Ny leder på Sundbyøster Skole går ture med hele personalet

Hun har bred erfaring med omstruktureringer og fusioner fra sine ni år som skoleleder i Halsnæs. Og nu glæder den nytiltrådte leder Christina Langhoff sig til at definere Sundbyøster Skole i tæt samarbejde med skolens personale.

Personalia | Af: Torben Kloster 21. juni 2017
Christina Langhoff er ny skoleleder på Sundbyøster Skole. Foto: Torben Kloster
Christina Langhoff er ny skoleleder på Sundbyøster Skole. Foto: Torben Kloster

“Inden vi starter, vil du så ikke lige med op og høre koret? De har koncert i kirken i aften, og jeg tror nok, de øver nu.”

I musiklokalet udføres en smuk udgave af Sensommervisen, sunget på den helt rigtige måde: Af et børnekor. Den blev efterfulgt af Benny Andersens ‘Mørkets Sang’ med solister i forgrunden til at synge versene og fuld gang i koret i baggrunden under omkvædet. 

Den nye leder på Sundbyøster Skole, Christina Langhoff kommer fra en stilling som leder på en skole i Halsnæs, er nyligt flyttet til København og skal altså nu stå i spidsen for den nordøst-amagerkanske skole.

Går ture med personalet

Hun er i gang med at lave walk and talks med hele personalet. For at lære dem at kende og for at høre om deres visioner og få en fornemmelse af skolens kompetencer. Gåture af 25 minutters varighed, hvor de snakker om alt fra det helt lavpraktiske til det utopiske.

“Jeg har bedt dem allesammen om at fortælle om en særlig oplevelse fra deres lærerliv, som har sat sig fast. Og det er sjovt som de fleste fortæller om noget meget personligt, noget hvor de har gjort en forskel for et barn eller har kunnet se en personlig udvikling. Vi snakker selvfølgelig meget om det faglige, men de situationer, de husker, er ofte de nære,” siger Christina Langhoff og tilføjer:

“Og så bliver jeg også vist rundt i lokalområdet, som jeg ikke kender. Det er en god bonus.” 

Hun laver de her ture for at få en fornemmelse af personalet, hvor de gerne vil hen og hvor deres primære fokus ligger.

“Vi tager en ny bygning i brug efter sommerferien, hvor hele indskolingen flytter over. Samtidig starter vi en mere struktureret fritidsordning. Kombineret med, at jeg nu også er blevet leder, er det en god anledning til at trække en streg i sandet og definere os selv. Altså selvfølgelig på grundlag af al den gode praksis, som eksisterer på skolen i forvejen,” siger Christina Langhoff.

6. klasse er afgangstrin

Når den nye bygning, som ligger lige bag skolen, til august bliver taget i brug, kommer den til at danne ramme for indskoling og fritidsordning. Med den bliver der plads til fire spor på alle trin, på en skole som rummer 0. til 6. klassetrin. Det var netop en af de ting, der tiltrak Christina Langhoff. 

“Det er meget dedikeret, når man har en skole uden udskoling. Der er en andet fokus. Og så skal vi også klargøre vores 6. klasser klar til at komme på Højdevangens Skole, som de skal fortsætte på efter deres 6. sommer her,” sige hun og uddyber:

“Her skal de være klar til at vælge en faglig profil. Derfor skal vi forberede eleverne på, hvad de kan vælge og hvilken retning de gerne vil tage. På den måde er 6. klasse her en slags afgangstrin.”

Miraklet i Singapore

Et andet af Christina Langhoffs fokusområder er medborgerskab. Hun har en vision om, at hendes elever skal få en stærk fornemmelse af, hvad demokrati er, og hvordan de skaber sig en fælles identitet på skolen. Hun er især inspireret af tur, hun havde til Singapore for nogle år siden.

“I deres skoler har de jo decideret kampvalg om at blive en del af elevrådet. Det har kæmpe betydning for dem. De elsker indflydelse, og elevrådet er selv med til at udvikle materialer om for eksempel mobning, og er yderst aktive i at arrangere begivenheder på skolen. Medlemmerne af elevrådet på de skoler jeg besøgte har en opfattelse af, at det er her, deres karriere starter. Den tankegang kan jeg godt lide,” siger hun.

“Det var også der, jeg selv startede. I elevrådet. Jeg vil enormt gerne give mine elever indflydelse på deres egen hverdag.” 

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.