Mere af det samme!

Efter godt halvanden måned i reformen og L409s tegn begynder sandheden nu at vise sig.

Synspunkt | Af: Thomas Roy 18. september 2014

Der er overraskende nok ikke tale om en masse ny og spændende undervisning. Der er ikke tale om fantastisk samarbejde med de lokale foreninger, der er ikke tale om mere fleksibilitet og samarbejde med kollegaerne, og der er ikke tale om differentieret og faglig velfunderet undervisning. 
Der er derimod tale om en masse frustrerede elever og lærere, der undrer sig over, hvad alt dette skal gøre godt for.  UU-timerne læses mange steder af pædagoger og vikarer uden forberedelse. Lærere har for mange opgaver i forhold til den tid de har til rådighed, eleverne er trætte og mange lærere - inklusiv mig selv - forsøger at klare arbejdslivet fra dag til dag. 

Jeg har endnu ikke haft det lange lys på i år. Ingen årsplaner er lavet, jeg har endnu ikke læst et eneste af de nye læringsmål, og pt. er jeg ikke længere fremme end eleverne. Min undervisning er ikke blevet mere spændende og anderledes - den er i bedste fald som den var.
Man kan kalde det et vilkår, og måske et vilkår jeg kunne lære at leve med, men nej!
Jeg kan ikke leve med det, da jeg finder det stærkt provokerende at Christine Antorini, i bedste Komiske Ali stil, og hendes politiske kumpaner dag efter dag beretter i pressen, at det går såååå... fantastisk. Tror de selv på det? Jeg håber for deres egen skyld, at de tror på det og bare er godt og grundigt misinformerede og en kende naive. 

Desværre bakkes de op af medierne. Statsejede DR havde forleden en overskrift der lød, "Halvdelen af forældrene er nu positivt stemte over for skolereformen." Hvad er dog det for en overskrift? Og er 47% opbakning virkelig en succes? Det minder jo om Nordkorea, når et statsejet medie på den måde taler regeringens tabersag.

Jeg ved ikke med jer andre, men jeg er glad for og stolt over at være lærer! Jeg gør mit bedste hver dag - på trods af hårde odds. Jeg bliver sur og ked af det, når jeg ser gode kollegaer blive sygemeldt og andre på randen af sammenbrud. Vi må stå sammen og hjælpe hinanden, fortælle sandheden om skolen og gøre vores bedste inden for de givne rammer.
Et håb kunne være, at når KL og Undervisningsministeriet evaluerer hele denne farce, så vil lærernes sygefravær, elevernes frustration, utilfredse forældre og forhåbentlig kritiske ledere fylde godt i evalueringen. 

Der er intet nyt og spændende i samspillet mellem skolereformen og L409. Det eneste nye - og knap så spændende - er et markant dårligere arbejdsmiljø for medarbejderne og et endnu dårligere ry til den danske folkeskole. 

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.

EllDema | 01. juni 2018 KL. 17:42

Tadalafil France Cheap Diflucan 150 Acheter Cytotec En Ligne Fed Ex <a href=tadalaffbuy.com>cialis 5 mg best price usa</a> Vademecum O Propecia Lagerung Levitra Amoxicillin Drug Expiration

Jens | 22. september 2014 KL. 15:52

@Thomas

Set fra min vinkel, havde du allerede sidste år ikke tilstrækkelig tid til - skal vi kalde det lektionshåndtering. før efter rette og feed-back.

I år ser det ud til at det kunne knibe selv hvis du arbejdede med 100% hyldevarer på alle fronter - der er jo også lige en tilberedningsanvisning på en hyldevare, som man skal sætte sig ind i.


De 3 fag historie, geografi og arbejdskendskab er tilmed aktualitetsbetonede - OG engelsk kan kun blive rigtigt godt - klistre sig bedre fast i hjernekisten - ved anvendelse af aktuelle

tekster og klip. Så der er ingen af dine fag det overvejende kan gennemføres med hyldevarer overhovedet.

Vidensdeling? Sikkert godt til ideer - og forløb - man skal stadig sætte sig ind i stoffet og planlægge præsentationen, så den passer til klassen der skal modtage.


Jeg forstår ikke dem der har så vanskeligt ved at se behovet for forberedelse og efterbearbejdning - om de vitterligt tror at det er samme rumle der gentages time for time år for år. At de ikke kan se at 4 forskellige kursusforløb for x antal klasser i 40 uger med ialt 560timers lektioner, dynamisk i forhold til kursusdeltagernes evner, med al rimelighed kan tage 1120 timers faktisk arbejdstid. Og du har

820 timer at klare det hele med. Det skal da nok gå helt galt.

Medmindre du lige hiver mere end 300 timer frivilligt arbejde ind på listen.

Kasper | 22. september 2014 KL. 09:36

@Niels Chr

Hvis lærerne er vågne 24 timer i døgnet, og arbejder med ungerne giver det mening. Der er ingen logik i at betale dem for at sove, gå i bad m.m. At kalde det 10 timer gratis arbejde er fint eksempel på den manglende realitetssans.


På et plejehjem sidder medarbejderne på nattevagt ikke med hænderne i skødet. De arbejder med praktiske opgaver mens de gamle sover – og jeg gætter på, at der skal skiftes flere bleer om natten på et plejehjem end på en lejrskole.


