Farvel L.409. Du bliver ikke savnet. Jeg vil gerne indlede OK21-debatten her på KLFnet.dk med 3 krav og ønsker. Hvad mener du?

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Af: Torben Fleckner, lærer ved Øresundsskolen

Selvom corona nok har haft indflydelse på stemmeresultatet, var det dog en næsten coronafri nyhed, at overenskomsterne for privatansatte (OK20), med et stort ja i de fleste forbund, faldt på plads.  

Den ubehagelige virus får forhåbentlig også minimal indflydelse, når vi skal diskutere krav og ønsker til vores næste overenskomst, OK21.

Der er et hængeparti fra OK18 som vi tålmodigt må vente til d. 24. maj med at diskutere resultatet af. Intet slipper ud fra forhandlingsrummet, hvilket kan tyde på, at Ziegler og Bondo, med deres følge af paragraffolk og regnedrenge, er fast besluttet på at nå i mål med en eller anden form for central arbejdstidsaftale for os lærere. En aftale, hvor vi endeligt siger farvel til L. 409.

Farvel L.409 – du vil ikke blive savnet!

At OK18 hængepartiet først er forhandlet færdig, så det ligger klar til offentliggørelse d. 24. maj, vil presse vores organisation og landets skoler, herunder de københavnske skoler. Der skal både være tid til medlemsdebat og beslutning i DLF og skolerne skal planlægge og organisere sig efter den nye arbejdstidsaftale allerede fra 1. august 2020. Mon ikke det nok skal gå, hvis forhandlerne har gjort deres arbejde godt, og der på alle planer udvises vilje til at finde løsninger. Det tror jeg.

Sideløbende skal vi i gang med at formulere krav og ønsker til OK21. Vi skal gerne stå et sted, hvor vores nye centrale arbejdstidsaftale, sammen med krav og ønsker til OK21, kan sætte retning mod et bedre lærerliv – og dermed en bedre folkeskole.

Jeg gerne indlede OK21-debatten her på www.klfnet.dk med disse 3 krav og ønsker

1. Et lærerliv med et arbejdsmiljø, som gør det muligt og attraktivt at være lærer i mange år.

  • Flere på fuld tid og færre på deltid
  • Gode seniorordninger, som både giver mulighed for at fastholde ældre lærere i jobbet, samtidig med at løn og pension fastholdes, og giver den enkelte lærer mulighed for en gradvis tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet
  • Seniordage for ældre lærere over 58 år

2. Et lærerliv med flere muligheder for dygtiggørelse/efteruddannelse.

  • Der skal i forbindelse med OK21 etableres en efteruddannelsesfond, som vil give flere og bedre muligheder for at lærere kan efteruddanne sig i løbet af et lærerarbejdsliv

3. Et lærerliv med en god løn, som følger lønudviklingen på det private arbejdsmarked.

  • Med til at gøre det attraktivt at være, og uddanne sig til, lærer hører en god løn med en lønudvikling som følger udviklingen på det private arbejdsmarked

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.