600 københavnske skoleelever og børnehavebørn mødtes mandag i Hal C på Christianshavn for at udveksle konkrete bud på bæredygtige løsninger i hverdagen. De er alle med i den store børnekonference, ’Den bæredygtige Generation’, hvor børnene kommer med deres bud på bæredygtige løsninger med særligt fokus på affald som ressource.

Det er Afdelingen for Bæredygtig Udvikling i Københavns Kommune, der står bag børnekonferencen, som har 12 deltagende skoler og en række børnehaver med i projektet. Konferencen afvikles samtidigt med indledningen til FN’s Klimatopmøde, som afholdes i København - for de voksne. Ifølge Mette Algren Mikkelsen, der er teamkoordinator i ’Børn, Affald og Ressourcer’, handler børnekonferencen især om at skabe en ny forståelse om affald. 

”Affald er ikke noget, vi bare smider ud i skraldespanden. Affald er også en ressource, og vi skal til at passe rigtig meget på vores ressourcer,”forklarer Mette Algren Mikkelsen. Hun fremhæver en række projekter, hvor skoler i København har arbejdet med affald i undervisningen og i nærområdet, som nu har udmøntet sig i konkrete stande på børnekonferencen. 

Skolen på Islands Brygge har i samarbejde med den grønne tænketank CONCITO arbejdet med forskellige projekter ud fra elevernes egne innovative ideer. Eleverne i 7. klasse har i grupper fået assistance af frivillige studerende fra CONCITO, der har hjulpet dem med at udforme deres projekter om solcelledrevet belysning og tøj- og madspild.  

”På Ellebjerg Skole har eleverne sammen med tegneren Kasper Købke omdannet en 24 meter lang mur i Sydhavn til en flot børnetegning. Før var muren et sted mange tissede op ad, men hvem vil tisse på en børnetegning?, spørger Mette Algren Mikkelsen. I Hal C har Ellebjerg Skole en stand, hvor de præsenterer deres arbejde, og hvor andre børn kan lade sig inspirere. 

Klima- og energiministeren gav is – indlandsis!

Den røde løber var inde i Hal C skiftet ud med en passende grøn af slagsen. På talerpodiet stod blandt andre Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev og Klima- og Energiminister Rasmus Helveg Petersen. De var begge inviteret som talere til børnekonferencen. Sidstnævnte havde medbragt en klump indlandsis fra Grønland, som han sendte rundt til de meget begejstrede børn. Mens den kolde isknold vandrede mellem tilhørerne, fortalte ministeren om isens lange vandring, som startede for 20.000 år siden. Isklumpen er også et konkret symbol på de klimaforandringer, vi alle skal forholde os til. I hænderne på eleverne blev den glatte og dryppende isklump flere gange tabt. For isen smelter. 

Ministeren var glad for at opleve, at  børnene interesserede sig for klimaet og for at lave bæredygtige løsninger. Det er der brug for allerede nu, betonede ministeren flere gange.

Klimaambassadører i børnehøjde

Med på podiet var også elever fra Husum Skole og Utterslev Skole. Eleverne bærer den flotte titel af Klimaambassadører og har i de sidste tre måneder arbejdet på en rapport sammen med børn fra en række udviklingslande, hjulpet af forskellige voksne fra bl.a. CONCITA og Afdelingen for Bæredygtig Udvikling. Eleverne har, via internettjenesten Skype, hvor man kan videotelefonere, samarbejdet med elever fra andre dele af verden om klimamålsætninger i børnehøjde. På Børnekonferencen overleverede børnene deres færdige rapport til borgmesteren og ministeren. Den helt store præsentation af rapporten foregår ved en reception til åbningen af FN’s Klimapanel i København. Her skal eleverne holde tale for over 600 forskere, embedsmænd og klimaeksperter. Talen, eleverne skal holde, udgør også forordet i børnenes egen klimarapport. Den er skrevet sammen med børnene fra de øvrige lande, der har medvirket til børnenes klimarapport.

FN’s klimapanel samles mandag aften på Københavns Rådhus  til åbningsreception af klimatopmødet for at sammenskrive FN’s  femte hovedrapport om klimaets tilstand. De voksnes klimarapport skal danne udgangspunkt for de kommende forhandlinger frem mod COP21 i Paris næste år. Der er dystre udsigter og alvoren er til at tage og føle på. Ændringerne i klimaet vil få enorme konsekvenser for den måde vi lever på. Derfor skal der tænkes i alternative energiformer og i bæredygtig udvikling. Her er børnene i Hal C på Christianshavn rigtig godt med. De har knoklet hårdt på at finde gode løsninger på genbrug af affald, og alle steder i hallen stod elever fra forskellige skoler klar ved deres stande til at formidle deres bæredygtige projekter. Hvorvidt børnenes rapport om klimaet bliver medtænkt i de voksnes planer er ikke til at vide, men det er afgørende, at de voksne inddrager børnene og tager dem alvorligt. Det har man gjort i Københavns Kommune og i Afdelingen for Bæredygtig Udvikling.

FAKTA

Uddannelsen af Klimaambassadørerne startede i 2010 som en udløber af klimatopmødet COP15, som blev afholdt i Danmark. Hvert halve år uddannes nye Klimaambassadører fra skolerne i København. Et typisk hold består af cirka 14 elever fra forskellige skoler. Eleverne uddannes over otte undervisningsdage spredt ud over det halve år. Uddannelsen foregår på de forskellige miljøskoler, som hører under Afdelingen for Bæredygtig Udvikling. På elevernes egne skoler deltager Klimaambassadørerne med forskellige kampagner og er med til at sætte fokus på klima og miljø. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.