Aldrig har vi haft mere grund til at mødes.

Lærere og børnehaveklasseledere har de seneste år oplevet en øget og mere kompleks arbejdsbyrde. I København er der blevet markant færre lærere/børnehaveklasseledere til flere elever, og vi favner og inkluderer langt flere elever med særlige problematikker, som for tiden skal kaldes for udfordringer.

Synspunkt | Af: Jane Pilegaard 18. juni 2014

Et særpræget skoleår er tæt på at slutte. Vi har som altid været optaget og har haft travlt med alt, hvad der har med den daglige undervisning af vores elever at gøre. Det særprægede har været, at stort set alt fælles arbejde på skolerne har drejet sig om forberedelsen af kommende skoleår.

Det har ikke har været let at forholde sig til markant flere lektioner, mindre tid til forberedelse, samt tab af muligheden for fleksibel planlægning af dele af arbejdstiden al den stund, at det er oplevelsen, at man arbejder alt hvad man kan, og det bedste man kan.

Lærere og børnehaveklasseledere har de seneste år oplevet en øget og mere kompleks arbejdsbyrde. I København er der blevet markant færre lærere/børnehaveklasseledere til flere elever, og vi favner og inkluderer langt flere elever med særlige problematikker, som for tiden skal kaldes for udfordringer. Der er derfor en udtalt bekymring for, om det bliver muligt at nå sit arbejde inden for den aftalte tid og levere en undervisning af den kvalitet, man som fagprofessionel kan stå inde for.  Bekymringer i den afdeling kan blive direkte sundhedsfarlige, og bør give anledning til en meget skærpet opmærksomhed i forhold til arbejdsmiljøet. Som undervisere af børn og unge har vi brug for et solidt kosteskaft i ryggen bestående af faglig styrke, mentalt overskud, og en ukuelig optimisme! Dygtig, varmhjertet og indsigtsfuld skoleledelse er nu og fremover helt vital. Sammenhold og åbenhed mellem kolleger på skolen og fremmødet til medarbejder/ KLF- møderne bliver helt afgørende for sammenhængskraften på vores arbejdspladser. Aldrig har vi haft mere grund til at mødes!

D. 11. juni skriver Politiken en leder. Pointen er, at lærerne skal lukke lyset ind, ”hurtigst muligt se i øjnene, at deres aktuelle mangel på engagement vil ramme dem som historiens boomerang i nakken”.  ”De skal indstille sig på, at reform og arbejdstid er kommet for at blive”.

Mage til nedsættende sludder og arrogant, hånlig vrøvl skal man lede længe efter altså!

Først og fremmest er der slet ikke tale om manglende engagement. Desuden har jeg aldrig oplevet, at reformer på skoleområdet er kommet for at blive, så det skal vi slet ikke indstille os på. Vi har som fagfolk desværre ikke lod og del i denne reform, men når det er sagt, er det vores arbejde at få det bedste ud af den, det har elever og forældre i folkeskolen krav på.

Så tror jeg ikke et sekund på det langtidsholdbare i rigide, oldnordiske regler om, at lærere/børnehaveklasseleder har tvunget tilstedeværelse på skolen i hele arbejdstiden. Den giver hverken mening eller kvalitet, når det på skolen runger hult og tomt, fordi eleverne har fri eller ferie. Når ønsket er mest muligt for lønkronerne, så har man skudt sig selv lige i øret ved at afskaffe muligheden og ikke mindst tilliden til, at vi løser fælles arbejdsopgaver på skolen og vurderer, om vi løser øvrige individuelle arbejdsopgaver hjemme eller på skolen. Vi har ikke bedt om den totale adskillelse mellem arbejde og fritid, men mange kolleger har trænet i disciplinen i dette skoleår. Jeg har nu talt med en hel del, som positivt imødeser, at de vil komme til at arbejde mindre i kommende skoleår pga. den tvungne adskillelse mellem arbejde og fritid. Meget tankevækkende!

KLF er klar med planer for, hvordan vi følger og samler op på arbejdsvilkårene fra august 14.

I ønskes alle sammen en god sommer.

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.

Jan Trojaborg | 19. juni 2014 KL. 08:59

Jane, du rammer lige hovedet på sømmet. En meget præcis beskrivelse af den særprægede og alvorlige situation, vi befinder os i.