Flere tillidsrepræsentanter oplever, at der er udfordringer med at få forberedelsestiden til at slå til - på den måde oplever de ikke en forskel på tiden før og efter den nye lokalaftale. Læs deres debatindlæg her.

Debatindlægget er udtryk for afsendernes egne holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Af: Torben Fleckner, på vegne af tillidsfolkene i Område Østerbro/Indre BY

Da vi tillidsrepræsentanter, sammen med skoleledelserne, i juni 2019 blev præsenteret for den nye lokalaftale, blev der lagt vægt på, at forberedelsestiden skulle været sikret. Den nye aftale skulle, som det er blevet formuleret af nogle, sætte hegn om forberedelsen ved at opdele arbejdstiden i tre dele: undervisning, forberedelse og øvrig tid. Aftalen skulle sikre, at der til hver undervisningstime, ville være ½ time til forberedelse.

Aftalens parter (skolelederne, forvaltningen og KLF) havde i forhandlingsforløbet besøgt en række skoler og var bl.a. derfor enige om, at lærerne var presset på individuel forberedelse samt efterbehandling af undervisningen. Derudover var der stor enighed om vigtigheden af dialog om tid til opgaverne. Men det store spørgsmål er, om der var enighed om så meget andet og om forberedelsen med lokalaftalen er tilstrækkeligt sikret.

Allerede ved præsentationsmødet ulmede uenigheden. Rundt i krogene blev der under præsentationsmødet med lav stemme spurgt: ”Kommer det her til at ændre noget som helst på skolerne?”

Da KLFs formand, Lars Sørensen, ville trække elevpausetiden fra forberedelsestiden sprang uenigheden ud i lys lue. Både Børne- og Ungdomsforvaltningens administrerende direktør, Tobias Stax, og Jeanne Jacobsen, Skoleledernes formand, reagerede med det samme. Tobias Stax udtrykte, at der er enighed om, at der skal finde en dialog sted på skolerne og at arbejdstiden skal inddeles i undervisning, forberedelse og øvrig tid.

Det er vel rimeligt, at lade virkeligheden afgøre om lokalaftalen har sikret lærernes forberedelse. En del af denne virkelighed blev beskrevet af tillidsfolkene i område Østerbro/Indre By i forbindelse med Område-TR-mødet d. 23. januar.

Mødet viste, at der i hvert fald i område Østerbro/Indre By fortsat er udfordringer med at få forberedelsestiden til at slå til. Områdets tillidsfolk giver udtryk for, at dialogen på skolerne mellem ledelse og lærere de fleste steder er OK. Alligevel er der pres på tiden til forberedelse af undervisningen. I forhold til for et år siden, er der ikke nogen oplevet forskel. Det kan naturligvis være, at det kun er på Østerbro/Indre By, at der ikke er en oplevelse af, at der med lokalaftalen er kommet mere tid til forberedelse. Det tror vi nu ikke.  

KLFs bestyrelse opfordres til at diskutere om lokalaftalens virkelige udfordring er, at den beskriver et problem, som aftalen desværre ikke kan løse.

 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.