Københavns Fælleselevråd har i samarbejde med BUF afholdt ungepolitikerdag på Københavns Rådhus. Elevrepræsentanter fra Københavns skoler kunne her give deres bud på, hvordan Københavns Kommune skal se ud.

Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev, og Johanne Kildesgaard, den nyvalgte formand for Københavns Fælleselevråd, bød velkommen. Derefter deltes forsamlingen op i Workshops om temaerne;  SkoleFritidstilbud og Byliv. Klfnet.dk fulgte workshoppen om Skole.
Johanne Kildesgaard guidede os professionelt igennem Workshoppen, og helt i folkeskolereformens ånd foregik mødet i bevægelse, idet der var indlagt forskellige fysiske og sociale aktiviteter i forløbet. Eleverne og repræsentanterne fra BUF samt Børne- og Ungdomsudvalget blev rystet godt sammen.

Workshoppen om skolen blev delt i tre grupper, som hver skulle behandle emnerne: Den åbne Skole, Lektiehjælp og faglig fordybelse, Elevinddragelse samt 45 minutters daglig bevægelse. Arbejdet mundede ud i, at der blev udarbejdet en prioriteret liste, som skulle præsenteres for et panel bestående af udvalgsmedlemmer fra Børne- og Ungdomsudvalget. Eleverne arbejdede engageret og seriøst med stoffet.

Nærmest som en minigymnastiktime

Carl August fra Den Classenske Legatskole mente ikke, at kravet om 45 minutters bevægelse om dagen blev overholdt på hans skole. Blandt andet fordi skolen har små lokaler og næsten ingen udenomsplads. Hamna fra Utterslev Skole fortalte, at de hver dag begyndte dagen med fælles ’Morgenbevægelse’. Hun mente at det var løsrevet fra den øvrige undervisning: ”Nærmest som en slags minigymnastiktime. Man bruger det ikke sammen med sin viden". Oli Utterslev Skole efterlyste mere bevægelse i fagene og nævnte som eksempel, at man kunne lære det periodiske system ved at hoppe rundt på de forskellige grundstoffer. Kamal, Utterslev Skole var helt enig; ”Man husker tingene bedre når man selv har været aktiv”.

Man lærer af at være sammen med andre

Flere elever udtrykte utilfredshed med at Klassens Time var blevet afskaffet. Hvis der ikke er Klassens time hvordan bliver eleverne så hørt? Det kom eleverne selv med en del bud på. De mente at de havde fået gode idéer gennem Workshoppen, eksempelvis til hvordan de kunne få indflydelse på udbud af valgfag.
Hamna sagde, at eleverne kunne have mere indflydelse til daglig, og workshoppen havde været en stor hjælp til at finde ud af, hvordan tingene fungerer. ”Man lærer meget af at være sammen med en masse mennesker fra andre skoler, og høre om hvordan det foregår dér. Der er meget stor forskel på, om man er på en lille eller en stor skole”.
Sivar og Zilas, Kildevældskolen havde tænkt: ”Åh, nej. Nu kommer der en skolereform, og vi skal være lag tid i skole hver dag, men det viste sig ikke at være så slemt, for vi havde i forvejen mange timer. Det er ikke kun dårligt for vi lærer mere”. Sivar fortalte dog, at han havde været nødt til at holde op med at gå til karate, fordi skoledagen var blevet længere.
Oskar, Den Classenske Legatskole var godt tilfreds med, at skoledagen var blevet længere, så man lærte mere. Han mente, at obligatorisk fordybelsestid midt på skoledagen ville være en god idé.
”I de naturvidenskabelige fag er lærerne bedre til at fortælle, hvad vi skal lære, så er det lettere at få indflydelse, men det fylder ikke så meget i det daglige. Læreren siger måske: Det her skal i kunne til afgangsprøven”.

Tusind gode undskyldninger

Johanne Kildesgaard fortalte, at hun stillede op til valget til formand for Københavns Fælleselevråd, fordi hun syntes, der var så mange gode ting i den nye folkeskolereform, men at mange ting haltede lidt bagefter i København.
Johanne styrede workshoppen i eksemplarisk samarbejde med politikere og workshopholdere, og eleverne kunne gå til paneldebat med politikerne i Byrådssalen med deres prioriterede spørgsmål.

Spørgelysten var stor blandt eleverne og politikerne gav gode og oplysende svar. Der blev dog ikke lovet noget.
Eleverne spurgte: "Hvorfor har I som politikere ikke taget ansvar for, at de fysiske rammer var klar til folkeskolereformen?" Pia Allerslev svarede, at det var et rigtig godt spørgsmål, og fortsatte. ”Politikerne er ligesom skolerne blevet fanget lidt på, at vi ikke har kunne nå at få alt klar til folkeskolereformen. Vi har tusinder af gode undskyldninger, så selv om vi har sat mange penge af til at gøre skolerne klar, er der mange ting, vi ikke let kan ændre.”

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.