Hvis ovenstående tankegang er udtryk for "arbejdsmængde", og det er jo sådan det blev udlagt under forhandlingerne, så ser jeg ikke noget problem i at tilføre nye opgaver til samme arbejdstid.


I er nødt til at erkende de eksempler, som vi forældre og andre borgere har set på, hvordan lærere har haft vanvittigt lukretive arbejdstidsaftaler, som ligger lysår fra et almindeligt arbejdsmarked. Ikke kun "propaganda" i medierne, men i ungernes lærerstab, naboer som er lærere, bekendte m.m. Der er for mange til at I kan kalde dem isolerede tilfælde.


Uanset hvad men vil mene om dagsordenen – og de skumle bagtanker, der måtte lige bag – så viste undersøgelser af arbejdstiden inden reformen samme skævridnig. At insitere på at det er løgn, og regeringens spil mod folkeskolen, er en kende for konspirations-agtigt


I burde hilse en reform velkommen, så posen for alvor kan blive rystet. Så de lærere, som uden tvivl knokler så sveden springer, ikke skal trække læsset for dem der skaber de eksempler jeg nævner.

Dorthe | 21. september 2014 KL. 20:49

Det siger jo sig selv, når kommunerne putter pengene i kassen og ikke bruger dem til at implementere reformen og samarbejde i personale grupperne... Trist

Niels Chr | 20. september 2014 KL. 11:58

Kasper: Ingen forestiller sig fuld løn i døgnets 24 timer på lejrskoler. Men ti timers komplet gratis arbejde i døgnet har vist ikke meget med normalisering at gøre. Skal de ansatte på et plejehjem så heller ikke have løn for nattevagter? Man kan sige, at det bare er en bagatel, javist, men den er bare så sigende for den måde, man behandler lærere på. De SKAL være der 24 timer i døgnet, de HAR det fulde ansvar for alle børnene, og de får ikke en krone for ti af timerne.


Reformen indebærer en forøgelse af arbejdsmængden på ca. 20% og der er ikke afsat et minut eller en krone til det. Det kan jo bare ikke lade sig gøre.

Thomas Roy | 20. september 2014 KL. 11:14

@jens


Glemte at svare på det sidste.

Har aldrig talt min arbejdstid tidligere, så kan ikke svare præcist vedr. Ugentlig arbejdstid sidste år - som skrevet tidligere svingede den meget.

Jeg underviser i engelsk, historie, geografi og valgfag (arbejdskendskab).

Thomas Roy | 20. september 2014 KL. 11:10

@Jens

Glemte og så god weekend.

Lov 409 er lavet ud fra en betragtning om, at lærernes arbejde er ens i alle uger.

Sådan er virkeligheden ikke, og sådan har det aldrig været.

Thomas Roy | 20. september 2014 KL. 11:03

@Jens

Glemte lige. Det er bestemt ikke brok. Jeg er klar over, at reform og L409 er vilkår.

Alle andre end lærere hører det som brok/klynk - ærgeligt og viser vel bare befolkningens holdning.

Jeg er dybt bekymret for skolen og gør derfor opmærksom på MINE arbejdsforhold. Andre har det værre og andre bedre.

Thomas Roy | 20. september 2014 KL. 10:59

@jens

Det bliver den korte version.

Jeg er på nedsat tid grundet mit arbejde i KLF = 0,56.

Det gav mig sidste år 23,10 timer om ugen på skolen. Sidste år kunne jeg selv professionelt disponere denne tid - selvfølgelig bortset fra undervisning og faste møder. Jeg havde sidste år 12,5 lektion om ugen. Derudover kunne jeg selv bruge tiden blandt i ferie-afspadsering på at planlægge kommende skoleår (13/14). Jeg kunne arbejde længere uger i opstarten og komme godt fra land.


I år er jeg ligeledes på 0,56. Men tingene er anderledes skruet sammen. Pga. lange dage til forældremøder, skole/hjem, individuelle dage, fælles dage, kursus mm, så har jeg i år 20,5 timers tilstedeværelse på min skole. Ud af disse har jeg 14 lektioners undervisning. Tillægger man pauser og tilsyn, så giver det 14 klokketimer. Så har jeg 2 timers ugentligt skemalagt møde. Det giver 16 klokketimer. Tilbage har jeg altså 4,5 klokketimer til alle andre opgaver inklusiv forberedelse og efterbehandling (evaluering og rettearbejde). Disse 4,5 klokketimer er delt op i stykker på henholdsvis, 45 min, 1 time, 2 timer og lidt hist og pist. Håber det giver det billede du søger?

Jeg kan lige tilføje, at jeg har to nye fag, hvilket jo betyder en ekstra forberedelsesopgave.

I denne tid ligger som sagt alle opgaver.

Jeg må/skal kun være på skolen de 20,5 time om ugen.

Jeg kan ikke længere lægge en større del af mit arbejde i opstarten osv.

Håber det var svar nok?

Og nej, er også løbet ind i det problem (har udskolingen), at jeg ikke kan finde tid til at rette opgaver. Ligger pænt og venter på mit skrivebord.

