Synspunkt

Del:

Fokus på det gode lærerarbejdsliv

Hvilke faktorer har betydning for det gode lærerarbejdsliv. Hvordan oplever lærere og børnehaveklasseledere det ydre pres på folkeskolen i deres hverdag. Og hvad gør fagforeningen for at sikre de bedste mulige betingelser for et...

Månedsnorm – ja sgu!

Måske er tiden moden til, at DLF ved OK18 går efter en månedsnorm til lærerne og børnehaveklasselederne?

Lærerens professionelle råderum skal tilbage

"Der har været mange reformer. Samlet set har de sikret solid bølgegang i skolen. Op og ned er det gået og i skiftende retninger, uden at det nødvendigvis har gavnet elevernes udbytte af undervisningen. Vi har sjældent set noget...

Åbent brev: Skab rammerne for bedre ledelse

"Forestil dig at være direktøren, der blev husket for at skabe rammer for god ledelse og for at fylde folkeskolen med professionel kapital," skriver Kjell Nilsson i et åbent brev til Kristian Heunicke, KL´s direktør for...

ForTESTER vi eleverne?

Så er det igen blevet den tid på året, hvor eleverne på alle landets skoler sidder i 45 minutter foran en skærm og sveder over de nationale tests. Og i den anledning vil jeg hermed melde mig til koret af kritikere af disse...

Behov for styrket indsats til byens tosprogede elever

Ved 9. klasses afgangsprøver i København er der et meget stort ’præstationsgab’ mellem kommunens et- og tosprogede elever. I kommunens kvalitetsrapport for 2015 er det på to karakterpoint. Der er behov for en koordineret indsats...

Hvordan går det arbejdsmiljøet?

"2017 er kommunalt valgår. Snart vil samtlige partier (måske med få undtagelser), stå i kø for at fortælle indbyggerne i København, at de tænker på børnene, at vi skal styrke folkeskolen, lærerne skal kunne løse opgaverne og så...

Nej til tavshedskultur

"Ytringsfriheden er en grundlovssikret rettighed. Som samfund har vi brug for en åben og tryg debatkultur. Det er vigtigt at dele viden og synspunkter, ikke mindst i den offentlige sektor, hvor vilkårene for at udrette godt...

Politiske prioriteringer i 2017

"Virkeligheden på skolerne med inklusion, integration, for lidt tid til at løse opgaverne i relation til undervisningen og et lærerkorps, der gang på gang råber op om efter- og videreuddannelse, synes langt fra rådhusets...