Del:

Åben skole: Beriget af breakdance

Charme, selvtillid og lækre ‘moves’. Det er resultatet af 16 lektioners intens træning med Skandinaviens bedste breakdancer og hans crew. I fire uger blev Blågård Skoles halgulv omdannet til dansegulv, da Dansekapellet fyrede op for hiphoppen og 4. årgang.

Udefra | Af: Julie Trojaborg 08. juni 2017

Når Dansekapellets undervisere stepper inden for folkeskolens mure handler det ikke om at gøre eleverne til dygtige dansere. Det handler om at øge den kropslige bevidsthed og den styrke, der ligger i at kunne rette ryggen og bruge sin krop, når man formidler. Og det handler også om fællesskab. Om at opleve sig selv og hinanden på nye måder. For danselærerne er opgaven at se den enkelte elev og motivere til udvikling.

På 4. årgang på Blågård Skole har Dansekapellets undervisere i fire uger arbejdet med eleverne, deres kroppe og bevægelser. To gange to idrætslektioner om ugen er gået med ormen, bølgen, slowmotionbevægelser og vibrerende musik på gymnastiksalens anlæg.  Til sidst fik eleverne lov til at se underviserne danse. Hør i indslaget herunder, hvad det har betydet for Said og Andrea at blive undervist af nogle af Skandinaviens bedste dansere. 

Gennem længere tid har Dansekapellet tilbudt undervisningsforløb på skoler i København. Det er finansiering fra Nordea Fonden, som har gjort det muligt. Danselærerne kommer ud på skolerne og ‘overtager’ idrætstimerne i to til fire uger. Sammen med den enkelte skole sammensætter de et forløb, hvor målet er at styrke selvtilliden.

Den grundlæggende filosofi i Dansekapellets skoleundervisning er, at når dans og krop er udgangspunktet for læring, aktiveres sanserne, og eleverne bliver mere modtagelige for læring. Derudover er der også et socialt aspekt. For når eleverne danser sammen, kan det være med til at nedbryde de forestillinger, de har om hinanden.

Se, hvad Dansekapellet tilbyder af forløb under Åben skole her

Tilføj kommentar til artiklen

CAPTCHA billede for SPAM beskyttelse Hvis du ikke kan læse ordet, tryk her.