Jens | 20. september 2014 KL. 05:14

Niels Chr: - Jeg går ud fra at du er ham fra DLF.

Lejrskoler bør vel koste det samme i lønomkostning/tid som døgninstitutioner på tur, er der regler for det som måske kan bruges til noget.

Det handler jo om fuld(ædru) lærer tilstedeværelse som Kasper jo nok vil foretrække at hans børn på lejrskole har. ;-)

Jens | 20. september 2014 KL. 04:46

Thomas, Ved første gennemlæsning og med dit friske kontrafej ved siden af, fik jeg lige en "hva' sikken en gang overskudsbrok" oplevelse


Jeg er ikke lærer, men har prøvet at følge med i hele denne sag, mest fordi jeg blev dybt forarget i min virksomheds-organisations-uddannede sjæl over at man med den ene hånd delte nye og flere opgaver ud(Reform), og med den anden sagde med samme resurse og fuld tilstedeværelse(Lov409) og så lige det meget grimme ord Normalisering.


Altså nogenlunde 20% mere arbejde og samme eller mindre tid til HELE arbejdets gennemførelse (Forberedelse, Lektioner, Efterbearbejdning, UU, møder, og øvrig planlægning)


Jeg kan se herunder, på den noget brogede kommunikation, at der er andre der har en lignende opfattelse af det du skriver.

Men når man nu har brugt lidt tid på at sætte sig lidt ind i det hele, og har arbejdet med præsentation og undervisning af voksne, så giver anden gennemlæsning meget mere forståelse, og jeg er sikker på at andre, dine kolleger og andre i faget, straks har forstået hvad du gør og hvad du ikke gør.


Lad os se om ikke vi "udenforstående" kan komme til at forstå dit indlæg til fulde.


Kort sagt ser det ud til at du har prioriteret ungernes tarv og nogenlunde haft tid til at gennemføre de lektioner/fag du har, og at du har tid til at forberede og efterbehandle dem mere eller mindre dag for dag.


At du ikke har tid til nogen af de øvrige langsigtede opgaver, du skulle have lavet eller været godt i gang med og at du heller ikke er helt 100 tilfreds med hvor meget du kan levere i lektionerne.


Er det korrekt forstået?


Har du haft tid til at give og rette opgaver?


Hvor mange lektioner (45min?) har du man til fre i den nuværende plan - hvor mange timer er der iøvrigt på planen, hvor du ikke kan arbejde med forberedelse og efterbearbejdning?


Hvor mange lektioner havde du sidste år man-fre, og hvor mange andre timer var der på planen, som ikke kunne anvendes til forberedelse og efterbearbejdning.?


Har du et bud på hvor mange timer ialt du brugte på skolearbejdet om ugen sidste år?


Hvilke fag underviser du i?


Mvh Jens T

Kasper | 20. september 2014 KL. 01:04

@Niels Chr

Det er tæt på det dobbelte af en funktionær på forretningsrejse, så ja – jeg synes det er udemærket.

Igen et glimrende eksempel på, hvordan regler må hænge sammen med virkelighed.

Der er ikke behov for samme personalenomering når børnene sover. Hvorfor skulle der så betales fuld løn 24 timer i døgnet.

Og selvom jeg ved det er en rød klud for jer – et eksempel på normalisering i forhold til det øvrige arbejdsmarked.

Niels Chr | 19. september 2014 KL. 23:48

Kasper: Du mener, at det er ok, at en lærer på lejrskole - med totalt ansvar for 25 børn 24 timer i døgnet - kun får løn for 14 timer, fordi det svarer til aflønningen af en funktionær på forretningsrejse?

Kasper | 19. september 2014 KL. 22:57

@Thomas Roy

At gøre opmærksom på det er lige præcis vejen frem - og det er hverken obstruerende eller sabotage. Men gør det i dialog med ledelserne og ikke i medierne eller til forældre og elever. Skærer jeg lige alle over én kam, med udgangspunkt i mine erfaringer... tag det for hvad det er.


Elevernes plads i kampen og lærernes adfærd er ikke en påstand, men en observation.


Som nævnt tidligere forstår jeg udemærket jeres frustration. Ændringen er gigantisk.


Tag min skriverier til jer eller lad være. Dem af jer, som går konstruktivt til værks er forbillederne. Forstå blot, at de bitre udtalelser nu mange steder er en realitet i klasselokalerne.


'Over and out' fra mig. Go' week-end.

Michael | 19. september 2014 KL. 22:56

@Kasper

Jeg får ikke penge får overtid (lå i en enkelt uge på 68 timer). Nu vil jeg forlange normalisering af din arbejdstid ;-)

Som Thomas skriver, så nytter dialog ikke noget hvis ikke resurserne er der. Og det er de ikke. Reformen skulle være gratis og det kunne den kun være vha lov 409. De 37 timer er et gennemsnit. Lærerne i København ligger på lidt over 40 timer om ugen.

