Søndag i forrige uge tog flere politifolk spontant ind på Københavns Politigård for at stille til tjeneste oven på weekendens terrorhandlinger. Også betjente fra Den Kriminalpræventive Sektion (DKS) mødte på arbejde, selvom de havde fri. I fællesskab fik de tilrettelagt særlige undervisningsforløb til skolernes ældste klassetrin. Tirsdag var betjentene ude i klasselokalerne for at møde de informationshungrende skoleelever, som også havde fulgt med i medierne de foregående dage.

Det første billede politiet frigav af gerningsmanden fra skyderiet ved Krudttønden, var et foto fra et overvågningskamera på Kildevældsskolen. Selvom skolen ikke på nogen måde havde forbindelse til skyderierne, kom det alligevel tæt på for flere af skolens elever. Det kunne Susi Rossing fra Københavns Politi tydeligt mærke, da hun og en kollega var ude på skolen i den forgange uge for at tale med eleverne om terrorhandlingerne.

Den Kriminalpræventive Sektion i Københavns Politi underviser til daglig på skolerne i alt fra trafiksikkerhed til net-etik, berigelse og rusmidler. Betjentene er derfor vant til at undervise skoleeleverne i 1. -9. klasse. Forrige weekends hændelser satte dog årsplanen ud af spil.

Mens politi i uniform patruljerede, efterforskede og bevogtede rundt om i København, stod Susi og hendes kolleger i klasselokalerne for at tale med udskolingseleverne på Nørrebro, Østerbro og Tingbjerg. 

Må spørge om alt

Det akutte undervisningsbesøg af betjentene fra DKS er beregnet til at vare en time, men flere steder bruger de længere tid. Eleverne har mange spørgsmål, og de kommer ud i alle kroge af politiets arbejde.

”De må spørge om alt, og de må sige alt!” fortæller Susi Rossing, som mener, at tiden er godt givet ud.

”Vi kommer som en form for autentisk repræsentation af de betjente, som eleverne har set i fjernsynet de sidste mange dage. De har set en masse ting og ikke mindst hørt på mange fortællinger. Det kan vi hjælpe med at forklare sammenhængen i.”

Eleverne spørger til terrorismebegrebet og ytringsfrihedens rammer, og samtalerne udvikler sig til også at handle om, hvordan man kan reagere, hvis man føler sig krænket.

”Vi taler om den sociale rummelighed. At vi skal forsøge at forstå og acceptere, at vi er forskellige. Vi kan ikke elske hinanden alle sammen, men vi kan i hvert fald respektere hinanden. Det er vigtigt, at der ikke er nogen, der føler, de står uden for et fællesskab – og det fællesskab starter jo allerede i skolen,” pointerer Susi.

Vigtigt præventivt arbejde

For politiet er samarbejdet med skolerne helt centralt i det kriminalpræventive arbejde. Samarbejdet med lærerne fungerer ifølge Susi rigtig godt. Lærerne er gode til at indgå i et samspil med de undervisende politibetjente.

Det er ikke første gang, at politiet laver akutte kriminalpræventive indsatser på skolerne. Både da Ungdomshuset på Jagtvej 69 skulle ryddes og i forbindelse med banderelaterede gadeskyderier, har politiet været på skolebesøg. Hver gang er betjentene blevet modtaget positivt.

”Det er ikke altid, at vi er enige, og vi giver dem også et modspil, men dialogen foregår konstruktivt,” fortæller Susi.

”Vi står jo ikke kun på gaden i kampklædt uniform, vi står også i klasselokalerne og repræsenterer muligheden for dialog.” Og netop dialogen er vigtig, hvis man skal forstå eller nedbryde de mange historier og myter, som nemt opstår, når eleverne hører forskellige udgaver af et hændelsesforløb fra venner eller familie.

”Det kan godt være, at man træder ind i et klasselokale, hvor der kan være en aura af skepsis i forhold til politiet, fordi man ser billederne i tv, når politiet er i aktion. Der vinder vi selvfølgelig rigtig meget på, at vi har tiden og muligheden for at møde eleverne, så vi kan sige: ’Ja, det er rigtigt, at de billeder I ser, dem kan vi ikke fornægte, men I ser så heller ikke optakten eller baggrunden for, at tingene bliver håndteret, som de bliver.”

Det kriminalpræventive arbejde fortsætter

I de kommende uger besøger betjentene fra Københavns Kriminalpræventive Sektion en lang række folkeskoler og privatskoler på Nørrebro. Flere skoler har selv kontaktet afdelingen for at få besøg af undervisningsholdet, fordi skolerne vurderer, at eleverne har behov for at få talt ud om de oplevelser, de har haft i forbindelse med terrorhandlingen.

dks.cphpolice.dk kan du hente informationer om DKS’ arbejde, få gode råd og hente materialer til undervisningen.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.