Synspunkt

Del:

Ikke mere konsulentitis – vi ka’ selv!

"Lad nu skoleledelserne sammen med lærerne og UU-vejledningen komme med svarene på, hvordan man lokalt kan fastholde eleverne i udskolingen og sikre et fagligt løft af skolens elever," skriver Janne Riise Hansen i sit Synspunkt.

Sammenhold og fællesskab virker

"Der er brug for, at vores arbejdspladser bliver meget bedre til at foretage fælles prioriteringer af den sparsomme tid, og det er ikke ok, at denne opgave overlades til den enkelte," mener Lars Sørensen i sit Synspunkt.

Hvilken folkeskole ønsker vi egentlig?

"Fremfor at dyrke tests og målstyring ønskes en folkeskole, som lægger vægt på en undervisning, hvor eleverne understøttes i at blive dygtige, kreative, fantasifulde, demokratiske, initiativrige og gode til at samarbejde." Læs...

Gør lokallønnen central

Lokallønnen på skolerne skal ikke bruges til at lappe på, at man ikke får den nødvendige reduktion i undervisning og øvrig tid til en given opgave, mener Thomas Roy Larsen.

Der er noget galt i København

I København bruger kommunen færre penge pr. elev, hvis man sammenligner med de fem største byer i Danmark. Omvendt forholder det sig, når det gælder ledelse og administration på skoleområdet. Det er en helt forkert prioritering,...

Pengene til skolerne prioriteres skævt

Uden øremærkning af puljerne er der ingen kontrol med kommunens midler. Resultatet er, at resurser, der var tiltænkt fx specialundervisning og sproglig støtte bruges til dækning af huller andre steder i skolens budget.

Kunsten at overleve med glæden i behold

Efter to år ude af Københavns Lærerforenings bestyrelse er jeg tilbage for at kæmpe for, at lærerne får bedre rammer og mere tid til at udføre opgaverne.

Fokus på det gode lærerarbejdsliv

Hvilke faktorer har betydning for det gode lærerarbejdsliv. Hvordan oplever lærere og børnehaveklasseledere det ydre pres på folkeskolen i deres hverdag. Og hvad gør fagforeningen for at sikre de bedste mulige betingelser for et...

Månedsnorm – ja sgu!

Måske er tiden moden til, at DLF ved OK18 går efter en månedsnorm til lærerne og børnehaveklasselederne?

Lærerens professionelle råderum skal tilbage

"Der har været mange reformer. Samlet set har de sikret solid bølgegang i skolen. Op og ned er det gået og i skiftende retninger, uden at det nødvendigvis har gavnet elevernes udbytte af undervisningen. Vi har sjældent set noget...