleder Lennart Kjellerup vist sig at være en rigtig fornuftig løsning med gode erfaringer. Eleverne forbliver på de fem hold frem til en måned før sommerferien, hvor de kommende klasser dannes.

Med på sidelinjen, sammen med borgmester Jesper Christensen, deltog også KLF’s formand Lars Sørensen. Han bemærkede især at den forventningsfulde mine, som strålede ud af de mindste elever, også var at spore hos børnehaveklasselederne, der med store smil tog imod deres nye kuld af elever.

”Hvis man gik og manglede et skud energi, så skal man bare deltage sådan en dag som i dag,” fortæller Lars Sørensen. ”Det er et fantastisk opmuntrende syn”.

Den københavnske lærerformand bed særligt mærke i Peder Lykke Skolens model for opdeling af eleverne i mindre holdstørrelser end de traditionelle klasser med 26 elever i hvert rum.

”Det er tydeligt, at de nye skolestartere kommer med forskellige forudsætninger – så det er meget positivt, at man som børnehaveklasseleder har mulighed for at have færre elever. Det bliver for eleverne en meget bedre begyndelse og introduktion til skolelivet.”

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.  

 

 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.