En reform har immervæk bedre betingelser hvis den kom nedefra - Canada er et fint eksempel herpå. Det KUNNE jo være lærerne havde nogle input. Du vil vel ikke benægte at du ved mere om dit arbejde end din leder? Den "tid" som du mener dialogen med ledelsen bør fremskaffe... Hvor ser du den komme fra? Man kunne jo droppe elevplaner/skole-hjem/stileretning osv men det er sgudda ikke en forbedring men en forringelse! Hele humlen er jo at NU bliver det hele mere spændende og anderledes og NU skal foreninger og det private erhvervsliv inddrages mere. Fine tanker (og dét mener jeg) men guess what: den slags kræver forberedelse. Kan du se komikken?

Jonas | 19. september 2014 KL. 22:37

Jeg vill godt bakke op om Kaspers erfaringer. Vi oplever same triste tilgang I ungernes skole. Det er deprimerende at se.

Thomas Roy | 19. september 2014 KL. 22:23

@Kasper

Når nu det er obstruerende og sabotage at gøre opmærksom på misforhold imellem mængden af opgaver og tiden til at løse den. Hvad vil du anbefale den danske lærerstand at gøre?


Der er masser af dialog, desværre kan de stakkels skoleledere ikke plukke penge på træerne, hvorfor lærerne og skolerne må levere dårligere kvalitet eller trylle for at opretholde den tidligere.

Din påstand om, at vi bruger eleverne i kampen er helt i hegnet. Det kunne jeg aldrig drømme om. Jeg prioterer den daglige undervisning af eleverne, netop derfor har jeg ikke - som tidligere år - styr på den langsigtede plan. Tidligere blev årsplanlægning lavet i foråret og i løbet af sommeren. Enten i ferien og/eller i afspadseringen. I år begyndte vores arbejde samtidig med elevernes (var på kursus 3 dage og havde så 2 dage med kaos, flytning, computere der skulle installeres mm.)

Jeg ved ikke hvor dit/dine børn går i skole, men er da ked af, hvis du opfatter, at deres lærer/lærere med vilje leverer et dårligere stykke arbejde.

Ingen lærere jeg kender, vil levere et dårligt stykke arbejde, og netop derfor gør vi opmærksom på vores ændrede arbejdsvilkår.

Det er ikke brok eller klynk! Det er en oprigtig bekymring for vores arbejdsplads, eleverne og ikke mindst vores eget arbejdsliv. Hvis der ikke er trivsel i en klasse, så er det svært at arbejde med den.

Hvordan er det så, hvis der ikke er trivsel hos medarbejderne tror du?

Kasper | 19. september 2014 KL. 21:49

@Michael

Nej, jeg er faktisk slet ikke enig med dig i forhold til inddragelsen af medarbejderne. I så fald ville det aldrig være muligt for en virksomhed at skifte retning. Bevares, når det er muligt og kan lade sig gøre, så bør man absolut, men nogle gange skal der mere til, og her må ledelsen udstikke retningen.


Jeg får skam penge for min overtid, men kommer ikke på niveau med en gennemsnitlig lærer-løn.

Nu nævner du selv de 37 timer, for læreres vedkommende er der jo hele regnestykket omkring skoleferier, som indgår i, om hvorvidt en arbejdsuge er 37 timer eller ej. Deraf gennemsnittet.


Reform kan ikke komme nedefra. En ledelse må udstikke retningen. Derfra må dialogen bringe de rette korrektioner på banen.


Min rolle i debatten er ikke at komme med bud på disse ændringer eller at vurdere behovet for forberedelsestid. Jeg er forældre, som ser kræfter og energi spildt på strid. Den kunne være brugt på dialog, forbedringer og på børnene.


Skoleåret er kun lige over en måned gammelt, og ingen proces i denne størrelse falder i hak så hurtigt.


Lige præcis det du beskriver "nogle medarbejdere der gør opmærksom på at arbejdet ikke kan udføres med samme kvalitet som før" og " så er det en ledelsesopgave om man kan leve med en ringere kvalitet" er lige præcis som det burde været. Bortsat fra, at den ringere kvalitet netop undgåes på grund af dialogen. Men ikke den nuværende situation. Medarbejdere med gode input, som kontakter ledelsen, der efterfølgende får tid (!) til at justere. Det er desværre ikke den virkelighed vi forældre oplever.



@Niels Chr

Nej, du må ikke være fri. Du må indgå i en forbedrende dialog i stedet for blind kritik.


I privat erhvervsliv hedder vores lejrskole "forretningsrejser" med møder fra tidlig morgen til sen aften. Her får man bare kun løn for 1/3 af tiden, og en lille erkendtlighed i form af diæter.


Svigtet ligger ikke i et ønske om at reformere og forbedre. Det ligger i at diskvalificere nye initiativer uden en chance.


Når lærere forsøger at spille forældre ud mod ledelser, og børn skal høre på problemer med arbejdsdagen, så er de gidsler - uanset om du vil indrømme det eller ej.


Til gengæld oplever jeg en skoleledelse, som hiver, giver og strækker sig i alle ender og kanter for at imødekomme og hjælpe staben af lærere, som desværre fortsætter utrætteligt og krævende. Krigen er ikke erklæret af ledelsen.

Michael | 19. september 2014 KL. 21:23

@Tina

Så lærerne skal forholde sig passivt til en klar forringelse for deres mulighed for at levere kvalitet? Har de så din støtte og forståelse når resultaterne bliver derefter og skal forklares ved skole/hjem-samtalen?

