I uge 15 rullede emneugen på Nørre Fælled Skole. Den overordnede ramme var noget så ambitiøst som FN’s 17 Verdensmål, hvilket sendte elever eleverne til teater-træning og østers-smagning.

Hvordan forklarer man lige en elev i 1. klasse, hvad FN’s 17 Verdensmål handler om? Man tager hende da med ud i verden! Det var mantraet for Nørre Fælled Skole, da emneugen i uge 15 skulle skydes afsted.

Skolen har tidligere inkorporeret verdensmålene i emneugen ved at lave et minisamfund, hvor eleverne kan lege bank, butik, værksted etc. Denne gang var der fra planlæggernes side et ønske om en mere udforskende uge. En uge, hvor man gjorde brug af alle de gode muligheder, der ligger udenfor skolens matrikel.

“Jeg vil bare på tur hele tiden,” havde en lærer fra planlægningsgruppen sagt. Og sådan blev det.

For ved hjælp af Københavns Kommunes tilbud Åben Skole - samt steder som lærerne selv foreslog - blev der etableret en lang række samarbejder uden for skolens område. På den måde kunne eleverne besøge et nyt sted hver dag.

Høst og spis østers

Formålet med FN’s 17 Verdensmål er at skabe en bæredygtig udvikling. De 17 tæller mål som ligestilling mellem køn, bæredygtigt brug af verdens have samt sundhed og trivsel. 

Læs verdensmålene her: verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Eleverne var blandet i grupper på tværs af årgangene 1. - 4. klasse og 5. - 8. klasse. Disse grupper tog så på ture sammen i løbet af ugen, hvor de besøgte de forskellige samarbejdspartnere, som skolen havde lavet aftaler med.

For at få indblik i et bæredygtigt brug af verdens have, var en af samarbejdspartnerne Maritime Nyttehaveer på Kalvebod Brygge. Her bliver der dyrket limfjordsøsters og blåmuslinger. Eleverne fik lov til at se, hvordan muslinger og østers bliver dyrket. Men ikke nok med det - de skulle selvfølgelig også selv tilberede og smage nogle af de små, halvslimede havdyr.

“Hvorfor er det en god ide af spise mad fra havet?” spurgte Mette fra Maritime Nyttehaver, som var underviser på dagen.

Efter flere gode bud som “det er sundt”, og “de forurener ikke så meget” fra eleverne, tilføjede hun selv, at havet et vigtigt spisekammer, da det dækker 3/4 af jorden.

Så var det ellers bare med at gå i kast med østersene. Nogle skulle gratineres, nogle skulle friteres og de modige havde også mulighed for at smage østers i rå form. Flere benyttede sig af det rå tilbud. Nogle fortrød, andre elskede det - alle synes det var spændende. Og lidt klistret.

“Der er virkelig mange fede muligheder i og udenfor byen. Nogle af eleverne kommer måske ikke særlig meget ud i naturen, så de bliver meget imponerede over de ting, vi ser. Og de får helt klart overskredet nogle grænser, som de ikke havde regnet med,” siger lærer Anders Løfstrøm, der har været med til at planlægge emneugen.

Uddannelsesforløb lige om hjørnet

De yngste klasser blev blandt andet sendt til Osramhuset, hvor teaterskolen Scene N fik eleverne til at tænke over verdensmålet Lighed og Ulighed. Først gennem en forestilling af en skuespiller, siden gennem øvelser de selv skulle lave.

“Der ligger rigtig meget undervisningsmateriale i Verdensmålene, men det kan være svært at inkorporere i fx matematik, som jeg underviser i. Når man tager ud af huset - som her til en teaterskole - er det meget nemmere,” siger Sanne Bisgaard, der er lærer og planlægger af emneugen.

Det var også en meget opmærksom gruppe af elever, der sad rundt om skuespilleren, da han opførte et stykke om verdens skabelse. De spurgte om alt fra forskellene på dyr og mennesker til “hvorfor har du make-up på?”.

“Børnene får en anderledes dag. Det er altid trivselsfremmende, når de er blandet på tværs af årgangene og lærer nye børn at kende. Det giver noget internt på skolen,” siger Sanne Bisgaard og tilføjer:

“Med Åben Skole opdager man, at der ligger uddannelsesforløb lige om hjørnet. På den måde får man også så lidt røv til bænk som muligt.”

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.