Til skolefolkemødet i Kongens Have i går fik alle eleverne fra Sølvgades Skole vist frem, hvad det egentlig er de går og laver i skolen. Der var dissekering af fisk og stomp-opvisning, og så var der ikke mindst debatter med politikere, hvor eleverne stillede spørgsmålene.

Det summede af liv og glade mennesker i Kongens Have i går, da Sølvgades Skole havde inviteret til Skolefolkemøde. Alle skolens knap 500 elever havde dagen igennem haft travlt med at gøre klar med telte, boder og værksteder, hvor de kunne vise de partnerskaber frem, som hver klasse har med en virksomhed eller forening. Om eftermiddagen gik det løs med velkomst af skoleleder Kim Stenholm Paulsen og optræden af Anemoneteatret. Derefter havde eleverne arrangeret arbejdende værksteder, hvor blandt andet 1. klasserne spillede basketball med Børnebasket København og 9. klasserne dissekerede fladfisk med Øresundsmiljøskolen. Herudover havde skolen fået arrangeret fire små debatter med både kommunal- og folketingspolitikere, hvor eleverne var ordstyrere.

Osvald fra 5.v. åbnede den første debat med politikere sammen med sin kammerat Adam fra 5.u. Temaet var, hvad man skal med den åbne skole, og eleverne havde en række spørgsmål klar til de tre politikere, der sad bænket ved små skoleborde og –stole.

”Det I laver her i dag, handler præcis om det I taler om med åben skole. Nede ved Arla-teltet har de været ude og besøge landmænd. I teltet ved siden af er der en roklub, og her har eleverne været nede og prøve den sport. Det får måske nogle til at ville gå til det i fritiden,” sagde kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

”Vi skal sikre, at alle børn får en lærerig skoledag. Det er sjovere at komme ud og møde virksomheder i stedet for at læse om virksomheder i en bog. At åbne skolen op gør også skolen federe og bedre for alle børn,” lød det fra Jakob Mark, der sidder i Folketinget som undervisningsordfører for SF. Dog, tilføjede han, kræver åben skole også en indsats.

”Åben skole er noget af det vigtigste i folkeskolereformen, men det kræver også resurser, og det er nok der, at det knækker for nogle kommuner”.

Elev: Jeg gjorde noget vigtigt

Osvald og Adam styrede uden bæven igennem debatten, og de fik ros fra Jakob Mark for at være lige så skarpe til at overholde tiden som Folketingets formand. Da debatten var ovre, var Osvald dog lettet.

”Jeg var rigtig spændt, men nu er det helt væk. Jeg skælvede også lidt i benene, da vi startede, og jeg havde lyst til at sætte mig ned, men det gik over,” fortæller han.

”Det var en rigtig god oplevelse, og jeg er rigtig glad. Glad fordi jeg gjorde noget vigtigt,” fortsætter Osvald, inden han stryger af sted for at være sammen med sin klasse.

Også Aslan fra 8. klasse, der styrede en anden af politikerdebatterne, var tilfreds bagefter.

”Jeg syntes, det var sjovt at være med. Da jeg stod deroppe, var jeg lidt nervøs, men tiden gik meget hurtigt”.

Han synes ikke, politikerne var svære at styre, men ”de snakkede bare ret meget”.

”Vi nåede kun igennem halvdelen af de spørgsmål, vi havde lavet.”

Åben skole danner minder

Ved et af teltene står Emily og Ida fra 9. klasse. Deres årgang har haft et partnerskab med Øresundsmiljøskolen, hvor de især har arbejdet med et forløb om plastik i havet. Hver gang de har været ude hos Øresundsmiljøskolen, har de både lavet noget praktisk, for eksempel samlet plastik, men samtidig har de også lært om, hvilke konsekvenser plastik har for økosystemet og ikke mindst fremtiden. Begge piger mener, at det var været godt at komme ud fra skolen og lære på en anden måde.

”Det har været et super godt emne. Vi kan risikere at komme op i det til afgangsprøven, men vi kommer også til at tænke over ting derhjemme. For eksempel at tandpastatuben også er plastik, og om vi kan gøre noget andet med den,” fortæller Ida.

”De er eksperter derude og ved det hele. Lærerne ved også meget, men de ved ikke alt,” siger Emily. Begge piger er enige om, at de husker meget bedre, når de bogstavelig talt har fået lov at stå med fingrene i materien. De har nemlig også lært at dissekere fisk, og det viser de frem i dag.

”Vi har set billeder af fiskeindvolde, men når vi selv har stået med det, giver det indtryk”, siger Ida, og Emily supplerer:

”Vi får dannet et minde, når vi tager ud til Øresundsmiljøskolen og står med det i hånden frem for, at alt foregår i fysiklokalet eller ved at læse en bog.”

Medbestemmelse giver indlevelse

De to piger er også enige om, at et arrangement, hvor eleverne selv skal vise frem for andre, hvad de laver i skolen, er med til, at eleverne selv tager det alvorligt.

”Det er et fedt arrangement i dag. Vi har selv fundet på, hvad vi skal lave og vise andre. Det gør, at vi selv vil have mere styr på, hvad vi fortæller,” siger Ida.

Ved siden af dem svømmer fladfisk rundt i en stor balje. Nogle mindre børn er henne og klappe fiskene, men det er ikke alle fisk, der får lov at leve lige længe. Et par 9. klasses drenge fanger én af fiskene og begynder at fortælle de nysgerrige børn og voksne om, hvordan man dissekerer den. Fisken får et ordentlig gok med håndtaget af en skruetrækker, og så begynder den ene dreng at skære fisken op, mens klassekammeraten fortæller.

”Fisken kommer til at sprælle nu, fordi han skærer nogle nerver over, men den er død,” siger han, mens de omkringstående børn kigger intenst på fisken, der ganske rigtigt giver et kort spræl.

Ved siden af på Store Scene, hvor debatterne foregår, uddeler børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev (V) ros til både elever og lærere.

”Jeg vil gerne rose Sølvgades Skole og de dygtige elever, der tør stille op og styre debatter. Tak til de dygtige lærere og pædagoger for at stable det her på benene. Det er det her, åben skole og faglighed også handler om.”

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.