Tina | 19. september 2014 KL. 21:03

Kasper, hvor er jeg glad for at læse det du skriver. Jeg møder mange forældre, som deler tankerne, men desværre ikke tør sige det. Tænk nu hvis lærerne hørte det.


Til alle de lærere som læser med, så tag det til jer. Vil i ikke nok. Jeg skriver direkte fra hjertet i appel om at I dropper modstanden. Vi hører jer, men tag fat og begynd med at tale med - i stedet for bitter modstand.

Niels Chr | 19. september 2014 KL. 20:59

Kasper , du skriver fx : 'Jeg forstår frustrationen over at skulle omlægge sit arbejdsliv, men det ændrer ikke ved, at reformen ikke er andet end en normalisering af jeres vilkår. Velkommen til arbejdsmarkedet.' Må vi være fri. Lærernes arbejde er overhovedet ikke normaliseret. Når de går hjem, er de hverken halvt eller helt færdige, de ruller en voksende kæmpesnebold af uløste opgaver foran sig og det ødelægger deres arbejde hver dag. Masser af lærere melder, at de aldrig har arbejdet så lidt som nu. Men tager de på lejrskole 24 timer i døgnet, får de løn for 14 timer. osv osv. Gad du blive på din arbejdsplads i en uges tid og kun få løn for 2/3 af tiden? Ja, ikke fordi det er noget kardinalspørgsmål, men det siger bare rigtigt meget om den måde, man behandler lærerne på. Desuden: 'Visionen' bage denne reform er ikke eksisterende. Medmindre du mener at visionen er regeringens forbliven ved magten gennem leflen for den offentlige mening. . Indholdsmæssigt er reformen i uhørt grad usammenhængende, 'det største svigt i dansk skolehistorie' for nu at citere Asger Baunsbak-Jensen. Og lærerne tager aldeles ikke børnene som gidsler. De kæmper med næb og klør for at få skolen til at hænge sammen, det er jo deres eget arbejdsliv, der står på spil. Du har tilsyneladende ikke fattet, at de folk, der styrer i skolen, har erklæret lærerne krig og tror, at de ved at tæske løs på lærerne kan få dem til at makke ret. Det kan de muligvis. Men resultatet bliver derefter.

Michael | 19. september 2014 KL. 20:46

@kasper


Lige en krølle på halen: de lærere jeg læser om på diverse sociale medier ævler ikke om tilstedeværelse. De snakker om manglende mulighed for optimal forberedelse. Har du en kommentar til det som sagen reelt drejer sig om? Ret beset er der vel bare tale om nogle medarbejdere der gør opmærksom på at arbejdet ikke kan udføres med samme kvalitet som før. Det gør de også på mit nuværende arbejde og så er det en ledelsesopgave om man kan leve med en ringere kvalitet og om dette er "godt nok"

Michael | 19. september 2014 KL. 20:41

@Kasper


Hvis lærerne italesætter deres frustration over for reformen overfor børnene er det forkert. Det vil jeg gerne slå fast. Børnene er de ultimative ofre her qua den forringede undervisning.


Når det er sagt, så taler du om dialog. Jeg vil mene at hele forløbet omkring lov 409 og reformen var et Skoleeksempel på manglende dialog. Hvad nytter dialog hvis dem der sidder på magten ikke lytter?

Michael | 19. september 2014 KL. 20:36

Hej igen! Forudsætningen for at noget skal lykkes er vel at alle føler sig inddraget? Er det ikke basis virksomhedsteori? I øvrigt forholder du dig ikke til mit indlæg vedr mgl resurser. Det er ret beset det modstanden handler om. At man ikke længere kan udføre sit arbejde med samme kvalitet som førhen. Det ville du vel også opleve som frusterende. Jeg vil mene at du ER tossegod. Din holdning til dit arbejde giver din arbejdsgiver mulighed for bare at pøse arbejde på dine skuldre, vel vidende at så lægger du bare 50 timer i stedet for 45. Lad mig lige få én ting på det rene: Har du en kontrakt der siger 37 timer eller som min kontrakt : "som udgangspunkt 37 timer". Er det sidste tilfældet er sagen jo ganske anderledes.

Kasper | 19. september 2014 KL. 20:35

@Niels Chr

Kan du uddybe, hvad du synes er "uvidende vrøvl"?


Jeg giver jer et billede af, hvad den holdning lærere tilsyneladende har valgt at lægge for dagen betyder, og den konsekvens modviljen har. Børn er taget som gidsler i et spil, hvor den ene part "holder vejret" til den anden giver op. Det er virkeligheden for mine børn.


Jeg forstår godt at DLF skal værne om sine medlemmer, men det vi er vidne til lige nu er pinagtigt, og den i grad lærernes misbrug af magten de besidder over børn og forældre.


Som jeg tidligere har skrevet her, ville det overraske mig, hvis reformen ikke kræver korrektioner, men det kan kun ske på baggrund af kompetente input fra lærere, der spiller med. Ikke trodsige hidsigpropper, der giver op efter 14 dage.


