Efter ca. otte måneder som leder for Vigerslev Allés Skole begynder René Bang at have et godt billede af, hvilket arbejder der ligger foran ham. Han oplever Valby som en bydel med stor diversitet, hvilket han ser som en fordel.

 

“Der sker en stor udvikling her i området. Hvis du ser nogle af de gamle Olsen Banden-film - sådan var her virkelig i den tid. Men nu kan man jo få lejligheder til tre og fem millioner kroner.”

Han kommer fra en lederstilling i Greve, hvor alle var “stort set helt ens”. Men sådan er det ikke på Vigerslev Allés Skole, hvor René Bang har været leder siden november sidste år.

“Der bor mange akademikere i området. Men der er også mange med en mindre stærk social baggrund. Det synes jeg er sigende for vores elevgruppe her på skolen. Det er en meget blandet opgave, og det synes jeg er spændende,” siger René Bang.

Byggekaos

Vigerslev Allés Skole har være præget af mange ændringer de seneste år. Der har været 3-4 forskellige ledere på det samme antal år, skolen har ligget i byggerod, og det mener René har haft en betydning for skolen. Men det er samtidig også en god anledning til nu at kigge fremad og bestemme sig for, hvad skolen skal stå for.

“Da jeg startede som leder, havde jeg alle medarbejdere forbi til en samtale. Noget af det første jeg bad dem om, var at beskrive hvilken skole jeg var kommet til. Og det havde medarbejderne faktisk ikke nogen fælles holdning til. Det, synes jeg, var meget sigende,” siger René Bang. 

Det vil han gerne lave om på. Han ønsker, at alle på skolen går i samme retning. Ikke nødvendigvis i samme takt, som han formulerer det, men med samme grundlag og mod samme mål. For som han siger, så vil han ikke bestemme, hvad personalet skal sige, når de beskriver skolen - “bare de siger nogenlunde det samme”.

Byggekaosset er nu overstået, og Vigerslev Allés Skole er gået fra at være en nedslidt folkeskole til i dag at være en næsten præmieret skole, rent arkitektonisk. Så René Bang er overbevist om, at skolen nu går mod en tid, hvor det store fællesskab vil blomstre.

Alle kan bestemme

Netop det store fællesskab er vigtigt for den nye leder. Noget af det, der skal binde skolen sammen, er deltagelse i fælles kulturaktiviteter. Det kan være at arrangere en fælles tivoli-dag på skolen eller medvirken i Matematikkens Dag. 

“Vi har defineret nogle områder, som er de mest betydningsfulde for vores samarbejde om en fælles skole. Kulturaktiviterne er ét af dem, derudover vil jeg også arbejde for det, jeg kalder ansvars- og beslutningssammenhæng. Det handler om, at man har ret til at beslutte selv, men så står man også selv til ansvar. Når lærerne tager beslutninger - og det må de meget gerne - så har de også ansvaret. Omvendt hvis ledelsen tager en beslutning, så er det ikke lærerne, der skal stå til ansvar,” siger René Bang.

Den nye leder er glad for en flad, organisations struktur. Han ser helst at de gode løsninger komme på team-niveau, så der bliver en god kultur for det, han kalder mikro-innovation - altså hvor de enkelte teams tager styringen og kører afsted under ansvar.

“En stærk, hierarkisk opdeling er ikke noget for mig. Vi er et hold,” siger René Bang.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.