Siden 2015 har det været “besluttet”, at taleklasserækken på Nyboder Skole skulle flytte til Langelinieskolen. Efter flere udsættelser er flytningen stadig ikke sket - og til februar skal Børne- og Ungdomsudvalget diskutere, hvorvidt taleklasserne overhovedet skal flyttes.

 

“Vi vil så gerne flytte. Vi har været mentalt flyttet i lang tid, og det giver god mening at rykke til Langelinieskolen, fordi de i forvejen har døveskolen. Det bliver svært genoprette forholdet til Nyboder Skole igen, hvis vi pludselig skal blive.”

Sådan siger Bettina Rasmussen, der er lærer og talepædagog på Nyboder Skole. Hun har været lærer i Nyboder Skoles taleklasser igennem 10 år. 

Taleklasserne er skolens tilbud til elever med sproglige vanskeligheder. Taleklasserne går fra 0. til 5. trin og har godt hundrede elever. Personalegruppen til taleklasserne tæller omkring 20 lærere og pædagoger.

På vej i fire år

Kalenderen viste 2015, da Bettina Rasmussen og hendes kolleger i taleklasserne blev informeret om, at de skulle rykkes til Langelinieskolen. 

“Siden da har vi fået fremvist lokaler på Langelinieskolen. Vi har været med på deres juletur to gange for at møde vores kommende kolleger. Og hver gang vi selv har ansat nye kolleger, har de fået fremvisninger på Langelinieskolen, fordi vi stod foran en flytning dertil. Til vores seneste julefrokost skrev jeg en farvelsang, og vores leder holdt en afskedstale,” siger Bettina Rasmussen.

Flyttedagen er løbende blevet udskudt. Der var blandt andet udfordringer med parkeringsforholdene på Langelinieskolen, samt at der ikke var fritidshjemsplads til alle.

Efter mange udskydelser blev der udmeldt en endelig dato: Taleklasserne skulle flytte til Langelinieskolen 1. maj 2019. Nu stod stedet klar. 

Men i slutningen af marts får personalegruppen at vide, at flytningen ikke kommer til at ske alligevel.

“Hvor meget skal vi involvere os?”

Den seneste udvikling er, at det nu slet ikke er sikkert, taleklasserne overhovedet skal flytte fra Nyboder. Til februar mødes Børne- og Ungdomsudvalget for at diskutere, om taleklasserne skal blive eller ej. 

Men hvorfor skulle det nu være et problem? Hvad er udfordringen ved at blive på den samme skole, som man altid har været på?

“Vi har jo trukket os mere og mere,” siger Jette Martinussen, der på 16. år også er lærer i taleklasserne, “fordi vi hele tiden var på vej væk. Vi har siddet til mange møder, hvor taleklasserne slet ikke er blevet nævnt. Kurserne for personalet har været rettet mod den almene del af skolen. Det samme har fællesarrangementerne. Hvilket gav god mening, fordi vi snart ikke var en del af Nyboder Skole mere.”

Den almene del af Nyboder Skole har også fået en pose penge til at finde ud af, hvordan de skulle bruge de snart tomme lokaler, som taleklasserne holder til i. Den slags er blevet diskuteret, mens taleklasserne altså stadig var i lokalerne - lokaler, som de nu muligvis skal blive i.

“Der var også en ledig plads i skolebestyrelsen, hvor det ville være oplagt at få en repræsentant fra taleklasserne, men vi har hele tiden spurgt os selv, hvor meget vi skulle involvere os, fordi vi alligevel snart skulle flytte,” tilføjer Bettina Rasmussen.

“Det har været en langvarig skilsmisse, og en normal tilstand bliver svær at genoprette. Vi har fået en række oplevelser, hvor taleklasserne ikke er blevet særlig anerkendt - så det kunne være godt at starte på en frisk på Langelineskolen, uden at have den slags oplevelser at bygge på,” siger Jette Martinussen. 

“Flytning ikke længere presserende”

Børne- Ungdomsforvaltningen skriver i et skriftligt svar til KLFnet.dk, hvorfor det nu er op til diskussion, om flytningen overhovedet skal ske:

”Flytningen af taleklasserækken skulle skabe ledig kapacitet på Nyboder Skole, men ifølge den seneste prognose fra 2019 ser det ikke længere ud til, at der er behov for sporudvidelsen i en overskuelig fremtid,” oplyser kontorchef Sti Andreas Garde i en mail. Han skriver yderligere: 

“Det betyder også, at behovet for at flytte til Langelinieskolen ikke længere synes presserende. Forvaltningen er derfor ved at forberede en sag til Børne- og Ungdomsudvalget i forhold til taleklasserækken og alternative udnyttelse af lokalerne på Langelinieskolen, så udvalget får mulighed for en samlet stillingtagen.”

Mangler lokaler til undervisning

Bettina Rasmussen og Jette Martinussen er ikke enige. De mener, at der er behov for en flytning.

“Vi oplever, at kapaciteten på Nyboder ikke er tilstrækkelig. Igennem en lang årrække har vi ikke haft tilstrækkeligt med talelokaler. Vi sidder i it-rum, og låner et lokale på skolefritidshjemmet, eller placeres i rum, hvor der også oplades bærbare computere. Taleklasserækken er fordelt på to etager på grund af pladsmanglen,” siger Bettina Rasmussen. 

“Vi har ingen mulighed for at lave undervisning i små grupper, da vi ikke har steder, hvor vi kan sidde med en mindre gruppe elever. Vi får stadig flere elever i specialundervisningen og har brug for afskærmning og alternative rammer til vores udfordrende målgruppe. Vi oplever øvrigt de samme udfordringer hos vores kollegaer fra almenskolen, der også mangler grupperum,” siger Jette Martinussen. 

Endelig dato for hvornår sagen behandles i Børne- og Ungdomsudvalget er ikke fastlagt, men forvaltningen oplyser, at det bliver “lige efter nytår”.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.