Jeg forstår også ganske udemærket at I i hovedstyrelsen har en dagsorden mod denne reform, men skyttegravskrigen har fjernet fokus fra det væsentlige – børnene og deres læring. Hvis der skal ske ændringer af reformen, nomeringer eller andet på bordet, må det ske i dialog med dem, som kan ændre – og ikke på denne uværdige guerilla-facon.


Dit billede med både overtaget arbejdsplads og demokrati er fantastiske. Begge er gode eksempler på, at ændringer nedefra ikke kommer via pres. Hvis jeg skal overbevise min ledelse om deres fejl, så kommer jeg da ingen vegne ved at trampe hårdt i gulvet. Der må dialog på banen.


Hvis du vil fremhæve folkeskolen som demokratiets arnested, er det en vist skidt start for de små, at være vidne til alle de eksempler på, hvordan man modsætter sig det vores demokratisk valgte har besluttet.

Niels Chr | 19. september 2014 KL. 19:56

Kasper: Jeg går ud fra du har et fag, som du er klog på. Hvad ville du sige, hvis din arbejdsplads blev overtaget af folk uden professionelt kendskab til dit fag, og de begyndte at kommandere med dig, helt ned i detaljen. Satte dig til at lave ting, som du VED er spild af tid og tvang dig til at arbejde på måder, som du VED er ineffektive? Denne reform er uden skygge af professionel fundering, du finder ikke en seriøs skoleforsker, der tror på den, og den er gennemtrumfet med svindel og bedrag og magtmisbrug i lange baner. Hvorfor i alverden skulle lærerne dog vise den respekt? Fordi den er en ordre? Come on, vi lever i et frit land og folkeskolen er demokratiets arnested. Selvfølgelig skal reformen kritiseres, det er en professionel pligt for lærere ikke at forholde sig passivt til dette vanvidsforetagende.

Niels Chr | 19. september 2014 KL. 19:46

Kasper, det handler ikke om modvilje eller fornærmelse eller om at være kommet på arbejdsmarkedet eller noget af alt dit øvrige uvidende vrøvl. Det handler om lærere, der ikke er i stand til at nå de opgaver, de SKAL løse, indefor den arbejdstid, som de er ansat og normaliseret til. Især handler om at blive tvunget til at optræde uforberedt overfor børn, der har krav på en lærer, som har styr på sagerne. Det holder ingen til ret længe. Derudover handler det om en komplet tåbelig reform, der sjasker med de menneskelige og økonomiske resurser i sådan en grad, at det slet og ret er utåleligt at være vidne til på første hånd. Derfra hvor du står ser det måske meget fornuftigt ud. På gulvet ude i skolen er det et galehus, men nu må lærerne altså ikke engang fortælle om det mere. Verden vil bedrages.

Kasper | 19. september 2014 KL. 19:29

@Michael

Hvis medarbejderne fra starten gør hvad de kan for at modarbejde visionen, så er det afgjort deres skyld, hvis den ikke slår igennem. Det billede kunne jeg næsten ikke have beskrevet bedre selv.

Medindflydelse er prisværdigt, når det er er muligt, men det hænger da på ingen måde sammen, at den øverste ledelse ikke kan stikke en radikalt anderledes retning ud, uden at spørge medarbejderne først.

Om jeg er tossegod eller ej er ikke relevant. Det handler om at udføre sit arbejde fordi man kan lide det og ikke tælle minutter.

Hvis der mangler interesse og lidenskab for faget, så er jeg ikke sikker på, at lærerene, der savner det, har det rigtige job.

Min eneste forventning var, at reformen blev mødt med åbent sind af lærere, der var modtagelige for forandring.

Realiteten er øjensynligt ganske anderledes.

Michael | 19. september 2014 KL. 18:12

i det firma jeg arbejder i skal vi løbende vurdere vores resurseforbrug. Mine kollegaer lå langt over 100% hvortil chefen replicerede: så er der nogle opgaver I ikke når. Det er konsekvensen når resurserne ikke er der. Mængden af undervisning er steget og mængden af forberedelse faldet. Da forberedelse er en forudsætning for undervisning må dette nødvendigvis føre til et ringere produkt. Det er jo ikke samlebåndsarbejde vi taler om.

Michael | 19. september 2014 KL. 18:06

@Kasper

Hej Kasper! Som jeg læser dit indlæg mener du, at hvis en stor ændring ikke slår igennem i en virksomhed, så er det udelukkende de ansatte der har skylden - ikke den ledelse der har trukket ændringen ned over ørerne på dem uden medindflydelse overhovedet, og uden yderligere resurser i det hele taget. Er det korrekt opfattet? Jeg var lærer og arbejder nu i en privat virksomhed uden øvre arbejdstid. Jeg var mere stresset og presset da jeg var lærer end jeg er nu. Tankevækkende, ikke? Du skriver at du med glæde arbejder 45 timer om ugen omend du kun får løn for 37. Lærerne har en overenskomst der dikterer 37 timers ugentligt arbejde i gennemsnit. At du vælger at arbejde mere er prisværdigt (eller dumt alt efter øjnene der ser), men det skal vel ikke ligge lærerne til last?

