Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune har besluttet at give mulighed for, at personalet på special- og dagtilbudsområdet kan tage en kvik-test to gange om ugen i arbejdstiden. Men hvordan finder vi den tid?

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Som på andre specialskoler, har vi på min skole været åbne igennem hele corona-nedlukningen. Vi fik allerede i januar stillet i udsigt, at vi kunne blive testet på vores arbejdsplads i arbejdstiden. Derfor kan det undre, at vi hos os endnu ikke har set skyggen af et mobilt testcenter.

Det kommer vi så heller ikke til.

Nu er den nye strategi nemlig, at vi på specialområdet skal testes to gange om ugen i de statslige testcentre. Det vil sige, at vi skal finde et fast testcenter og lade os teste der i vores arbejdstid.

Forvaltningen skriver i den forbindelse, at denne mulighed kan man gøre brug af, hvis arbejdet i øvrigt tillader det, og forvaltningen opfordrer også til, at man finder lokale løsninger ude på de enkelte skoler.

Lad os lige kigge på det. For testning af personalet, bliver som med alle nye opgaver, vi bliver pålagt, ikke let at finde tiden til:

  • Det vil være uhensigtsmæssigt at bruge undervisningstiden på at blive testet og indkalde vikarer. Vi forsøger jo netop at indrette vores tid med eleverne så struktureret, genkendeligt og trygt som muligt.
  • Vores forberedelsestid er bundet op på vores undervisningstid og er forvejen sparsom, så dette ser jeg heller ikke som en mulighed.
  • Vi kunne også gå ned og lade os teste i vores pauser – sådan nogle har vi bare ikke rigtigt for øjeblikket, så det er desværre heller ikke muligt.
  • En løsning kunne også være, at man skærer i antallet af møder, man har på skolerne, og frigiver denne tid på, at personalet lader sig teste. Her skal vi bare være opmærksomme på, at mange skoler netop har taget hul på planlægningen af næste skoleår, så jeg kan godt blive i tvivl om, hvor meget tid, der reelt ville kunne hentes her.

 

I virkeligheden er testning af personalet jo en ny opgave, som vi på skolerne er blevet bedt om at løse i forbindelse med, at vi kan passe vores arbejde.

Derfor ser jeg det som en rimelig løsning, at hvis skolerne ikke kan finde tiden til at vi bliver testet, så skal tiden registreres som overarbejde. Og denne udgift skal skolerne selvfølgelig kompenseres for.

Vi har brug for en klar udmelding fra forvaltningen, så vi også på specialområdet kan leve op til regeringens teststrategi.