Projektet 'Smart Stars', under BUF, er et samarbejde mellem lokale virksomheder og skoler i København SV, med vægt på erhvervspraktik og erhvervskendskab.

Tekst og foto: Lasse Hammer

Som led i projektet deltager elever fra 9.a på Ellebjerg Skole i en 24 timers camp på Innovationsfabrikken, som ligger i en af de gamle tappehaller i Carlsbergbyen.

9.a skal hjælpe to store virksomheder i Sydhavnen med at finde kreative løsninger på nogle af deres udfordringer.

Elever fra Københavns Åbne Gymnasiums innovationslinie hjælper med at facilitere processen. Gymnasieeleverne har forud deltaget i et lynkursus i facilitering af innovationsprocesser.

Prøv lykken

Dagen begynder med en kort øvelse, hvor eleverne i 9.a gruppevis skal trække forskellige ting op af en stofpose. Grupperne skal derefter kombinere tingene til noget, der kan anvendes på en ny måde.

Der udbryder latter, da de første ting dukker op af posen: en giftslange af plastik, en oppustelig bøjle og en piberenser. Snart er eleverne i fuld gang med at løse opgaverne, og kort efter fremlægger de deres kreative bud i plenum. Det hele foregår meget disciplineret og målrettet.

To elever fortæller, at de af en ring af flamingoskum og noget snor først havde tænkt sig at lave en ting, som kunne redde mennesker, der var faldet i vandet. De opgav idéen, da dét jo allerede var opfundet.

I stedet tænkte de sig ringen og snoren som et apparat, der kunne scanne et køleskab og finde ud af, hvad man skulle købe ind. Det betød mindre, at eleverne ikke havde nogen idé om, hvordan sådan et apparat skulle indrettes rent teknisk. Det vigtige var, at formulere problemstillinger og anvise kreative løsninger.

I de to næste udfordringer var kravene skærpet. Nu skulle eleverne arbejde med problemstillinger formuleret af erhvervsvirksomheder, og løsningerne skulle være realistiske og kunne forsvares over for repræsentanter for virksomhederne.

To virksomheder to udfordringer

I det videre forløb arbejder grupperne med én af to udfordringer.

Nogle grupper arbejder med en problemstilling formuleret af MAN Diesel og Turbo på Teglholmen.

MAN ønsker elevernes hjælp til at nedsætte ulemperne fra virksomhedens tunge trafik gennem nærområdet, hvor der blandt andet ligger en nybygget skole, Skolen i Sydhavnen.

Andre grupper arbejder med en udfordring for Scandic Hotel i Sydhavnen. Scandic ønsker, at hotelgæsterne specielt børnefamilier bruger mere tid på hotellet og evt. forlænger deres ophold.

Gymnasieleverne sætter processen i gang, og alle grupper er hurtigt i sving. Eleverne i 9.a har nu knap 24 timer nonstop frem til den følgende dag kl. 9.00, hvor de skal præsentere deres løsninger for erhvervsfolk fra de to virksomheder.

Det er spændende for eleverne at skulle fremlægge deres løsninger for fagfolk. I de næste 24 timer gælder det ikke blot om at opnå en god karakter, men om i fællesskab at udarbejde og fremlægge konkrete forslag til at løse konkrete problemer.

Konkret kendskab til erhvervsarbejde

Flemming Eiberg Hertz fra Ungdommens Uddannelsesvejledning i Københavns Kommune fortæller, at projektet skal give flere elever mulighed for at få kendskab til erhvervsarbejde. Blandt andet ved at være med til at løse problemstillinger formuleret af erhvervsvirksomheder.

Han fortæller også, at dagens arbejde er en del af et længere forløb, hvor eleverne fra Ellebjerg Skole forud har deltaget i to workshops med introduktion til at arbejde med innovation.

Gymnasieleverne har designet projektet, udviklet øvelserne og sat milepæle for eleverne fra Ellebjerg Skole.

Gensidig læring og respekt

Der er god samklang mellem gymnasieleverne og 9.a. Gymnasieeleverne optræder med stor autoritet. Det er tydeligt, at der ligger et stort fagligt arbejde bag deres sikre og hjælpsomme optræden.

Det bemærker eleverne fra Ellebjerg Skole også, og det ses! Eleverne går til arbejdet med koncentration og stor seriøsitet.

Et flot tænkt og udført projekt. Her lærer alle noget. Jeg kipper med flaget.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.