Thomas Roy | 19. september 2014 KL. 15:34

@Kasper

Jeg er glad for, at jeg har gjort indtryk

Kasper | 19. september 2014 KL. 14:16

@Thomas Roy

Se det større perspektiv + bl.a. "Jeg har endnu ikke haft det lange lys på i år. Ingen årsplaner er lavet, jeg har endnu ikke læst et eneste af de nye læringsmål, og pt. er jeg ikke længere fremme end eleverne."


Dit indlæg er ikke just det eneste om emnet fra lærere, men dråben der fik mit bæger til at flyde over og tage bladet fra munden.

Thomas Roy | 19. september 2014 KL. 13:25

@Kasper

Kan ikke helt forstå hvor du læser, at jeg modarbejder noget som helst? Jeg fortæller bare, at som mit arbejde er skruet sammen, så har jeg for mange opgaver og for lidt tid til at udføre dem. Det er sådan set pointen.

@Kjeld

God pointe vedr. 37 timer i alle uger. Dog vil forældre nok klage lidt over, at alt samarbejde skal ske inden for normal arbejdstid (8-16 f.eks). Arbejdsgiverne vil nu helst have, at vi er der mest muligt med eleverne

Kasper | 19. september 2014 KL. 12:45

@Roy Larsen


Forstå mig ret. På et menneskeligt plan har jeg uendeligt stor sympati for, at det er en gigantisk forandring, der ligger foran jer. Det er vores natur at være skeptisk overfor ændringer.


Med det sagt, ser jeg lige nu en udvikling, hvor børnene tages som gidsler fordi lærerne på forhånd har besluttet, at det hele er noget møg.


Jeg håber og ber til, at det ikke er retvisende for hele landet, men når jeg læser et indlæg som dit, bliver jeg desværre bestyrket i min frygt for det modsatte.

Kasper | 19. september 2014 KL. 12:39

Kære John

Jeg viderebringer det billede, som rigtigt mange lærere skaber for forældre i disse uger. Ikke mediernes fremlægning, men virkeligheden om den negative dagligdag vores børn oplever fra mange lærere.


Hvis du vil tale om frustration, så sæt dig i vores sted, og forstå, at vi ser modvillighed i alle afskygninger fra lærernes side.


1. De koordinere sygemeldinger er bragt til rette instans, "afsløret" og haft konsekvenser. Der er intet postulat i det.


Hver dag skal jeg læse underlødige beretninger i forældreintra om, hvor forfærdeligt livet som lærer er, og høre fra min ene datter – netop startet i 0. klasse, at lærere tit og ofte fortæller børnene, at de ikke længere har lyst til at beholde deres arbejde. Det er uværdigt at involvere små børn i det.


2. I arbejder ikke fokuseret fra 7.30 til 17.00. Lad være med at påstå det. Og lad være med at antyde, at hver eneste klasse består af 28 problembørn med sorg og diagnoser. 25-27 lektioner pr. uge, skulle nok være retvisende og overkommeligt. Inklusion betyder ikke at den almene folkeskole skal rumme 100% af børnene. Det har aldrig været en målsætning – hverken før eller nu.

Derudover er udvaskningen af, hvad der i dag betegnes som et "normalt barn" katastrofal, og når op mod 7% af børn på en en skole skal undervises under særlige vilkår (inden målsætning om inklusion), så er det ikke et billede på, at børnene er anderledes. Det er udtryk for en rummelighed der er reduceret til ingenting.


3. Du kan tro at jeg følger med, og jeg ved lige præcis, hvad der kræves af lærerne – både før og efter reformen.

Problemet er bare, at der er intet urimeligt i det forventninger, der stilles efter reformen.



Jeg påstår ikke at det er udelukkende lyksalighed allerede nu. Jeg vil blive overrasket, hvis der ikke er behov for korrektioner.

Prøv blot bare for helv... at "spille med" og gå til opgaven konstruktivt. Forstå at visionen er større end som så, og kræver kompetente input fra lærerne for at kunne udvikle sig i den rigtige retning. Hvis lærerne sætter sig i hjørnet og surmuler, så er det der ansvaret for en fejlslået reform skal findes. Ikke hos hverken politikere, medier, skole-lededere eller andre steder.

Kjeld | 19. september 2014 KL. 12:18

Ja, måske jeg skulle kigge forbi. Eller måske jeg godt kender en skolehverdag.

Måske det ville være en hjælp at lærere også normaliserede antallet af ferieuger, så de ikke i hverdagen skal arbejde ekstra for at afspadsere i efterårsferie mm.

Tænk på de muligheder, der var for teamsamarbejde, kompetenceløft mm, hvis medarbejderne var der i uger uden børn - og oven i købet fik den gave, at de kun skal arbejde cirka 37 timer i en normaluge.

Thomas Roy Larsen | 19. september 2014 KL. 11:55

Hej Kasper.

Tak for dit konstruktive indspark. Nu har jeg ikke skrevet om alt det jeg laver. Fint du opfatter det dom, at jeg bare sidder og er sur.

Tak for din kommentar. Ærgeligt at du åbenbart ikke kan sætte dig ind i andres situation.

