Vi lærer for livet, ikke for den næste nationale test

"'Teaching to the test' æder sig ind i den måde, vi underviser på. Også fordi det nærmest ikke kræver noget forberedelsestid – den tid er svundet ind i takt med, at vi som offentligt ansatte skal leve op til mantraet: Mere for mindre."

Synspunkt | Af: Kjell Nilsson 30. november 2016

Sådan kunne en tidsvarende udgave af Danmarks Lærerforenings motto lyde: Vi lærer for livet, ikke for skolen. Mottoet er i fin samklang med Folkeskolens formål §1, stk.2.: "Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle." Formål og motto er samlet set en god beskrivelse af, hvorfor jeg har valgt at blive lærer.

Folkeskolereformens operationaliserede mål med eksakte krav til elevernes score i de nationale test er til gengæld ikke i mine øjne på bølgelængde med formål og motto. Den konflikt bliver en kilde til frustration. For eksempel når man oplever at få sin undervisning tilsidesat af sin leder med et påbud om, at ens klasse skal bruge tiden på at tage en frivillig nationaltest, eller når man tager sig selv i at have brugt en skolehjemsamtale på at tale om testresultater frem for en samtale om elevens alsidige udvikling.

'Teaching to the test' æder sig ind i den måde, vi underviser på. Også fordi det nærmest ikke kræver noget forberedelsestid – den tid er svundet ind i takt med, at vi som offentligt ansatte skal leve op til mantraet: Mere for mindre.

Så indtil vi har fået reformen på ret kurs og bedre arbejdsforhold, kan vi følge Brian Degn Mårtenssons simple didaktiske princip:

Undervis aldrig i noget, der ikke i princippet er: godt, smukt, vigtigt eller frisættende. Tænk over det i fem minutter, så bliver din undervisning bedre – og hvis du har mere tid, så forbered dig.

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.