Elever fra Strandparkskolen fremstiller to store malerier og bearbejder dem med deres fodspor og hænder. De lægger krop og sjæl i processen og kan fremover nikke genkendende til deres bidrag hjemme på skolen, hvor værkerne skal byde velkommen ved indgangen.

Billedkunstinteresserede elever fra 4. til 8. klasse på Strandparkskolen har været på Billedskolen i Tvillingehallen i to dage. Opgaven lød på at forny to store billeder, der udsmykker skolens indgangsparti. De to hidtidige var falmet en smule af tidens tand, og der skulle nyt til. Lærrederne blev malet hvide, og de 16 elever fra specialskolen for elever med udviklingshæmning skulle dels fremstille nye og indbydende værker, dels udfolde sig til glæde for sig selv og sætte eget aftryk på resultatet.

Skovens og ørkenens farver

De to lærreder fik hver sit tema. Det ene skulle tage udgangspunkt i skovens farver med gule, grønne, røde og hvide grundfarver, mens det andet skulle bære ørkenens farvespekter fra sten, grus og sand i grå, brune, gule, hvide og sorte toner. Med i udfordringen var at blande de passende nuancer, for skovens grønne er jo meget forskellige. ”Men pas på med den sorte, den skal man kun bruge meget lidt af”, lød billedskolelærer Marie Hansens advarsel.

Og så tog eleverne fat med pensler og små maleruller, mens lærerne fra Strandparkskolen havde travlt med at assistere de enkelte elever, så alle fik prøvet at male med pensel og rulle. Nogle elever lagde krop i de lange stræk med malerullen, mens andre koncentrerede sig om mindre felter og kanter. Fælles for alle var den koncentration, der prægede arbejdet, og den åbenhed de havde for at tage et nyt og fremmed sted i besiddelse.

Individuelle collager

Da de to lærreder var dækket med flotte skov- og ørkenparafraser, startede det mere individuelle forløb, hvor eleverne fremstillede små collager, der skulle limes oven på lærredernes bundfarver. Først skulle eleverne fremstille deres fodspor. Det skete ved, at de tog en sko af og lagde den med sålen opad. Oven på den lagde de papir og farvede med oliekridt, hvorved sålens mønster tonede frem. Derefter malede de ovenpå med vandfarve, der blev til grundfarve, som sålens mønster skinnede igennem – det kom der mange utrolig flotte mønstre ud af - alt for sjældent værdsætter vi de fodspor, vi afsætter.

Derefter tegnede eleverne rundt om deres hånd og fingre på dekoreret papir og klippede den ud. De fremstillede små selvvalgte collager, skrev deres navne, hvis de havde lyst til det, og fandt billeder af dyr i blade. Til sidst blev alle de små collager limet fast på lærrederne, så der var dyreoptog langs rammen forneden og hænder, fodspor og små papirklip spredt ud over lærredernes skov- og ørkenstemninger.

Når limen er tørret, skal værkerne lakeres og hænges op ved indgangen til Strandparkskolen. Her kan de medvirkende fremover nikke genkendende til hver deres bidrag.

At udfolde sig og sætte spor

Billedkunstlærer Anne Rahbæk fra Strandparkskolen fortæller, at collagekonceptet er velegnet for et fællesarbejde, fordi alle elever bidrager til det færdige resultat samtidig med, at der er plads til impulsive og kreative ideer. Hun mener, at det er vigtigt, at eleverne får lejlighed til at udfolde sig finmotorisk, fordi deres glæde ved at lave noget og indgå i fællesskaber især ligger i deltagelse i manuelle aktiviteter.

”Alle mennesker har brug for at sætte spor og ytre sig til deres omverden. Maleriet giver mulighed for nonverbalt at udtrykke følelser, stemninger og inspiration. Det er også en tilgang til at forstå abstrakte rum og strukturer.”

” Visuelle medier fylder meget i hverdagen, og også vores elever er storforbrugere af billedmedier, så de har brug for at lære at kunne forholde sig til dem”, siger Anne der som billedkunstambassadør har sin gang i Tvillingehallen, hvor hun sætter særlig stor pris på den årlige kursusdag, der giver hende og de andre billedkunstambassadører på de københavnske skoler mulighed for at indgå i faglige netværk.

Drivkraften og glæden

Billedkunstprojektet for Strandparkskolens elever er inspireret af Robert Reischenberg, amerikansk maler og collagekunstner, der var i front i 1950erne og i den spirende popart-bølge i slutningen af 1960erne, Anders Rodin, souschef på Billedskolen i Tvillingehallen:

”Collageformen rummer mange muligheder for at bringe forskellige elementer sammen. Arbejdsformen giver store friheder, og den kan rumme forskellige elever med forskellige forudsætninger omkring den samme opgave. Projektet kan bære, at alle ikke bidrager lige meget. Det handler ikke primært om, at resultatet skal være smukt, men alligevel arbejder vi med en vis æstetik, der lægger op til snak og deltagelse”, siger han.

”I forløbet giver eleverne noget af sig selv. De har arbejdet med deres fodspor, deres hænder og hvad de holder af. Det er vigtigt at holde tråden tæt ved dem selv, så de er med i processen med deres krop og mærker glæden ved at have udført opgaven”, forklarer Anders Rodin.

Værkerne vil nu blive præsenteret på skolen, og i slutningen af oktober er der fernisering.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.