@Kjeld

Jeg vil da gerne indrømme, at jeg helst vil arbejde som jeg gjorde. Nu er der nye vilkår pg det kræver tilvænning. Du må gerne komme på besøg på min skole og se, hvor meget det kræver af en at være på hele dagen og så skulle være kreativ bagefter. Kom glad :-)

John | 19. september 2014 KL. 11:40

Kære Kasper. Det gør mig virkelig frustreret at læse dine spydige kommentarer mod Thomas Roys indlæg.

1. Du påstår at lærerne koordinerer deres sygdomsperioder. Hvad i alverden har du at have den påstand i ? Hvis du ligger inde med sådanne oplysninger, synes jeg at du skal gå videre med det til rette sted.

2. Reformen er en normalisering af lærernes arbejde siger du. Hvis du mener det er normalt at skulle arbejde fra 7.30 til 17.00 med undervisning, der også indebærer larm, gråd aggressive og svære elever med diagnoser, som er særdeles svært at abejde med, pålagt forberedelsestid med træt hoved og krop etc., ja så vil jeg foreslå dig at prøve at skifte dit superkone ud en måneds tid med en lærers. Et lærerjob som skal kunne rumme alt hvad der findes af elever der ambitiøse og kræver sit, elever der af mange grunde kræver omsorg f.eks mistede forældre eller søskende ( det forekommer faktisk af og til ) elever med store indlæringsvanskeligheder. Ja jeg kunne blive ved. Prøv for fanden mand disse oplevelser, inden du udtaler dig så ukategorisk.

3. Ja verden ændre sig Kasper. I dag må folkeskolens lærere tage sig af alle problemer og diagnoser, selv om lærerne ikke har uddannelserne til det, og de svageste børn bare bliver anbragt i klasserne. Dette er ikke inklusion Kasper, nej dette er eksklusion af elever og bare endnu et faktum pga. Endnu en økonomisk sparerunde . Og sådan kunne der fortælles mangt og meget fra den virkelige folkeskole. En skole, som du åbenbart er meget meget langt fra, fordi der bliver løjet op i hovedet på dig og befolkningen om hvor godt det går helt oppe fra vores undervisningsministeren bord. Jeg håber at du vil følge lidt mere med i fremtiden og få indsigt i folkeskolen 2014. Og når de solbeskinnede historier om reformens velsignelser har lagt sig, så mist ikke mælet Kasper når dagens virkelige historier melder. BYD så ind med serøse indlæg og ikke sådan omgang useriøs tågesnak

Kjeld | 19. september 2014 KL. 11:13

Jeg ved ikke med jer andre, men jeg er glad for og stolt over at være lærer! Jeg gør mit bedste hver dag - på trods af hårde odds. Jeg bliver sur og ked af det, når jeg ser gode kollegaer blive sygemeldt og andre på randen af sammenbrud. Vi må stå sammen og hjælpe hinanden, fortælle sandheden om skolen og gøre vores bedste inden for de givne rammer.


Tænk, i dig indlæg kan jeg ikke spore et eneste eksempel på, at du rent faktisk gør det du siger du vil.

Handler det ikke også bare lidt om at få lov at gøre, som DU selv gerne vil?

Kasper | 19. september 2014 KL. 10:54

"Jeg har endnu ikke haft det lange lys på i år. Ingen årsplaner er lavet, jeg har endnu ikke læst et eneste af de nye læringsmål, og pt. er jeg ikke længere fremme end eleverne. Min undervisning er ikke blevet mere spændende og anderledes - den er i bedste fald som den var."


....undskyld mig – var det så ikke på tide at komme i gear?


Som forældre ser jeg en bunke trodsige lærerer, der i frustration modsætter sig forandring, og som bevidst blokerer for en fornuftig overgang.


Koordinerede sygemeldinger, forsøg på at "vinde" forældrene til at brokke sig til ledelsen og ren propaganda mod de stakkels børn – det er min oplevelse af, hvordan reformen implementeres.


Jeg forstår frustrationen over at skulle omlægge sit arbejdsliv, men det ændrer ikke ved, at reformen ikke er andet end en normalisering af jeres vilkår. Velkommen til arbejdsmarkedet.


Personligt har jeg de sidste 15 år ikke arbejdet under 45 timer pr. uge, ALDRIG haft mere end 4 ugers ferie pr. år, og til en løn, der ligger under en gennemsnitlig lærers ...... fordi jeg kan lide mit job, og går på arbejde med glæde.


Hvis I er lærere fordi i værdsætter muligheden for at arbejde med vores kære små, så "tag tyren ved hornene" og accepter at verden forandrer sig. Ellers – så find et andet job.

Josephine | 19. september 2014 KL. 06:28

Pensineret lærer

Britt | 18. september 2014 KL. 23:00

"- Vi kender ikke til, at der skulle være et forøget sygefravær blandt lærerne. Og jeg må sige, at før der er konstateret et problem, synes jeg, det er for tidligt at gå ud og foretage en analyse af det", siger Marianne Brinch-Fischer fra KL til Newspaq...Hvem sagde struds?

Janus | 18. september 2014 KL. 22:09

Det er klinisk rigtigt. Og det værste er, at ingen af magterne vil undersøge trivsel og indlæring nu. Hovedet i sandet og angst for at indse, at konstruktionen i høj grad er en fejl.

Ann | 18. september 2014 KL. 20:13

Kunne ikke være mere enig