Københavns Kommune har besluttet, at vi på skolerne skal bruge læringsplatformen MeeBook. Er de egentlig selv klar over hvorfor?

For nylig åbnede jeg det hæderkronede og dødsdømte Skoleintra. Det gør jeg hver eneste arbejdsdag, men lige denne dag var der ”nyt”. Der lå en besked om, hvordan vi på min skole fremadrettet skal arbejde med MeeBook. En fin plan sat op i et lækkert årshjul. Der skal laves årsplaner, x antal forløb og så noget med en elevplan genereret af de indlagte forløb. Jeg tror ikke, at jeg var den eneste, der tænkte hvordan pokker skal jeg få tid til det? Og hvorfor skal vi egentlig bruge den der læringsplatform?

Jeg er for nylig blevet gjort bekendt med, at feedback til eleverne er en del af kerneopgaven. Se, det kom faktisk ikke bag på mig, det var jeg godt klar over. Udfordringen er så, som jeg ser det, at der simpelthen ikke er tid nok til kerneopgaven og derfor ikke tid til ordentlig gennemarbejdet feedback til eleverne. Men at MeeBook er en del af kerneopgaven, det kommer faktisk bag på mig!

Da Københavns Kommune traf beslutningen om, at man i det københavnske skolevæsen skal bruge læringsplatformen MeeBook, så udarbejdede man i forvaltningen en implementeringsplan for læringsplatformen. Hvordan går det egentlig med denne implementering? Hvordan går det med forældrenes brug og interesse for platformen? Og føler medarbejderne, at læringsplatformen gavner i det daglige arbejde?

Disse og mange andre spørgsmål havde pædagogisk udvalg i Københavns Lærerforening planlagt at stille på et møde med Fagligt Center i Børne- og Ungdomsforvaltningen 10. oktober. Vi har lyttet til Undervisningsministeriet og KL’s udmeldinger om, at man måske er gået en kende for vidt i visse kommuner, hvorfor de anbefaler, at man indgår lokal dialog om brugen af læringsportaler.

Vi havde set meget frem til dette møde – og var rigtig godt forberedt. Fagligt Center havde endda meldt ud, at de også rigtig gerne ville mødes med os. Det kunne simpelthen ikke være bedre!

Dagen før modtog jeg så en opringning på min telefonsvarer og senere en mail, hvoraf det fremgik, at vores møde var blevet aflyst med den begrundelse, at der allerede kører et ”Ny start” forløb mellem Københavns Lærerforening og forvaltningen. En begrundelse, der efter min bedste overbevisning, slet ikke holder. Vi er i Københavns Lærerforening uforstående over for denne ageren fra forvaltningens side, og vi undrer os over, at man ikke ønsker at gå i dialog om pædagogik og didaktik.

Jeg må på baggrund af aflysningen konkludere, at Børne- og Ungdomsforvaltningen måske er nået til samme konklusion omkring dialog om læringsportaler, som mange lærere har det med MeeBook, nemlig at hvis man ikke taler om det – så forsvinder det nok!

Jeg vil gerne garantere, at Københavns Lærerforening ikke opgiver at komme i dialog med Fagligt Center. Jeg synes i den grad, at de skylder medarbejderne på skolerne en forklaring på, hvorfor læringsplatformen MeeBook er så vigtig – med andre ord THE BIG WHY!

'Synspunkt' er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.