#stempåfolkeskolen

"Som de fleste nok har bemærket, så har det været så som så med folkeskolen på dagsordenen under valgkampen. Folkeskolen er blevet overhalet af vigtigere emner som klima, flygtninge og normeringer i dagsinstitutionerne."

Synspunkt | Af: Thomas Roy Larsen 05. juni 2019

'Synspunkt' er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk. 

Jeg har i dag sat mit kryds til folketingsvalget, som man jo skal og bør. Det er vigtigt og en ret, som man skal benytte sig af – især på Grundlovsdag.

Som de fleste nok har bemærket, så har det været så som så med folkeskolen på dagsordenen under valgkampen. Folkeskolen er blevet overhalet af vigtigere emner som klima, flygtninge og normeringer i dagsinstitutionerne. Nuvel, Mette Frederiksen har rodet sig ud i noget om koblingsprocenten til fri- og privatskoler og få kandidater har talt om sorte og hvide skoler (hvad end det er).

Der er hos DLF blevet arbejdet hårdt på at få folkeskolen på dagsordenen, og i 11. time er der sket lidt. Et parti har lovet lærerne penge til de kommende overenskomstforhandlinger, og flere partier var hurtige til at bakke op. DLF har de seneste dage skrevet kronikker og debatindlæg i samarbejde med partier som stod fader til Folkeskolereformen, og senest i går har DLF sammen med Skole & Forældre og Skolelederforeningen skrevet på skoleliv.dk, at de ønsker yderligere ressourcer tilført folkeskolen. De skriver, at nu må politikerne tage ansvar. Folkeskolen er en investering – ikke en udgift. Alt sammen meget godt, men…

Glemmer vi ikke ”Nødvendighedens politik” og Budgetloven? Fine ord gør det ikke alene – handling er klart at foretrække. Det er forståeligt at mange – specielt lærere – har svært ved at stole på udmeldingerne fra hovedparten af partierne. Vi behøver vel næppe nævne 2013 i denne sammenhæng! Vi er fortsat oppe imod en Budgetlov, som på fornemmeste vis forvandler kommunalpolitikere til besparelsesadministratorer og tryllekunstnere. Nye projekter udtænkes og søsættes i effektiviseringens navn, men resultatet er oftest frustration og administration.

Jeg synes, at vi skal starte et helt andet sted. Som Niels Christian Sauer skrev for nogle dage siden på folkeskolen.dk – ”Vi har ikke brug for flere Mærskmillioner…” Præcis! Der er ikke brug for mere styring og nye nationale projekter – vi har rigeligt med kommunale. Nej, vi skal se andre steder hen. Der skal reduceres i elevernes lektioner og ikke kun kosmetisk som sidste lille ændring af folkeskolereformen. Der skal skrues ned for indsatser og fokus skal tilbage på kerneopgaven i skolen – undervisning og elevernes trivsel og dannelse.

Vi har brug for ro! Der skal indføres forbud mod nye projekter – det er helt gratis. Prioriter eventuelle penge til flere medarbejdere og arbejdsmiljøindsatser – i stedet for udviklingsprojekter, konsulentfirmaer og private aktører med gode ideer!

Hav respekt for lærernes professionelle råderum og lyt til os! De fleste af os er trods alt uddannet til at løse opgaven, så længe det varer.

Jeg har skrevet og sagt det mange gange før. Jeg har respekt for politikere, der kalder en spade for en spade! Der er blevet sparet. Der vil blive sparet fremadrettet. Vær åbne omkring, at der vil være serviceforringelser i stedet for at sælge besparelser som effektiviseringer!

Så drop de ”ambitiøse” planer, hvis ikke I samtidig giver skolerne mulighed for at leve op til dem!

Kommunernes besparelser skyldes ifølge dem selv regeringens manglende villighed til at øge budgetterne ved kommuneforhandlingerne med KL. Når nu – vi forhåbentlig – får en ny regering, så ændrer det sig jo heldigvis…

Ps. Jeg har stemt på folkeskolen i dag – har du?

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.